Livet med barn - Premature barn

Ble ikke så mye action. Men jeg har et lite spm. til dere med små barn. Min sønn var ikke mer enn 2,6 da han ble født og har ikke hatt så mye krefter til amming. Han er nå 15 dager og jeg har lite melk. Han orker å suge litt mer nå, men får ikke stimulert så mye av han. Pumper etter hver amming (har prøvd oftere, men det orker jeg ikke). Er det noen som har hatt samme utfordringer med en litt svak baby men som har fått opp melkeproduksjonen etter hvert og kunnet amme helt? I såfall noen tips til hva jeg kan gjøre?
Her ble det delamming... men har prøvd med punping etter hver amming og pumping annenhver time, det går for en liten periode, men viktig å ikke slite seg ut også. Nå ammer jeg så mye hun vil ha, og pumper ekngang om dagen.
 
Ble ikke så mye action. Men jeg har et lite spm. til dere med små barn. Min sønn var ikke mer enn 2,6 da han ble født og har ikke hatt så mye krefter til amming. Han er nå 15 dager og jeg har lite melk. Han orker å suge litt mer nå, men får ikke stimulert så mye av han. Pumper etter hver amming (har prøvd oftere, men det orker jeg ikke). Er det noen som har hatt samme utfordringer med en litt svak baby men som har fått opp melkeproduksjonen etter hvert og kunnet amme helt? I såfall noen tips til hva jeg kan gjøre?
Vi ammet til annenhvert måltid og gav pumpet til annenhvert ei lita stund, før vi gikk over til bare amming. Fulgte tretimers regime i noen uker, hvor det gikk maks tre timer mellom start på to måltider. Og selvsagt oftere på forespørsel;)

Nå går det fint her med amming og lille legger godt på seg.
 
Ble ikke så mye action. Men jeg har et lite spm. til dere med små barn. Min sønn var ikke mer enn 2,6 da han ble født og har ikke hatt så mye krefter til amming. Han er nå 15 dager og jeg har lite melk. Han orker å suge litt mer nå, men får ikke stimulert så mye av han. Pumper etter hver amming (har prøvd oftere, men det orker jeg ikke). Er det noen som har hatt samme utfordringer med en litt svak baby men som har fått opp melkeproduksjonen etter hvert og kunnet amme helt? I såfall noen tips til hva jeg kan gjøre?

Vi ga bare pumpe melk på flaske i to uker pga vekten, han gikk bare ned i vekt av ammingen. Pumpet da hver 3 time og ga han. Fikk derfor opp melkeproduksjonen og har fullammet siden. Han er 5 mnd nå [emoji4] født 5 uker for tidlig og var 2325gram, gikk ned til 2005.
 
Vi ammet til annenhvert måltid og gav pumpet til annenhvert ei lita stund, før vi gikk over til bare amming. Fulgte tretimers regime i noen uker, hvor det gikk maks tre timer mellom start på to måltider. Og selvsagt oftere på forespørsel;)

Nå går det fint her med amming og lille legger godt på seg.

Ja det tretimers regime har vi og prøvd, og fått beskjed om av jordmor på sykehuset (for å sikre at han fikk mat), men det tok oss 1 time og klare å vekke han så nå lat vi han sove i 4 timer og da våkner han av seg selv. Så da tenker vi det er greit. Noen ganger våkner han etter 2 timer så da virker det som han hvertfall klarer selvreguleringen. Så nå er det bare ammingen vi må for orden på.
 
Skulle veldig gjerne kommet med gode råd, men har måtte pumpe til begge mine premature da de har vært dysmature og dermed veldig sugesvake og gått over til mme når jeg har vært utslitt av pumpingen. Yngste er 5 uker og vært innlagt flere ganger på sykehuset for sondeeræring da hun ikke har orket å spise selv. Ser av svarene over at flere får til ammingen så håpet at det vil gjelde deg også. Men hvis det ikke skulle gå er ikke pumping og mme noe dårlig alternativ (har selv brukt lang tid på å innse nettop det og ikke kjenne på konstant skyldfølelse for ikke å kunne gi barna 100% mm)
 
Ble ikke så mye action. Men jeg har et lite spm. til dere med små barn. Min sønn var ikke mer enn 2,6 da han ble født og har ikke hatt så mye krefter til amming. Han er nå 15 dager og jeg har lite melk. Han orker å suge litt mer nå, men får ikke stimulert så mye av han. Pumper etter hver amming (har prøvd oftere, men det orker jeg ikke). Er det noen som har hatt samme utfordringer med en litt svak baby men som har fått opp melkeproduksjonen etter hvert og kunnet amme helt? I såfall noen tips til hva jeg kan gjøre?
Jenta mi var født en måned for tidlig, og var veldig slapp og sov mye den første tiden. Hun måtte vekkes til alle måltider og det var for strevsomt for henne å die, så hun fikk flaske den første måneden. Hun sovnet fra flasken også, men da hadde vi i det minste kontroll på at hun fikk i seg noe. Hun slukte aldri hele flasken og på slutten av hvert måltid følte vi at vi tvang i henne litt mer enn det hun hadde fått i seg, bare 10 ml ekstra var en seier. I tillegg til pumpet morsmelk fikk hun også morsmelkerstatning.

Etter ca. en måned begynte vi med ammingen. Begynte med ett måltid om dagen og økte på etter hvert. Det hadde vært så mye fokus på vekta og milliliterne hun fikk i seg, så det var egentlig ganske skummelt å skulle amme og ikke vite om hun fikk i seg nok. Men det gjorde hun og hun har gått fint opp i vekt.

Jenta er nå 4,5 mnd og jeg fullammer.

Har du prøvd å måltidsveie han for å se hvor mye han faktisk får i seg på et måltid? Babyen er (som regel) flinkere til å få ut melk enn det pumpa er. Så om du pumper deg og får ut lite, så betyr ikke det nødvendigvis at du har lite melk.

Jeg har ikke så mangle flere tips, men prøv deg litt fram. Stå på og fortsett med det du synes funker, men bare så lenge du klarer å holde hodet over vann. Morsmelk er viktig, men det er også en tilstedeværende mor.
 
Ble ikke så mye action. Men jeg har et lite spm. til dere med små barn. Min sønn var ikke mer enn 2,6 da han ble født og har ikke hatt så mye krefter til amming. Han er nå 15 dager og jeg har lite melk. Han orker å suge litt mer nå, men får ikke stimulert så mye av han. Pumper etter hver amming (har prøvd oftere, men det orker jeg ikke). Er det noen som har hatt samme utfordringer med en litt svak baby men som har fått opp melkeproduksjonen etter hvert og kunnet amme helt? I såfall noen tips til hva jeg kan gjøre?
Hadde ei veldig sugesvak og trøtt snuppe. Fikk opp produksjonen såpass etterhvert at jeg kunne donere melk til Melkebanken. Men vesla var aldri våken nok. Etter 4 mnd fikk hun b12 injeksjon da blodprøver viste b12 mangel. Da kviknet hun til, men vi hadde allerede måtte ty til flasker for å få i henne nok. Så jeg pumper og gir på flaske.
Er sikker på at hadde hun ikke hatt b12 mangel så hadde vi klart å fullamme. Pumpet kun etter hver amming på sykehuset. Viktig med hvile også.
 
Last edited:
Back
Topp