Lite melk på kvelden....

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei damer:)

Hvordan går det med dere som ammer? (Fullammer/delammer)

Jeg kan sitte alt fra 1-4 timer med amming på kvelden ved legging. Er dette normalt !?
På dagtid er det aldri noe problem. Hun er mett og fornøyd og sover mye.

Er det et tegn på at jeg har lite melk på kvelden? Kan det være en tanke å gi nan på kvelden? Og isåfall, hvordan går jeg frem med dette? Hvor mye starter jeg med å gi?

Noen med erfaring eller som er i samme situasjon?

Er så sliten av disse kveldene. Føler jeg ikke gjør annet enn å sitte med legging hele kvelden HVER kveld.... tærer på.

Alle råd tas imot med stor takk:)
 
Høres veldig slitsomt ut. Vi hadde det forsåvidt litt sånn intill noen få uker siden. Han hang på puppen hele kvelden -men her var det fordi han hadde sugebehov og ikke tok smokk. Noe han nå gjør :) Håper noen kan komme med litt råd til deg :)
 
Vi delammer og prøver å la ungen styre mengdene tillegg. Hun spiser kanskje 20ml på morgenen og 120ml på ettermiddagen, men etter åtte om kvelden er hun ikke så interessert i flaske igjen.
 
Hei damer:)

Hvordan går det med dere som ammer? (Fullammer/delammer)

Jeg kan sitte alt fra 1-4 timer med amming på kvelden ved legging. Er dette normalt !?
På dagtid er det aldri noe problem. Hun er mett og fornøyd og sover mye.

Er det et tegn på at jeg har lite melk på kvelden? Kan det være en tanke å gi nan på kvelden? Og isåfall, hvordan går jeg frem med dette? Hvor mye starter jeg med å gi?

Noen med erfaring eller som er i samme situasjon?

Er så sliten av disse kveldene. Føler jeg ikke gjør annet enn å sitte med legging hele kvelden HVER kveld.... tærer på.

Alle råd tas imot med stor takk:)

Vi hadde det sånn når mini var rundt 2-3 mnd, til gjengjeld så sov han heldigvis lenge på natta :p
At man er redd for å ha for lite melk på kvelden er iallfall veldig vanlig. Du kan lese litt her: https://ammehjelpen.no/artikkel/80/Fullamming
Der finner du mye info om det du lurer på samt tips dersom du finner ut at du må gi tillegg. [emoji1]

Nå nærmer mini seg 5 mnd, og han ammer sjeldnere og mer effektivt enn tidligere.
 
Hei damer:)

Hvordan går det med dere som ammer? (Fullammer/delammer)

Jeg kan sitte alt fra 1-4 timer med amming på kvelden ved legging. Er dette normalt !?
På dagtid er det aldri noe problem. Hun er mett og fornøyd og sover mye.

Er det et tegn på at jeg har lite melk på kvelden? Kan det være en tanke å gi nan på kvelden? Og isåfall, hvordan går jeg frem med dette? Hvor mye starter jeg med å gi?

Noen med erfaring eller som er i samme situasjon?

Er så sliten av disse kveldene. Føler jeg ikke gjør annet enn å sitte med legging hele kvelden HVER kveld.... tærer på.

Alle råd tas imot med stor takk:)

Det var sånn for oss også. Lå mange timer i strekk, eller nesten i strekk ved puppen på kvelden. Løste seg når hun begynte å godta smokken. Hun spiser fortatt oftere enn vanlig på kvelden - ofte bare en halvtime/time mellom matingene, eller begge puppene på en gang, noen timer før hun legger seg, men der går som regel fort unna. I går la hun seg litt over åtte, som er ny rekord her i huset. Jeg var ikke helt forberedt så hun sovna med full påkledning og full bleie. Våkna knapt av å skiftes på. Endelig ble det litt kveld på meg og :happy:
 
Sniker :p

Kan det være kosen hun liker? Du kan kanskje prøve å gi mme på flaske etter du har ammet fra begge brystene..? Da vil du isåfall få avklart om hun er sulten eller om det er mammakosen :p
 
Sniker :p

Kan det være kosen hun liker? Du kan kanskje prøve å gi mme på flaske etter du har ammet fra begge brystene..? Da vil du isåfall få avklart om hun er sulten eller om det er mammakosen :p
Tror du har rett i at det er kosen hun liker. Sitter alt fra 1-3 timer på rommet hennes på kvelden ved legging. Er så slitsomt. Er bare småsutting / kosing mot slutten, men ofte våkner hun i det jeg løfter henne over i sengen hennes, og da er vi igang igjen.
 
Det var sånn for oss også. Lå mange timer i strekk, eller nesten i strekk ved puppen på kvelden. Løste seg når hun begynte å godta smokken. Hun spiser fortatt oftere enn vanlig på kvelden - ofte bare en halvtime/time mellom matingene, eller begge puppene på en gang, noen timer før hun legger seg, men der går som regel fort unna. I går la hun seg litt over åtte, som er ny rekord her i huset. Jeg var ikke helt forberedt så hun sovna med full påkledning og full bleie. Våkna knapt av å skiftes på. Endelig ble det litt kveld på meg og :happy:
Må være fantastisk å ha mini i seng kl 20:00. Her er hun aldri i seng før tidligst 21:30. Ofte nærmere 23. Er så lei !
 
Her Varierer det veldig, vi kan godt bruke lang tid med amming på kveldstid (fullammer). Slik jeg har forstått det, så er det helt normalt at det tar lengre tid å få barnet mett på kveldstid, siden de skal spise seg opp til natten. Man har mindre melk på kvelden, men melken er fetere (mer fløteaktig). Her fungerer det å bytte bryst ofte og etter en god stund legger jeg ned lillemann. Så lenge barnet legger på seg godt, så er det nok ikke noe i veien med melkemengden sånn sett. Jeg ville ikke ha gitt tillegg hvis barnet legger på seg nok og dere trives med amming. Melkeproduksjonen vil gå ned om man gir tillegg, dessuten er det positivt med nattamming.. les på ammehjelpen, bruker den nettsiden mye. :happy:
 
Tror du har rett i at det er kosen hun liker. Sitter alt fra 1-3 timer på rommet hennes på kvelden ved legging. Er så slitsomt. Er bare småsutting / kosing mot slutten, men ofte våkner hun i det jeg løfter henne over i sengen hennes, og da er vi igang igjen.
Men hva med å f eks amme først, så kan pappaen gi flaske med enten mm eller mme?
 
Sniker litt jeg og spør; tar mini smokk?
Jeg hadde litt samme problemet med mini, med at hun bare ville ligge på brystet. Hun tok ikke smokk i begynnelsen, frem til jeg fikk et råd i fra mamma om latexsmokker med "anatomisk" tupp. Disse tok hun med en gang. Vet om flere som har hatt god hjelp i disse smokkene som har hatt barn som ikke har tatt smokk tidligere. Eneste ulempen med disse er at det ikke er så mange apotek som fører de. Her hvor jeg bor er det bare Barnas Hus og en annen baby-butikk som har de.

Når jeg nå merker at det er mer kos enn sult, bytter jeg forsiktig til smokken og holder henne en stund til før jeg legger henne i sengen sin. Håper dette kan være til hjelp.
 
Sniker litt jeg og spør; tar mini smokk?
Jeg hadde litt samme problemet med mini, med at hun bare ville ligge på brystet. Hun tok ikke smokk i begynnelsen, frem til jeg fikk et råd i fra mamma om latexsmokker med "anatomisk" tupp. Disse tok hun med en gang. Vet om flere som har hatt god hjelp i disse smokkene som har hatt barn som ikke har tatt smokk tidligere. Eneste ulempen med disse er at det ikke er så mange apotek som fører de. Her hvor jeg bor er det bare Barnas Hus og en annen baby-butikk som har de.

Når jeg nå merker at det er mer kos enn sult, bytter jeg forsiktig til smokken og holder henne en stund til før jeg legger henne i sengen sin. Håper dette kan være til hjelp.
Hun tar ikke smokk. Er ikke interessert overhodet og forstår seg ikke på den, så det har jeg gitt opp. Hun har vært så "enkel" helt til nå de siste dagene. Da vil hun helst ligge på puppen hele tiden på kvelden. Småsutter og koser seg. Drikker ikke. Så virker som det kunner kosen.

Får gi det litt mer tid å se hvordan det utvikler seg. Var redd jeg hadde lite melk på kvelden, men skjønner nå at det er ikke det som er problemstillingen.
 
Hei damer:)

Hvordan går det med dere som ammer? (Fullammer/delammer)

Jeg kan sitte alt fra 1-4 timer med amming på kvelden ved legging. Er dette normalt !?
På dagtid er det aldri noe problem. Hun er mett og fornøyd og sover mye.

Er det et tegn på at jeg har lite melk på kvelden? Kan det være en tanke å gi nan på kvelden? Og isåfall, hvordan går jeg frem med dette? Hvor mye starter jeg med å gi?

Noen med erfaring eller som er i samme situasjon?

Er så sliten av disse kveldene. Føler jeg ikke gjør annet enn å sitte med legging hele kvelden HVER kveld.... tærer på.

Alle råd tas imot med stor takk:)
Føler så med deg. Her også går hele kvelden til amming. Men jeg merket de kveldene jeg prøvde å drøye ammingen, så sov han kun 2,5 timer som det lengste strekket på natta! Jeg ble helt zombie, da han tidligere har sovet alt fra 3-5 timer på natta. Så nå de siste dagene har jeg gitt han pupp når han ville, eller ble grinete, og nå er det tilbake til 4-5 timer søvn på natta igjen, bank i bordet!
Så tror det er noe med det at de lader opp til natta. Han her suger forøvrig ikke hele tiden heller, men kobler han stort sett fra når han bare "sutter", så enten sovner han eller våkner, da er det pupp igjen til han eventuelt sovner igjen. Tenker bare som sagt at de fyller seg opp til natta :)
Han her er forøvrig bare 2 mnd nå, så kanskje litt forskjell i alder på barna våre :)
 
Hun tar ikke smokk. Er ikke interessert overhodet og forstår seg ikke på den, så det har jeg gitt opp. Hun har vært så "enkel" helt til nå de siste dagene. Da vil hun helst ligge på puppen hele tiden på kvelden. Småsutter og koser seg. Drikker ikke. Så virker som det kunner kosen.

Får gi det litt mer tid å se hvordan det utvikler seg. Var redd jeg hadde lite melk på kvelden, men skjønner nå at det er ikke det som er problemstillingen.

Hun er ikke midt inne i et utviklingssprang da? Her er en oversikt over uker hvor det er sannsynlig at babyen er litt mer sutrete og kosete enn vanlig: https://dux8hybk73ml8.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/03/30115813/side26.pdf
 
Hei damer:)

Hvordan går det med dere som ammer? (Fullammer/delammer)

Jeg kan sitte alt fra 1-4 timer med amming på kvelden ved legging. Er dette normalt !?
På dagtid er det aldri noe problem. Hun er mett og fornøyd og sover mye.

Er det et tegn på at jeg har lite melk på kvelden? Kan det være en tanke å gi nan på kvelden? Og isåfall, hvordan går jeg frem med dette? Hvor mye starter jeg med å gi?

Noen med erfaring eller som er i samme situasjon?

Er så sliten av disse kveldene. Føler jeg ikke gjør annet enn å sitte med legging hele kvelden HVER kveld.... tærer på.

Alle råd tas imot med stor takk:)
Jeg brukte mye tid på legging med storebror. Følte liksom at det var viktig å legge barnet tidlig og ha rutiner osv. Denne gangen får humla suse litt mer. Sitter ikke inne på rommet for å legge vesla i timesvis. Tester om hun er trøtt nok til å legges. Går ikke det så går vi jaggu tilbake til sofaen igjen istedenfor å bli der i mørket på rommet. De er fortsatt veldig små. Mangler en del søvnhormoner og de kan ikke viljestyre søvnen enda. Helsesøster sa at det ikke var noe problem at hun la seg litt seint. Men at man burde prøve å få rutiner fra 6 mnd.
 
Føler utdrivningen tar langer tid på det ene brystet om kvelden, så lurer på om jeg skal begynne med syntocinon igjen
 
Back
Topp