Liten stilling + helligdager

Kath1990

Glad i forumet
Septembergull'17
Jobber nå 20% pga at jobben ikke kan tilrettelegge så mye..

Blir det feil å tenke at når det er vanlig uke 37,5t x 0,2= 7,5t i uka

Og der det er en helligdag i uka så skal man regne

37,5-7,5 x 0,2 = 6t i uka

Jobber ikke en fast dag i uka, men sprer det litt utåver hva som passer kundene (elevene..)

Sjefen min mener (og har satt opp) like mange timer (og fler.....) på disse helligdags ukene som vanlige fulle uker,
Så spørsmålet er vel strengt tatt, hvem har rett?
Er det noen flinke folk her som er god på dette?
 
Tror ikke det er noen regel på dette faktisk.. Så her må man komme frem til den beste løsningen for sin situasjon med arbeidsgiver.

Eksempel 1: Du har 100% stilling men 20% sykemelding slik at du har fri hver mandag fordi da er det fast fjellturdag(?? :p ) og du klarer ikke å gå opp et fjell, så er det jo logisk at du skal ha fri mandagen selv om det er en helligdag på torsdag.

Eksempel 2: Du er sykemeldt 20% slik at du kan gå et par timer før hver dag fordi du får vondt i ryggen av å sitte så mye, så er det jo ikke sånn at du trenger å gå enda tidligere de fire jobbdagene for å ta igjen for den ene helligdagen den uka der du ikke får gått tidligere fordi du har helt fri.

Så jeg tror det handler om å gi og ta litt, og snakke med og bli enig med arbeidsgiver om hva som er best i akkurat din situasjon :)
 
Er trafikklærer, så føler jeg må være litt tilgjengelig alle dager for å få det til å gå opp med elevene...
Når systemet "gi og ta" går bare ene vegen, iallafall "gi" så vil jeg ha det rett.. ikke bare nesten rett ;)
 
Vet ikke hva som er rett og galt, men NAV betaler vel "full" uke selv om det er helligdager, så jeg drar på jobb på fredag som vanlig. Jobber også kun 20% nå.

Edit: man taper altså på å regne utifra 4 arbeidsdager istedenfor 5, med mindre man har spesiell avtale med arbeidsgiver.

Fant et greit svar her :)
http://www.dinside.no/guru/gradert-sykemelding-og-helligdager
 
Last edited:
1 og 17 mai er betalte helligdager, så bør jo regnes annerledes der?
Ja, de to dagene er vel unntaket, og man skal ha betalt de dagene om man normalt sett skulle ha jobbet. Vet ikke hvordan det fungerer når man styrer timene litt selv, men kanskje det er noe arbeidstilsynet kan svare på :) om man har avtale om å jobbe mandager og det er f.eks 1. Mai, så skal man uansett ha krav på fri med betalt.

Ellers styres det vel av evnt tariffavtaler slik jeg forstod det. Vet ikke om det er noe slikt hos dere? :)
 
Er dessverre ikke tariffavtale.. Er rimelig vanskelig å få til i dette yrket, hadde jeg vist alt jeg vet nå hadde jeg vurdert annet yrke..
 
Jobber nå 20% pga at jobben ikke kan tilrettelegge så mye..

Blir det feil å tenke at når det er vanlig uke 37,5t x 0,2= 7,5t i uka

Og der det er en helligdag i uka så skal man regne

37,5-7,5 x 0,2 = 6t i uka

Jobber ikke en fast dag i uka, men sprer det litt utåver hva som passer kundene (elevene..)

Sjefen min mener (og har satt opp) like mange timer (og fler.....) på disse helligdags ukene som vanlige fulle uker,
Så spørsmålet er vel strengt tatt, hvem har rett?
Er det noen flinke folk her som er god på dette?

Først og fremst, 20% tilsvarer 7,5 timer i uka (eller en hel arbeidsdag i uka). Så dette er korrekt.

Hvis du har fast dag (noe du ikke har, men bær over med meg) så får du kun fri dersom din faste dag havner på en helligdag. Eksempelvis jobbet jeg 80% stilling en gang, hvor jeg hadde avtale om fri hver mandag. Når en helligdag kom på en tirsdag, eller onsdag-torsdag-fredag, så hadde jeg fri den dagen. Om en helligdag havnet på en mandag, så ble det ikke noe mer fri.

Jeg har jobbet med personalansvar, og lest meg opp på dette i arbeidsmiljøloven. Jeg mener at i ditt tilfelle, hvor du IKKE har en fast dag, så har sjefen rett til å sette deg opp slik at du jobber dine 20% utenom helligdagene. Du har ikke krav på kompensasjon for fri på hellidgager når dette ikke er dager du ville ha jobbet uansett/ikke dager du er fast satt opp på å jobbe.

Du må også huske på at lønnen gjennom året tar høyde for helligdager når man har fast månedslønn. En månedslønn er den samme hver måned, selv i februar måned hvor det er færre dager, og selv i desember hvor det ihvertfall er færre dager. Det er fordi du da har avtale om en årslønn som fordeles utover året på hver måned.

Poenget er at du ikke får disse helligdagene på samme måte som de som jobber 100%, men at du må huske på at de som jobber 100% fortsatt ikke egentlig får en "gratis" dag med lønn. Fordi deres årslønn er basert på antall arbeidsdager i året. Dette er den typen ting man lett kan la seg forvirre av, på samme måte som halv skatt i desember. Det lønner seg ikke å jobbe ekstra for å få halv skatt i desember. Summa summarum så sitter du igjen med akkurat like mye, fordi du blir trekt ekstra resten av året.

Så, om du skjønte hva jeg mente med alt dette: nei, du har ikke krav på ekstra fri på helligdager når du jobber 20%, når du ikke har en fast dag/faste dager du jobber på. Men du går ikke glipp av noe lønnsmessig eller feriemessig heller, når du ser på året i sin helhet. De som jobber 100% tjener ikke penger på den dagen de har fri på en helligdag. Denne helligdagen er nemlig trekt med i antall fridager totalt gjennom hele året, som påvirker årslønnen deres.
 
Først og fremst, 20% tilsvarer 7,5 timer i uka (eller en hel arbeidsdag i uka). Så dette er korrekt.

Hvis du har fast dag (noe du ikke har, men bær over med meg) så får du kun fri dersom din faste dag havner på en helligdag. Eksempelvis jobbet jeg 80% stilling en gang, hvor jeg hadde avtale om fri hver mandag. Når en helligdag kom på en tirsdag, eller onsdag-torsdag-fredag, så hadde jeg fri den dagen. Om en helligdag havnet på en mandag, så ble det ikke noe mer fri.

Jeg har jobbet med personalansvar, og lest meg opp på dette i arbeidsmiljøloven. Jeg mener at i ditt tilfelle, hvor du IKKE har en fast dag, så har sjefen rett til å sette deg opp slik at du jobber dine 20% utenom helligdagene. Du har ikke krav på kompensasjon for fri på hellidgager når dette ikke er dager du ville ha jobbet uansett/ikke dager du er fast satt opp på å jobbe.

Du må også huske på at lønnen gjennom året tar høyde for helligdager når man har fast månedslønn. En månedslønn er den samme hver måned, selv i februar måned hvor det er færre dager, og selv i desember hvor det ihvertfall er færre dager. Det er fordi du da har avtale om en årslønn som fordeles utover året på hver måned.

Poenget er at du ikke får disse helligdagene på samme måte som de som jobber 100%, men at du må huske på at de som jobber 100% fortsatt ikke egentlig får en "gratis" dag med lønn. Fordi deres årslønn er basert på antall arbeidsdager i året. Dette er den typen ting man lett kan la seg forvirre av, på samme måte som halv skatt i desember. Det lønner seg ikke å jobbe ekstra for å få halv skatt i desember. Summa summarum så sitter du igjen med akkurat like mye, fordi du blir trekt ekstra resten av året.

Så, om du skjønte hva jeg mente med alt dette: nei, du har ikke krav på ekstra fri på helligdager når du jobber 20%, når du ikke har en fast dag/faste dager du jobber på. Men du går ikke glipp av noe lønnsmessig eller feriemessig heller, når du ser på året i sin helhet. De som jobber 100% tjener ikke penger på den dagen de har fri på en helligdag. Denne helligdagen er nemlig trekt med i antall fridager totalt gjennom hele året, som påvirker årslønnen deres.

Takk for godt utfylt svar!

Da er da neste spørsmål (virker som du har god kontroll;) )
Har regnet ut at denne mnd har jeg måtte jobbet opp mot en 40% stilling. Kan jeg da kreve å få en mnd fri med lønn?
 
Takk for godt utfylt svar!

Da er da neste spørsmål (virker som du har god kontroll;) )
Har regnet ut at denne mnd har jeg måtte jobbet opp mot en 40% stilling. Kan jeg da kreve å få en mnd fri med lønn?

Det kommer helt ann på hvilken avtale du har. Om du har avtale om 20% hver måned, så må du i utgangspunktet jobbe 20% uavhengig av hvor mye ekstra du har jobbet. Men jobber du over 20% så har du en del ekstra timer som du etter avtale med sjefen bestemmer om du skal ta ut i lønn eller i avspasering. Jeg jobber jo som sagt 53% nå, fast, men jeg tar ofte ekstra timer. Da velger jeg selv om jeg vil ta det ut som avspasering (fri) eller i lønn. Dette er noe som du må ha godkjent fra sjefen, da. Sjefen kan bestemme at alt innenfor 100% skal tas ut som lønn. Sjefen kan også nekte deg å ta avspasering, dersom det ikke er et gunstig tidspunkt at du blir borte på. All ferie skal i utgangspunktet godkjennes av sjefen.

Det eneste som er lovpålagt når det kommer til fri, er at du har krav på to uker sammenhengende ferie i fellesferien. Utover dette må ferie/avspasering godkjennes av sjefen.

Så med godkjenning fra sjefen kan du velge å ta neste måned fri med lønn, sett at du ikke alt har fått utbetalt lønn for de 20% ekstra du jobbet denne måneden. Det kan tenkes å lønne seg for deg, om du uansett ønsker fri en mnd, å ta det som avspasering. Det er avhengig av om du har andre støtteordninger. Dersom du for eksempel får støtte fra NAV, eller Husbanken, kan det hende at deler av støtten faller bort den måneden du fikk lønn for 40%. Ved å ta de ekstra timene som avspasering, vil du kunne beholde all støtten du får fra andre etater. Dette er ikke juks eller noe, men ganske enkelt slik systemet fungerer.

Jeg jobbet eksempelvis 100% en måned. Ettersom jeg ønsket ekstra ferie, valgte jeg å ta dette som avspasering heller enn lønn. Jeg får i tillegg bostøtte fra Husbanken. Om jeg hadde valgt å få pengene utbetalt, ville jeg mistet bostøtten for den ene måneden. Jeg ville dermed ha sittet igjen med langt mindre totalt.

Noe annet å tenke på da, er at din totale årsinntekt endres. Dersom du skulle være uheldig å bli sykemeldt eller arbeidsledig, så ser NAV på hvor mye du har opptjent i løpet av det forrige året /de tre siste årene når de bestemmer hvor mye du skal få utbetalt. Om du da har valgt å jobbe ekstra, men har tatt det som avspasering, vil din årsinntekt være lavere enn om du tok pengene ut i lønn. Dette kan gi en stor forskjell på hvor mye du da ville fått fra NAV. Eksempelvis om du skal ut i fødselspermisjon, så vil det lønne seg for deg å øke årsinntekten din for da å få mer utbetalt pr måned når du er i permisjon. Det skal dog være en ganske markant sum til før det vil ha en betydning, eksempelvis at du jobber opp mot 50% hver eneste måned istedenfor 20%.
 
* beklager, nå skrev jeg litt for forenklet. Regler for sykepenger er andre enn for dagpenger. Det var bare for å gi et eksempel på hvordan innteten kan påvirke andre støtteordninger.
Husbanken sin bosøtte ser på inntekt over de tre siste månedene før størrelsen på støtten utbetales.
Dagpenger ser på årsinntekt over de siste tre årene.
Hentet fra Nav.no: Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene
 
*før størrelsen på støtten beregnes... Herremin nå ble jeg visst litt surrete.
 
*før størrelsen på støtten beregnes... Herremin nå ble jeg visst litt surrete.
Hehe, takk!
Da var det litt sånn som jeg tenkte.
Har søkt om SV.penger, håper og regner med å få det godkjent..
Så det er lurest for min del at jeg tar det ut som fri med lønn.. Må snakke med sjefen å høre hva han tenker, men denne mannen er særdeles vanskelig å få pratet med, ikke en sjef som er tilgjengelig for sine ansatte til en hver tid...
 
Hehe, takk!
Da var det litt sånn som jeg tenkte.
Har søkt om SV.penger, håper og regner med å få det godkjent..
Så det er lurest for min del at jeg tar det ut som fri med lønn.. Må snakke med sjefen å høre hva han tenker, men denne mannen er særdeles vanskelig å få pratet med, ikke en sjef som er tilgjengelig for sine ansatte til en hver tid...

Formuler spørsmålet som et spørsmål om å ta ut de ekstra timene som avspasering istedenfor lønn, som er det rette ordet. Ikke si fri med lønn. For det blir ikke korrekt, og er noe helt annet, og kan sette sjefen din i en negativ sinnsstemning før du rekker å forklare hva du mener. Sjefen din vil tjene på at du tar det ut som avspasering (mindre utbetaling for han + mindre i arbeidsgiveravgift), så jeg vil tro at han i utgangspunktet er positiv til dette, så fremst han ikke har akutt behov for deg neste måned.

Men til neste gang, så er dette noe som burde avtales før du jobber de ekstra timene. Du har som sagt ikke krav på å få ta de i avspasering, og sjefen må også få forvarsel om ønsket ferie/avspasering i god tid. Vi er allerede i slutten av mai, så det er kort frist å be om en hel måned fri. Da er det bedre om du spør om å ta f.eks. juli måned fri, eller august, slik at han rekker å forberede seg/få inn vikar ved behov.

Om du har en sjef som ikke er så lett tilgjengelig eller er der for sine ansatte, så vil jeg anbefale at du forholder deg kort og presist i forhold til han. Da blir han nok mer positivt innstilt. Bare kjapt og enkelt: "Hei, forrige måned jobbet jeg x timer ekstra. Jeg lurte på om det er greit at jeg tar disse timene til avspasering, fremfor utbetaling. Jeg skulle gjerne ha avspasert timene x måned. Passer det?"
 
Formuler spørsmålet som et spørsmål om å ta ut de ekstra timene som avspasering istedenfor lønn, som er det rette ordet. Ikke si fri med lønn. For det blir ikke korrekt, og er noe helt annet, og kan sette sjefen din i en negativ sinnsstemning før du rekker å forklare hva du mener. Sjefen din vil tjene på at du tar det ut som avspasering (mindre utbetaling for han + mindre i arbeidsgiveravgift), så jeg vil tro at han i utgangspunktet er positiv til dette, så fremst han ikke har akutt behov for deg neste måned.

Men til neste gang, så er dette noe som burde avtales før du jobber de ekstra timene. Du har som sagt ikke krav på å få ta de i avspasering, og sjefen må også få forvarsel om ønsket ferie/avspasering i god tid. Vi er allerede i slutten av mai, så det er kort frist å be om en hel måned fri. Da er det bedre om du spør om å ta f.eks. juli måned fri, eller august, slik at han rekker å forberede seg/få inn vikar ved behov.

Om du har en sjef som ikke er så lett tilgjengelig eller er der for sine ansatte, så vil jeg anbefale at du forholder deg kort og presist i forhold til han. Da blir han nok mer positivt innstilt. Bare kjapt og enkelt: "Hei, forrige måned jobbet jeg x timer ekstra. Jeg lurte på om det er greit at jeg tar disse timene til avspasering, fremfor utbetaling. Jeg skulle gjerne ha avspasert timene x måned. Passer det?"
Ja, lurt!
Er desverre ikke jeg som har satt opp så masse, de på kontoret, da en annen byttet på permisjon osv, så ble mye tull med oppsatte timer der..

Men juni har jeg ikke tenkt, skjønner jeg og er urimelig, men evt juli, eller halve juli/august, da jeg går ut i perm midt i august..
 
Back
Topp