litt utenfor tema meeeeen....

Strikkeguri

Elsker forumet
er det noen her som har erfaring med slitajse på mellomvirvel skivene i ryggen?? (disse brusk skivene mellom ryggvirvlene) jeg har fått slitasje på 3 slike i korsryggen, og sliter max!! legen virka litt overraska over at jeg var så plaga som jeg er, når han kikka på beskrivelsen av MR undersøkelsen. så nå skal jeg til denne legen på tirsdag, også ville han henvise meg til rygg poliklinikken på sykehuset.


men det jeg lurer på er om noen av dere vet om det er noen behandling for dette? lever jo i det smertehelvete hver eneste dag og natt!! blir sprø snart!!
 
Sliter med det samme selv, og har gjort det i 5-6 år nå..
Skal inn til ny MR den 10. for å se om det er noe forandring, pga det smeller i ryggen og stråler ned i begge bena..

For noen år siden når jeg var inne, og fikk "diagnosen" sist, skulle jeg egentlig ha vært til fysioterrapaut og ortoped. Men det lot jeg være.. Tenkte det gikk over av seg selv..[:@]
Det gjorde ikke det gitt..

Fikk beskjed om at jeg kunne velge om jeg ville operere eller ikke, men legen anbefalte det ikke med det første, for det er ikke så mange som blir noe særlig bedre av det.


 
det stråler ut i hoftene (spes høyre hofte)  og ned ove beina her også, men legen sa at alle nerver og lignende hadde god plass osv.....så skjønner ikke hvorfor jeg skal ha så vondt!! og skjønner jo at en graviditet antakeligvis bare vil gjøre meg verre, men er jo først nå jeg blir tatt på alvor av helsevesnent, og skal jo snart i gang med prøverør forsøket...har gått på medisiner siden 9 august, så skal på første "egg sjekk" 10 sept.
 
huff..det er ikke noe godt det du sliter med..been there done that ..

jeg sliter med kroniske betennelse i ryggvirvlene, og i mai 2008 kollapset ryggen totalt.
Jeg hadde lenge fått knstatert slitasje, og hadde plager..men den våren eskalerte det til ville helvete av smerter..
det visste seg at skiven mellom L4og L5 hadde kollapset og lekket væske som lagde betennelse og infeksjon. jeg klarte ikke tråkke på høyre fot og ikke tisse...etter en mnd ble jeg tilbudt operasjon.De kunne ta ut den skadde skiven og erstatte den med en skiveprotese..og etter litt betenkningstid skjønte jeg at jeg ikke hadde så mye valg..men jeg ville tenke fordi det er det mest omfattende ryggingrep de foretar seg..så jeg var ganske redd...de gikk inn via magen, skrapte bort den ødelagte skiven og satte på plass protesen..da jeg våknet dagen etter klarte jeg å gå veldig krokrygget vel og merke..hehe[:)] og jeg var på do og tissa uten å måtte katerisere meg[:)]

før dette skjedde hadde jeg lenge gått med murringer i ryggen, og jeg visse at MR viste skader i skivene og virvlene. trolig har denne skiven hatt en sprekk/ ruptur slik at det lekket væske konstant til den kollapset.

jeg hadde ikke spesielt dårlig plass til nervene, men skiven var såpass sunket sammen at den presset inn mot ryggraden..vet du hva MR beskrivelsen sier?

håper inderlig dette er noe du kan trene opp, slik at du slipper å være plaget med det resten av livet. musklene rundt er utrolig viktig å holde i sjakk, ellers blir det mer belastning..
jeg har nok hatt ekstra uflaks pågrunn av at jeg sliter med leddene og virvlene med betennelser og slikt..
Håper inderlig du får god hjelp og at legene tar deg på alvor!
kan anbefale ryggskolen på kysthostpitalet i stavern samt å bli henvist til smerteklinikk hvis dette går utover din livskvalitet.

masse god bedring og lykke til[:)]
 
ORIGINAL: Solstranda

det stråler ut i hoftene (spes høyre hofte)  og ned ove beina her også, men legen sa at alle nerver og lignende hadde god plass osv.....så skjønner ikke hvorfor jeg skal ha så vondt!! og skjønner jo at en graviditet antakeligvis bare vil gjøre meg verre, men er jo først nå jeg blir tatt på alvor av helsevesnent, og skal jo snart i gang med prøverør forsøket...har gått på medisiner siden 9 august, så skal på første "egg sjekk" 10 sept.


Så rart at han sier at nervene hadde god plass.. For når det stråler utover og i bena er jo det pga nærver som kommer i klem, pga brusker som er på "ville veier"
Hvis du ser på bildet her, så ser du det som "tyter" ut og presser på en nærve.

Og det gjør vondt[&:]
Det har jeg tenkt og, og lurt på hvordan er graviditet vil bli. Men det er jeg villig til å gå gjennom[:)]


 
strålingen kan komme av at musklene står i helspenn rundt området som er affektert, ergo blir det trykk og nervebanene blir mer sensitive..det kan og komme hvis skivene lekker væske som infiserer området og nervene rundt. det blir da en kjemisk utløst smerte, uten at det er direkte trykk på nervene.

Ettersom du forklarer høres det ut som du kanskje feilbelaster( det gjør man jo gjerne helt ubevisst når man har svakheter i ryggen som skade eller slitasje) slik at musklene jobber intenst og i og med at flere områder er berørt så vil dette bli en ond sirkel av smereimpulser..mange med prolaps eller slitasje i skivene har frie nerverøtter,men store smerter. Både ut i bena og hoftene. det er viktig å få kartlagt om musklene kan jobbes med å se om det kan lette på smertene. ofte får man isjas lignende smerter når musklaturen i lumbalregionen er i helspenn.
har du prøvd å legge på kuldepakninger, eller forsøkt tens-apparat?

kiropraktorer har veldig god kunskap om denne problemstillingen vi er i .
 
ORIGINAL: Arven

strålingen kan komme av at musklene står i helspenn rundt området som er affektert, ergo blir det trykk og nervebanene blir mer sensitive..det kan og komme hvis skivene lekker væske som infiserer området og nervene rundt. det blir da en kjemisk utløst smerte, uten at det er direkte trykk på nervene.

Ettersom du forklarer høres det ut som du kanskje feilbelaster slik at musklene jobber intenst og i og med at flere områder er berørt så vil dette bli en ond sirkel av smereimpulser..mange med prolaps eller slitasje i skivene har frie nerverøtter,men store smerter. Både ut i bena og hoftene. det er viktig å få kartlagt om musklene kan jobbes med å se om det kan lette på smertene. ofte får man isjas lignende smerter når musklaturen i lumbalregionen er i helspenn.
har du prøvd å legge på kuldepakninger, eller forsøkt tens-apparat?

kiropraktorer har veldig god kunskap om denne problemstillingen vi er i .



har ikke prøvd det nei, og når jeg trener så får jeg enda vondere enn jeg har til vanlig. selv av rolig trening i basseng, dessuten har jeg jo i tillegg problemer med blant annet å få på meg bade tøy når jeg skal på basseng trening siden jeg har så vondt!! skjønner jo at det ikke nytter med foreks ballsport og lignende som trening men vanlig styrke trening  gjør jo bare sinnsykt vondt det også!! selv i samarbeid med fysio. har jo gått med disse smertene siden jul så er jo ikke rart at både muskler og sener er smertefulle, og det kan helt klart være feilbelastninger inni bildet!! greier ikke plukke opp ting fra gulvet, har problemer med å sitte, ligge, stå og gå (både sitte, ligge, stå og gå går på en måte bra, hvis det kun skjer en kort periode av gangen) våkner hver gang jeg skal snu meg i senga. og når jeg sitter på do så får jeg problemer hvis det er noe som tar tid (om man er dårlig i magen eller lignende) da stråler det i hoftene og ut i beina (det gjelder uansett hvor jeg sitter egentlig) samme skjer hvis jeg står eller går lenge også. enesten plassen jeg har det noen lunde bra er når jeg sitter i god stolen min.


men han legen som fikk mr beskrivelsen min (jeg snakka bare i telefon med han) virka som han tok meg på alvor iallefall....er jo ingne som har gjort det når jeg har hatt vondt i ryggen før....så det er vel et steg i riktig retning om ikke annet, skal dit på tirsdag, og da sa han at han ville henvise meg til rygg poliklinikken på sykehuset her og de har sikker peiling, men han måtte se meg å ryggen min før han kunne henvise. fikk bare forklart mr beskrivelsen i enkle ord, så tenkte å be om å kansje få en kopi av den.


i tillegg så har jeg scoliose også i ryggen og det hjelper vel ikke det heller.



men uansett tusen takk for svar alle sammen!!
 
har forresten gått til kiropraktor også men han kunne ikke gjøre noe mer for emg sa han.....men det var jo før MR da...har også gått til fysio (som i samarbeid med en lege) gav meg noen injeksjoner, hjalp pitte litt men ikke nok til at jeg ville bruke 1200 på det per gang (virka kun et par dager) og de ville ikke anbefale flere injeksjoner heller. så fikk ejg et trenings opplegg jeg skulle følge i treningssalen der, men følte bare at alt ble vondere (også måtte jeg avbestille siste time av jobb årsaker), også har jeg glemt å bestille ny...og nå har det jo gått så lang tid at det blir flaut å ringe tilbake hehe[:D] for dette var jo før ferien... i juni eller noe...
 
Har du prøvd riding som treingsform? Svært lite belastene, og aktiviserer mye muskelatur i ryggen...
 
jepp jeg har både prolaps og slitasje......lever med kroniske smerter, men legene vil ikke gjøre noe[:(] skjønner hvordan du har det!
 
Jeg har prolaps i tre ledd med klem på nerver..,forferdeligt vondt [:'(]

Men det som faktisk hjelper for meg er å sykle inne på en sånn trimsykkel hver
dag (utenom lørdag og søndag).. Denna uka har jeg bare sykla to dager og jeg
har ett skikkelig ànfall`nå.. Stråler helt ned i knærne og klarer ikke å gå [:(] Dette
kan vare i alt fra en uke til et halvt år om gangen [:'(] Ingen smertestillende hjelper [8|]

Men det positive er at da jeg gikk gravid med lillemor så kjente jeg absolutt
ingenting i 9mnd [:D]
 
ORIGINAL: Hestehaler

Har du prøvd riding som treingsform? Svært lite belastene, og aktiviserer mye muskelatur i ryggen...


nei det har jeg ikke, men er bare et lite problem, er livredd hester hehe[:D] eller så lenge de står still går det bra men med en gang de beveger seg så blir jeg redd[:D] men takk for tips
 
ORIGINAL: Lady84

Jeg har prolaps i tre ledd med klem på nerver..,forferdeligt vondt [:'(]

Men det som faktisk hjelper for meg er å sykle inne på en sånn trimsykkel hver
dag (utenom lørdag og søndag).. Denna uka har jeg bare sykla to dager og jeg
har ett skikkelig ànfall`nå.. Stråler helt ned i knærne og klarer ikke å gå [:(] Dette
kan vare i alt fra en uke til et halvt år om gangen [:'(] Ingen smertestillende hjelper [8|]

Men det positive er at da jeg gikk gravid med lillemor så kjente jeg absolutt
ingenting i 9mnd [:D]



det var jo godt å høre!! i dag har jeg vært skikkelig gåen i ryggen (mer enn vanlig) sikkert pga at jeg vaska hus i går og at jeg har sovet i en dårlig seng i natt...
 
ORIGINAL: linusisvingen

jepp jeg har både prolaps og slitasje......lever med kroniske smerter, men legene vil ikke gjøre noe[:(] skjønner hvordan du har det!



off ja det er kjipt når man ikke blir hørt, har slitt med det i mange år, både når det gjelder rygg og andre ting!

ønsker deg god bedring
 
jeg har ikke slitasje eller noe, men en cyste rundt ryggraden som er ganske stor, både nevrologer og nevrokirurger mener at det ikke klemmer i nerver, men jeg har så utrolig vondt i sete og bekken område og stråler nedover beina og under foten, dette har jeg slitet med siden desember ifjor, føler at jeg blir liksom overhørt siden ortopeden og nevrokirurgen ikke ville gi meg en time, de så ikke på mr bildene engang[:@] bare gikk ut fra det nevrologen skrev i sin rapport
Har begynt på behandling i friskvernklinikken i Asker, som behandler de som har gått med smerter i lang tid, hvis dere ikke bor langt unna anbefaler jeg dere og søke om henvisning dit,
De jobber med muskler som du vanligvis ikke bruker, veldig forsiktig trening, så er man i grupper der man har gruppesamtale en gang i uken der man snakker om hvordan man har det og sånt..
i denne klinikken er det fysio, leger, psykologer og de samarbeider også med mange andre[:)]
dere kan jo ta en kikk[:)]
http://friskvern.no/
 
Back
Topp