Lille Trill og Livets Magi <3

Ho3ne

Elsker forumet
Enn at jeg ikke begynte å skrive på denne tidligere :p Heldigvis har jeg noen notater, litt her og litt der, så om jeg gjør en liten innsats nå, så kan jeg få samlet det her. Det hadde jo vært veldig fint å ha og ta vare på. Jeg merker jo så stor forskjell på sist svangerskap og nå. Denne gangen så kan jeg faktisk legge merke til forskjell på magen fra dag til dag <3
Så nå skal jeg leite litt, og finne de andre "dagbok"notatene mine, og klistre de inn her :)
 
Den Magiske Kvalmen
24. Mai 2014

Ja, for en gangs skyld, så var det faktisk ikke koselig å gå på vekten å se at jeg har gått NED 1,5 kilo den siste uken! Men heldigvis kan jeg trøste meg med at jeg har litt å ta av :) Min "startvekt" før jeg ble gravid var på 65 kilo. Jeg er knappe 157 cm høy, så jeg har spart opp litt ekstra vekt for å ha noe å gå på i dårligere tider. I løpet av de første 10 ukene la jeg på meg ca. 2,5 kilo, og nå den siste uken er jeg da gått ned igjen 1,5 kilo, så veier nå 66 kilo. Tenk det at vekttap kunne utløse ikke fult så positive tanker :p

Ellers har jeg gått en tur sammen med mannen min, og solet meg på hverandaen. Det er bedre å sitte ute i frisk luft, enn inne i stuen hele tiden. Jeg merker at jeg blir ekstra kvalm når jeg beveger mye på meg, derfor fryser jeg nesten fast, og beveger meg minst mulig, i frykt for at alt skal komme opp igjen. Det er jo ikke bra å være helt i ro, og det er kun positive fordeler ved å forsøke å holde meg fysisk aktiv iallefall 30-45 minutter hver dag. Jeg foretrekker derfor å gå i ring i vår egen hage, da jeg er nærme toalett, og det ikke er mange folk rundt meg. Jeg har forsøkt å fortelle mannen min at jeg blir skamfull av å stå å brekke meg midt ute på gaten sammen med folk, og i tillegg er jeg bittelitt inkontinent etter den første fødselen, slik at dersom det kommer et skikkelig brekningsanfall, så er det fare for at det kommer noen dråper i buksa også, og det er jo dobbelskam :/ Derfor er jeg litt min egen fangevokter for tiden, og beveger meg minst mulig ut i folkemengder. Håper som sagt det snart vil gi seg.

I dag kjøpte jeg meg plantejord da, så jeg kan sitte å kose meg med noe i hagen og på hverandaen. Det er jo så fint vær, og det vil jeg nyte. Jeg er jo tross alt veldig takknemlig for å ha blitt gravid, og kvalmesymptomene er velkomne, da de motvirker faren for spontanabort. Jeg er veldig glad for å få være gravid nå, på denne plassen i livet mitt. Da jeg gikk gravid med min sønn på 13 år, så var jeg ung - 18 år - singel, og i rusbehandling. Jeg hadde ingen å dele gledene og fryktene med. I dag er jeg på et helt annet sted i livet. Jeg har vært helt rusfri i over 7,5 år, jeg er gift, har jobb, er i kontakt med meg selv og kroppen min. Jeg er fagskoleutdannet, og holder på å utdanne meg til psykoterapeut. Jeg har en helt annen oversikt over livet mitt i dag, en annen bevissthet og tilstedeværelse. Og på grunn av det, er jeg også takknemlig overe å få kjenne på symptomene, kjenne at det skjer endringer i kroppen min, kjenne at et liv er i ferd med å skapes <3 Det er magisk det <3
 
narsissistiske embyroer og litt bedre dager
29. Mai 2014

Nå har jeg hatt ett par dager som har vært bedre, med tanke på kvalme og sånt. Kvalmen bedrer seg sakte men sikkert, dag for dag. Har for det meste kjent meg uggen, men har klart å holde på det meste av maten, og det er godt. Jeg har ikke gått ned mer i vekt heller :) En venninne av meg fortalte meg at da hun gikk gravid med sin første, så la hun ikke på seg noe, men gikk ned 7 kilo i svangerskapet. Hun var dog kvalm i 7 måneder også da! Men det som er så fantastisk, er at naturen vet å ordne seg på sin egen finurlige måte. De små nurkene startet med sin narsissisme allerede som embryoer :p Det er ikke fare for at de ikke skal få i seg den næringen de trenger for å vokse og gro som små mennesker. De suger til seg det de trenger av energi, uavhengig av hvordan det går med mor :) Det er jo noe magisk i det også da, synes jeg :)

Jeg har begynt å tenke litt fremover jeg, og synes Finn.no er helt fantastisk. Har allerede fått tak i en gratis badebalje, og stellematte :) Tenker å få tak i det vi kan av gratis utstyr, men vognen vil jeg kjøpe ny, samt dyne, pute og madrass. Satser på å bruke finn.no mye fremover.

Ellers har jeg tenkt å be om svangerskapspenger. Har sendt melding til sjefen min, og fortalt hva jeg tenker rundt dette. Jeg har en jobb, der det ofte kan forekomme utagerende atferd, og det er mye stress i den forbindelse, i tillegg til at jeg jobber 4 døgn i slengen, og har 3 timer reisetid hver vei. Jeg har etterspurt muligheter for tilrettelegging/omplassering, og dersom det ikke går (sannsynligvis går det ikk), så blir det svangerskapspenger. Det kjennes jo mye bedre utm enn å bli sykemeldt når jeg ikke er syk. Så er litt spent på å sette i gang den prosessen. Kjennes merkelig ut å ta hensyn til meg selv og den lille i magen, og være ærlig og si at jeg ikke ønsker å jobbe under slike omstendigheter når jeg er gravid <3

Denne helgen skal jeg på skolesamling i Oslo. Håper på fine dager, med rolig mage og god hvile mellom undervisningstimene. Vel, det var en liten oppdatering, og litt mer positive tilstander i dag enn det som har vært :)

P.s: Noen av dere som har erfaring med prosessen vedrørende svangerskapspenger? Av en eller annen grunn gruer jeg meg litt til å legge det fram for fastlegen min :p
 
Har laget meg ett banner;
29. mai 2014

banner_0.jpg
 
Mammabox
04. juni 2014

Ja, endelig vant jeg noe :p jeg ble en av de 1500 denne måneden som fikk en mammabox. Men jeg skulle egentlig ønske jeg hadde hentet den i en annen by enn i Tønsberg, da den boksen nok var litt utdatert. Bladet Henne var noen måneder gammelt, Kryssordblad manglet, gavekortet på Fine Art gikk ut den 1. juni (dagen før jeg hentet boksen), og det var verken solkrem eller gasskluter i den. Men jeg synes det er gøy uansett med alt som er gratis :D Og gleder meg til jeg kan hente apotekpakkene, rimi-pakken, liberopakken, bleiebøtte og ja, jeg husker ikke alt :)

Vi satser på at den lille i magen er en jente, da bodyen jeg fikk i Mammaboxen var en jentebody :) Ellers har vi allerede begynt så smått og samle inn ting og tang, og her om dagen var jeg og hentet meg 2 stellematter. Jeg elsker Finn.no og gi bort torget :)

Jeg ble innkalt til ultralyd 22. juli, men den må nok byttes. Jeg trodde sånt ble planlagt sammen med lege/jordmor, men ting har kanskje endret seg siden jeg gikk gravid sist for 14 år siden :p Jordmortime skal jeg på 22. juni, og neste legetime den 10. juni. Da har han satt av en dobbeltime til meg, siden vi fikk så liten tid sist jeg var der.

Jeg skal nå over på svangerskapspenger, noe som er vanlig praksis på jobben min, da det er et utsatt og ustabilt yrke. Så er veldig spent på om NAV klarer å behandle skjemaene i løpet av en levelig tid - 3 uker. Har jo lest om mange som må vente i 3-4 måneder, og det går jo ikke. Er det forresten noen som vet når det er utbetalingsdato hos NAV?

Kvalmen er ikke så ille lenger. Uggen ja, men ikke oppkast hele tiden. Men jeg er fremdeles ekstremt trett til tider. Øynene bare faller igjen av seg selv.

10421165_10152051170732522_7966243828241999264_n.jpg
 
legetime i dag, og litt kreativitet
10. juni 2014

Er nå sånn ca 13+2 og fremdeles ganske så trett. Har ikke vært så kvalm de siste dagene, heldigvis.
1959227_10152062256897522_5754166262015989002_n.jpg


I dag har vi legetime, egentlig time nummer 2, men siden det ble så travelt sist, så blir dette første ordentlige time. Han har satt av en dobeltime til oss. Håper mannen min rekker å komme hjem fra jobb, slik at han kan bli med i dag. For første gang, tror jeg, kjenner jeg at jeg har lyst å skjule min fortid, min historie. Jeg er en person som deler av mitt liv, som en åpen bok, og det handler om at jeg ønsker å få fram et erfaringsbasert budskap, og at all den dritten som har vært i livet, har blitt til noe meningsfult for meg. Du kan gjerne se på den andre hjemmesiden min, så kan du lese litt mer om de tingene; http://www.ho3ne.com/

Vel, nå, da jeg skal til legen, kjenner jeg at det er en del av min historie jeg ikke ønsker å snakke om. Og som jeg ikke har noe valg om. Fastlegen min er ny, da jeg flyttet til Tønsberg i romjulen 2013. Jeg har en sønn på 13 år, og da jeg gikk gravid for 14 år siden, så bodde jeg på en instutisjon - et kollektiv for unge rusavhengige, og hadde ganske tett oppfølging under svangerskapet. (jeg var rusfri under svangerskapet). Han har etterspurt legejournalen min, og den har jeg bedt om at de ettersender. Men den er nok ikke kommet frem enda, og i den, så står det minimalt, da jeg nesten ikke har brukt legen de siste 7,5 år som jeg har vært rusfri, og den legen bor på en helt annen kant av landet, enn da jeg gikk gravid for 14 år siden.

Jaja, plutselig kjenner jeg iallefall at jeg har ikke lyst å snakke om de tingene, har ikke lyst at det skal være fokus under dette svangerskapet. Den delen av mitt liv, er så langt fra der jeg er i dag, og jeg har lyst å oppleve å gjennomgå et helt "normalt" svangerskap, på lik linje med alle andre gravide kvinner uten spesielle "anmerkninger".

Hmmm, det var vel dagens hjertesukk det da :p Ja, så blir det søkt om svangerskapspenger i dag, og jeg har fått bekreftelse fra sjefen min på at dette er vanlig praksis på min arbeidsplass :D

Ellers har jeg vært litt i det kreative hjørnet, og fått plantet om noen av plantene mine. Fikk avleggere på Aloe Veraen, plantet de i små potter, som jeg pyntet litt :)


p6093900.jpg
 
Litt kreative prosjekter
13. juni 2014

Ja, det går stadig fremover :) Kvalmen kom noe tilbake igjen, etter å ha vært borte i noen dager. Men nå kommer den kun på nettene, den kvalmen med påfølgende bevismateriale, that is :)
10325752_10152026633087522_4618629138366110290_n.jpg

Trettheten er der, men jeg merker at jeg sakte men sikkert får mer og mer energi igjen. Legetimen sist gikk kjempebra, og jeg kunne selv velge at min fortid ikke skulle stå på svangerskapskortet mitt. Jeg var ærlig med han, og sa at jeg syntes ikke det var relevant nå, så mange år etter at jeg endret livsstil. Han var heldigvis enig, så nå kan jeg nyte et "normalt" svangerskap, uten å ha min historie svevende som en skygge og legger demper for kosen og magien ved å bære fram et barn <3

Det blir svangerskapspenger fremover, og jeg kan bruke tiden til å bygge rede, hvile meg og nyte tilværelsen. For en uke og to siden, fikk vi ordnet oss to stellematter, og i går fikk vi ordnet oss en babybilstol og en vippestol :D Jeg bare elsker finn torget - gis bort :p

Har nå begynt å samle så smått sammen litt ting og tang i en boks. Da vi fortalte det til det første venneparet av oss, fikk vi to små ting i gave til babyen. Også fikk jeg jo den mammaboksen her om dagen. Søsteren min og bestemoren min er i full strikking, og selv har jeg begynt å hekle litt.

Jeg klarer aldri å holde meg til bare en ting, må liksom ha flere forskjellige prosjekter å holde på med, så akkurat nå holder jeg på med et babylappeteppe og en omslagsjakke til den lille :)

p6133924.jpg


Forresten, jeg har tenkt litt på det med Babyshower, og tenker at det er noe jeg har lyst at vi skal ha når det nærmer seg. Litt utradisjonelt tenker jeg, da jeg selv vil at vi skal invitere de vennene og familien vi vil ha, og at det blir mer en liten sammenkomst/en siste "gathering" før den nye kommer ut og stjeler all oppmerksomheten :p Jeg vet at det som er vanlig er at venninner skal overraske, men hvem har bestemt at det må være sånn? Det minner meg bare om jante-lov Norge, der du ikke skal tro at du er noe, og for guds skyld ikke må skille deg ut. Vel, jeg har lyst på en babyshower, jeg vil ha de folkene jeg vil ha der, og jeg vil selv bestemme tid og sted, og jeg vil være sikker på at jeg får det, og slippe å hinte alle veier til familie og venninner om at *hint,hint* jeg vil ha en fest. Så da blir vi å invitere til en slik fest selv etterhvert :) Noen andre som har hatt babyshower? Og noen andre som har gjort dette selv?
 
Sommer, sol og lite skriving
31. juli 2014

Heisann :) En liten kjapp oppdatering. Har ikke vært her inne på lenge. Det er jo så fint vær ute, og jeg orker ikke sitte å trykke på maskinen når det er så varmt. Når solen ikke er så sterk lenger, så er mann og ungdom kommet hjem, og da får jeg meg ikke til å sette meg ned å stirre inn i pc-skjermen.

Men nå sitter jeg å trykker litt da :) Vi var på ultralyd den 14. juli, og ny termindato er 11. desember, og vi venter en liten gutt <3

Her er ultralydbildene;
ub-med-uke.jpg


Ellers har jeg brukt litt tid på finn.no, og jeg har begynt å samle sammen litt småting. Var på salg på Barnas hus, og endte opp med litt klær også :)
klaer.jpg

Jeg prøver å ikke gi etter for alle impulsene til å handle, da vi skal til Athen i slutten av August, og vil sikkert handle litt der. Men vi har da begynt å få plass en del etterhvert. Har fått og kjøpt en del på finn.no. Stellematte er i boks. I dag skal jeg hente badebalje med tempmåler, ammepute og sengetøy :) Jeg skal også se på en barnevogn som nesten ikke er brukt. Hvorfor bruke mye penger der det kan spares? Når det gjelder klær og slikt, så samler vi sammen det vi kan av basistøy fra finn.no - gi bort, venner og familie, så kan vi heller bruke litt ekstra på litt mer spesielle plagg :)

Formen er helt grei for tiden. Ikke kvalm :D Begynner å få en del sure oppstøt, men det følger med. Har fått et tips om å tygge på Love Hearts, og det ser ut til å hjelpe. Fant og en oppskrift i et blad, tror det var BAM, på kake/kjeks for fordøyelsen. Magen jobber jo litt tregt for tiden, og jordmor Ågot Takle har laget en oppskrift som skal hjelpe. Her er oppskriften;
win_20140730_144749.jpg


Jeg syns de ble gode, og de hjalp på fordøyelsen :) Jeg brukte ett egg ekstra enn det som står i oppskriften, og jeg brukte to spiseskjeer, som jeg klemte massen mellom, før jeg la de på brett. Det er en stor oppskrift ;)

Vel, det var en liten oppdatering herifra. Ønsker dere en fin dag og en god uke videre <3
 
Mmmmm, Mat!
03. August 2014

I dag har jeg laget hjemmelaget gulrotsuppe. Den ble kjempegod, og veldig sterk. Hadde chilifrø oppi, og ekstra ingefær ;)
10403166_10152161752867522_2516585543913832671_n.jpg


Til dessert er det hjemmelagede kaker som er gode for fordøyelsen :) Jordmor Ågot Takle har laget oppskriften, og den delte jeg i forrige blogginnlegg. Her kommer bildet av kakene;
10527796_10152161752957522_1581385475322509941_n.jpg


 
Magebilde
04. August

Uke 22+0 - 128 dager igjen :)
mage_uke_226.jpg



 
Hormonell? Jeg nei! Samvittighetsfull, gravid mamma :)
07. August 2014

Er i Sverige, på en sommerskole i forbindelse med utdanninga. Hele konferansen ble flyttet på, siden det er så stor skogbrann her, og Satra Brunn, der vi egentlig skulle bo, måtte stenge pga røyk og at brannen kom for nærme (under 2 mil). Nå bor vi da 9 mil unna brannen. Hotellet er fint, og de har gjort en kjempejobb med å få byttet og flyttet hele konferansen, som har 120 deltagere fra hele europa.
Det som ikke var så kjekt, var at vi fikk minimalt beskjed på forhånd. Så da vi kom hit, etter 7 timer i bil, og 2 timer på toget før det (ja, auauau i bekkenet mitt), var det lite ok å møte all det kaoset som ventet. For det første hadde romprisene steget enormt, i tillegg til at jeg og hun jeg skulle dele rom med, tydeligvis hadde misforstått. Vi trodde det var som i Norge og andre plasser i verden, at en betaler en pris for et dobbeltrom, og hadde derfor budsjettert med 2500,- hver i utgift til rommet. Vel... Prisen var pr pers, i tillegg til at den var steget, så nå skulle vi betale 5600,- hver....

Foreløpig forholdt jeg meg ganske så rolig, men sa klart ifra om hva jeg mente om saken. Men, det var ikke plass til alle på hotellet, og det var mange som ikke hadde råd til denne økningen og misforståelsen. Ergo er mange av oss endt opp med å bo på en folkehøgskole, med toalett på gangen. Men jeg og hun jeg deler med, har fått det beste rommet...; vi har dostol, dusjstol, gripestang over senga for å heise oss opp og regulerbare senger, med stilling på både føtter, hode og høyde, som er ypperlig for meg som er begynt å få nattlige leggkramper. Trykk på en knapp, og vips er bena hevet :) vi bor på rehabiliteringshjemmet :p

Jeg var i rimelig sjokktilstand, og for å bo på dette sykehjemsrommet, skulle vi da betale 4400,- hver! (inkludert mat på hotellet og tilgang til badstu og jacuzzi). Vi fikk prutet det ned til 2200,- pr.pers.(onsdag-søndag):

Etterhvert så begynner hormonene å ta seg mer og mer opp, magen blir mer og mer stram, og jeg mer og mer sliten. Så i dag, da vi skal spise lunsj på hotellet, så er det laks. Og jeg er jo en samvittighetsfull gravid mamma som vil det beste for mitt ufødte barn, og da skal jeg ikke spise laks pga miljøgifter eller whatever, og jeg kunne se på stykkene at dette var laks på godt over 1 kg.
Etter gårsdagens krangling på pris og diverse (svenskene gikk bare å mumlet om oss nordmennene som ikke var fornøyde), så var jeg ikke mye høy i hatten da jeg skulle gå å be om å få noe annet enn laks til lunsj. Men de hadde ingenting annet. Jeg spurte om å få rester etter frokost, men det hadde de heller ikke. Jeg kunne da spise ost, kunne jeg ikke? Jeg er ikke noe osteperson, og igjen, jeg er en samvittighetsfull gravid mamma, og vet at enkelte typer ost skal jeg ikke spise, men jeg vet bare ikke hvilke, siden jeg bare spiser hvitost og brunost :p

Så det ender opp med at jeg til slutt ber hotellfolkene glemme hele forespørselen min, sniker meg bort til bordet til de andre i klassen. Bordet er selvsagt innerst inni kroken på restauranten. Henter vesken min, full fokus på at de emosjonelle kranene ikke kan åpnes riktig enda, kjenner det begynner å dryppe, veldig... Hikster ut til de i klassen at vi sees etterpå, "for jeg er så hormonell jeg at nå klarer jeg ikke mer", så sprang jeg ut derifra så fort jeg kunne.
Huff og huff. Tok resten av ettermiddagen fri, dro ned i sentrum med hun jeg deler rom med, spiste lasagne på restaurant, og kjøpte litt klær til Lille Trill <3

Mer stabil igjen nå :p
 
Her er testen vår, som vi tok den 12. april 2014 <3positiv test.jpg

Og her har jeg satt sammen magebildene mine så langt :)

magebilder.jpg

Og her er symfyse-fundus målene så langtsymfysemål uke 27.jpg
 
Back
Topp