Leverpostei, JA/NEI mat?

frk.lykkelig

Flørter med forumet
I dag sjekket jeg litt ut ang. A-vitamin, det skal vist ikke være så bra med for mye av for oss gravide. Men så leste jeg på Min Doktor, at der anbefalte de gravide å spise leverpostei for å få nok jern. MEN, så leste jeg en annen plass at det ikke var bra..

Er det noen som vet noe om dette, er det bra eller ikke?
Jeg har spist leverpostei i helesvangerskapet, men fikk nå pluttselig ikke lyst på det lenger...!
 
Det er ikke farlig å spise leverpostei. Den er godt varmebehandlet. Av lever så er det fiske lever man skal styre unna. Ikke spis Svolværpostei og sånt.
 
Ååå, tusen takk for svar!
Blir jo helt paranoid av alt en hører/leser...
 
Jeg må ærlig innrømme at jeg var litt små hysterisk de første 12 ukene med tanke på mat, men etter det så har vært veldig avslappet. Men så kom jeg over dette med A-vitamin og leverpostei, da var det vel samvittigheten min som slo inn med tanke på all den leverposteien jeg har svelgt unna..
Siden det er vår første dette, så har vi ikke noe utgangspunkt i hva som er bra og ikke bra, så en blir litt hønemor da. Men det hører vel til [:)]
 
De kosttilskuddene er bare til å bli forvirret av. Jeg tar selolje, det har jeg tatt fra dag en, samt folsyre de første mnd. Ellers så prøver jeg jo i herdig å få i meg masse frukt og grønt.

Ang. det at du har spist roastbeef og parmaskinke, så sa jordmoren min til meg at om en "skeier" ut en og annen gang med "nei nei" mat, så skal en tenke, (slik som du sa) tenk før i tiden, da spiste de alt og var mest opptatt med å strikke til den nye verdensborgeren, å drikke kaffe med nabokona.. Og da er det jo snakk om foreldrene våre! Og vi er jo blitt noen prakteksemplar, å det blir våre søte små også! [;)]
 
Spurte jordmor om dette, for eg har også lest at det ikke er bra med leverpostei. En skal jo holde seg unna lever.. Men ho sa at dette bare var tull!!! Det var vel ikke snakk om at gravide satt med t-skje og stappet i seg flere bokser med leverpostei for dagen. Nei skiver med leverpostei var det ingenting i veien for å spise.
 
Jeg fikk anbefalt av legen å spise leverpostein pga jernmangel, så kan vel ikke være farlig da?[:)]
 
Både legen å jm sa til meg at jeg måtte for all del bare fortsette å spise leverpostei å de har redda meg, er litt kresen å så var glad jeg kunne spise noe av det jeg liker best på skiven [:)] 
 
Du har sikkert fått denne brosjyren av JM eller legen: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf
 
Men der står det hva de anbefaler å ikke spise, ikke noe om leverpostei der :)Og som noen andre sider her at som regel så går det jo helt fint å spise fy produkter og, så spekeskinke etc, men det er en risiko å få i seg noe som ikke er bra for barnet da f.eks Toxoplasma, men som regel er jo kjøttet helt fint og da er det jo ikke noe problem.
Har selv klart å holde meg unna spekematen, men hvis jeg har fått servert mat med parmasan på så har jeg spist det uten de største bekymringer..
 
Tusen takk for alle svar, og gode råd! [:D]
 
Back
Topp