Livmoren

Lille larven aldri mett

Blir kjent med forumet
Hei! Er første gangen jeg er gravid så alt er nytt for meg. Leser at mange kan kjenne livmor/-tappen. Hvor kjenner dere denne og hva "kjenner"dere?

Er i uke 9+4 nå og mistet plutselig kvalmen over natten. Tenkte at å kjenne etter kunne kjempe litt på tankene :)
 
Hei!

Flyttet tråden din til en mer synlig plass, så får du forhåpentligvis noen svar! :)

Mvh
Moderator Steffen
 
Aldei skjønt selv og har to barn. Men å miste symptomer er like vanlig som å få nye. Men eldste var jeg aldri kvalm og med yngste ble jeg kvalm i ca uke 14 og ble til ca uke 16.
 
Man skal ikke tukle med livmortappen når man er gravid. Det er sånn man tukler med når man prøver å bli gravid, siden den endrer seg gjennom syklusen og kan gi indikasjon på når eggløsning nærmer seg. Men etter man er blitt gravid, bør man la den være i fred.

Det er helt normalt at symptomer kommer og forsvinner plutselig.
 
[emoji115] Det hun over sa.
Det er dessuten ganske vanlig at tappen forsvinner så langt opp at man ikke når den når man er gravid. Bare glem tappen fram til du evt skal prøve på nestemann, du. [emoji4]
 
Det er aldri nødvendig å tukle med den i det hele tatt, hverken før eller under svangerskapet, og du vil ikke klare å kjenne noe uansett. Jordmødrene bruker mange år på å lære seg nyansene, og du har jo ingen referanser å sammenligne med uansett.
La den være i fred. :)

Det er helt normalt å miste symptomene, eller at de varierer i intensitet.
Du å bare ha is i magen og stole på kroppen, selv om det er vanskelig. :)
 
Tappen kjenner du på inni skjeden, den bør som nevnt over få være i fred nå som du er gravid. Men om du tenker på å kjenne kanten av livmor på magen er det nok ikke alle som klarer å kjenne den, meg selv inkludert. Men den kommer ikke opp over skambeinet før rundt uke 12 [emoji4] og symptomer kommer og går, helt normalt[emoji4]
 
Aldri kjent etter den.

Jeg husker jeg mistet alle symptomer rundt uke 12. Husker jeg stod i dusjen og plutselig tenkte "tenk hvis jeg ikke er gravid allikevel". Var blitt så vant til å kjenne det på kroppen.

Helt normalt at kvalme og slikt går vekk. Det henger sammen med mengder HCG-hormoner i kroppen og det synker rundt 10-12 uker...
 
Bestill deg heller en time til tul. Du vet jo ikke hva du skal kjenne etter og hvordan det skal kjennes ut ved en graviditet.
 
Livmortappen kjenner man jo gravid eller ei, men den forandrer seg i syklusen og under graviditet. Den kan være lang, kort, myk og hard. Det har egentlig ingenting for seg å kjenne på den nå. Etter uke 8 ca synker hcg-nivået og graviditetssymptomer er kanskje ikke like intense. Å miste symptomer over natten har jeg ingen erfaring med, så om du er urolig kan du bestille time til ultralyd.
 
Back
Topp