Leggerutiner

Trultelura

Forelsket i forumet
Når begynner/begynte dere å tenke på leggerutiner? Da mener jeg altså å la den lille sovne av seg selv i sengen sin til samme klokkeslett etc...
Her er junior 9 uker og legger seg når vi gjør. Han NEKTER å sove i egen seng, og sovner kun på puppen om natten, så her henger jura ute hele natten lang for at jeg og far skal få sove. Føler vi har prøvd alt, og ser med gru på å starte med disse leggerutinene snart...[emoji21] når han ikke en gang vil ligge i egen seng.
 
Ikke så mye rutiner her heller. Han sovner som regel ikke for natta før ca 2, men har sovna før de siste par nettene. Han sover fint i senga si første del av natta, får pupp og sover noe mer urolig neste økt igjen. Han sover 3-5 timer pr økt, og vil heller ligge tett inntil/oppå oss etter mat. Tenker på å prøve å få til en rutine på leggingen snart, han er 11 uker allerede. Men får ta det i hans tempo. [emoji4]
 
Ikke så mye rutiner her heller. Han sovner som regel ikke for natta før ca 2, men har sovna før de siste par nettene. Han sover fint i senga si første del av natta, får pupp og sover noe mer urolig neste økt igjen. Han sover 3-5 timer pr økt, og vil heller ligge tett inntil/oppå oss etter mat. Tenker på å prøve å få til en rutine på leggingen snart, han er 11 uker allerede. Men får ta det i hans tempo. [emoji4]
Det høres jo ikke så ille ut. Jeg tror kanskje jeg overtenker og stresser litt for mye? Men er livredd for at vi skal ende opp med en som kanskje ikke vil sove i egen seng NOEN GANG, og siden puppen er så viktig her så må jeg legge meg kl 1900 [emoji23] ser du får oversikt over soveøkter. Det gjør ikke jeg...[emoji57] siden puppen ligger ute hele natten er det vanskelig å vite når han er våken. Det kan vell ikke være helt bra at han spiser så mye heller. Og ja, får prøve å tenke slik som du ; ta det i hans tempo.

Men er det slik at du prøver fra tidlig på kvelden av å legge han alene i sengen, i våken tilstand? Eller legges han i sengen samtidig som dere?
 
Det høres jo ikke så ille ut. Jeg tror kanskje jeg overtenker og stresser litt for mye? Men er livredd for at vi skal ende opp med en som kanskje ikke vil sove i egen seng NOEN GANG, og siden puppen er så viktig her så må jeg legge meg kl 1900 [emoji23] ser du får oversikt over soveøkter. Det gjør ikke jeg...[emoji57] siden puppen ligger ute hele natten er det vanskelig å vite når han er våken. Det kan vell ikke være helt bra at han spiser så mye heller. Og ja, får prøve å tenke slik som du ; ta det i hans tempo.

Men er det slik at du prøver fra tidlig på kvelden av å legge han alene i sengen, i våken tilstand? Eller legges han i sengen samtidig som dere?

De er jo så små ennå, så jeg tenker at de uansett styrer sitt løp en stund ennå. Hos oss legges han i sengen når vi legger oss og da sover han gjerne allerede, har ikke prøvd å legge ham våken ennå. Når han sover før det, er det gjerne ved eller på oss i stua. Han kan bæres/bysses i søvn på kvelden, av og til med smokk. Og han får gjerne mm på flaske
 
... på kvelden, virker som det hjelper på å få sove. (Dessuten veiver han med armene når han er utålmodig og poster svar på forum før jeg har skrevet ferdig...)
 
De er jo så små ennå, så jeg tenker at de uansett styrer sitt løp en stund ennå. Hos oss legges han i sengen når vi legger oss og da sover han gjerne allerede, har ikke prøvd å legge ham våken ennå. Når han sover før det, er det gjerne ved eller på oss i stua. Han kan bæres/bysses i søvn på kvelden, av og til med smokk. Og han får gjerne mm på flaske
Ahh. Ja smokken. Nok et problem her i gården. Jeg er jo blitt en smokk. Og smokken vil han jo hvertfall ikke ha. Prøvd siden dag 3. Den spyttes bare ut. Imorgen skal vi prøve mm på flaske for å se hvordan han tar flaske. Her er jo puppen beste venn.. så kanskje flasken kan hjelpe han til å ta smokken, og smokken kan hjelpe til bedre søvn uten kroppskontakt og pupp. Begynner å få fryktelig vondt i ryggen av å ligge på siden hele nettene [emoji23]
 
Eldste vår er nå 4 år og vi har gjort mye «bakvendt» og «imotæ de skrevne og uskrevne reglene.

Da hun var baby ville hun ikke sovne i sprinkelsengen. Fant fort ut at hun derimot sovnet ordentlig tungt om hun fikk sovne i dobbeltsengen (som lukter mamma og pappa) og så bar vi henne over i egen seng når vi selv la oss. Fortsatte med dette også etter at hun fikk eget rom rundt 6mnd alder.

«Leggetid» har for oss variert utifra hennes søvnbehov. Stort sett i seng rundt 20, men ofte senere om det er ferie - nå skal det nevnes at vesla er veldig enkel å snu døgnet på uten at antall timer søvn berøres.

Hun er som sagt 4 år men pga sykdom i familien siste 2 årene har hun vært en del usikker/utrygg og har i perioder ikke ville sovne på eget rom. Så på slike kvelder sovner hun i dobbeltsengen - og så varierer det om vi bærer henne inn på eget rom eller mor tar barnerommet (og får sove heeeeele natten i ro og fred :))

Nå kommer nr 2 iløpet av de neste ukene kommer vi å følge babyens regime i mange måneder fremover - jeg orker nemlig ikke la meg stresse men heller finne balansen og tempoet som samsvarer med babyens.

Kort fortalt:
Det som fungerte for oss var å la henne sovne der hun sovner enklest/fortest og så bar vi henne heller i seng enn å slite oss totalt ut og ødelegge hele kvelden med en unge som ikke vil sove.
men det som funker for meg funker kanskje ikke for deg og vise versa.
 
Ahh. Ja smokken. Nok et problem her i gården. Jeg er jo blitt en smokk. Og smokken vil han jo hvertfall ikke ha. Prøvd siden dag 3. Den spyttes bare ut. Imorgen skal vi prøve mm på flaske for å se hvordan han tar flaske. Her er jo puppen beste venn.. så kanskje flasken kan hjelpe han til å ta smokken, og smokken kan hjelpe til bedre søvn uten kroppskontakt og pupp. Begynner å få fryktelig vondt i ryggen av å ligge på siden hele nettene [emoji23]
Om jeg ammer liggende vil mini småspise hele tiden. Setter jeg meg opp og ammer får vi måltider med søvn i mellom.
 
Gir tran og bytter til pysj på kvelden. Prøver å oppfordre til søvn og ro etter kl 19 ca.. Men ikke begynt med skikkelig rutine enda.
 
Det høres jo ikke så ille ut. Jeg tror kanskje jeg overtenker og stresser litt for mye? Men er livredd for at vi skal ende opp med en som kanskje ikke vil sove i egen seng NOEN GANG, og siden puppen er så viktig her så må jeg legge meg kl 1900 [emoji23] ser du får oversikt over soveøkter. Det gjør ikke jeg...[emoji57] siden puppen ligger ute hele natten er det vanskelig å vite når han er våken. Det kan vell ikke være helt bra at han spiser så mye heller. Og ja, får prøve å tenke slik som du ; ta det i hans tempo.

Men er det slik at du prøver fra tidlig på kvelden av å legge han alene i sengen, i våken tilstand? Eller legges han i sengen samtidig som dere?
Når de er tre mnd er det greit at de begynner i egen seng. Men det er ikke før de er 6 mnd at de kommer i en mer eller mindre døgnrytme. I såfall var dette oppskriften på storebror som vi også forholder seg til.


Da hadde vi kveld rutinene slik
1800 kvekdstell 1830 mat og i seng kl 1900. Dette funka ikke helt så vi drøyaet det en time. Ohæg den rutinen har vi i dags dato med storebror (22 mnd)
 
Da baby var ca.2,5 mnd gammel flyttet vi babynestet fra sengen vår og over i sprinkelsengen. En ukes tid etter det fjernet vi babynestet fra sprinkelsengen, men la et teppe oppå madrassen som vi rullet på hver side, slik at det skulle gi litt babynestfølelse. Rullet også sammen et teppe som vi la i en halvsirkel rundt hodet hans. Vi legger han i 20.30-tiden hver kveld. Da har vi skiftet til pysj ca. kl.20 og ammet og kosa frem til legging. Han er våken når han legges. Legger han bare ned og gir smokken mens jeg snakker rolig til han. Legger så over dyna, gir et nuss på panna, og stryker han litt på kinnet. Så går jeg. Om han begynner å smågråte, går jeg bare inn og gir smokken igjen, stryker han litt på kinnet og går ut igjen. Det må jeg stort sett gjøre mellom 1 og 5 ganger før han sovner. En sjelden gang vil han ikke ha smokken og begynner å gråte istedet. Da tar jeg han rolig opp og bysser til han slutter å gråte før jeg legger han ned igjen og gjentar samme prosedyre:) Baby sover nå som regel mellom 6 og 9 timer før han våkner igjen.
 
Lille er 3 måneder i dag, og vi prøver oss på litt rutiner fra nå. Pysjen på mellom 19 og 20 en gang, så amming på soverommet og sove i senga si. Vi får se hvordan det går, i går og i dag gikk veldig bra iallefall.
 
Her er lillesøster 2,5 mnd. Skifter til pysj kl 21, gir mme i stua og legger i egen seng på vårt soverom. Vi er veldig heldige for hun sovner av seg selv uten noe problem. Må gi smokk av og til. Planen er å legge henne på samme rom som storebror når hun er 3 mnd og da begynne å legge rundt kl 18-19.
 
S er 10 uker, lite rutiner her. Jeg stresser ikke med det, det kommer når det kommer. Vi bytter til nattøy samtidig som de store barna (mellom 19-20) også sovner hun enten i vugga i stua eller i bæretøy (om jeg skal legge alle tre ungene). Da sover hun egentlig for natta, hender hun våkner for mat i 23-tiden, men som oftest kan vi bare bære henne sovende inn i senga når vi legger oss. Vurderer om vi skal starte å legge henne på soverommet tidligere, men det krever babycall, så avventer nok til etter Black Friday (satser på et godt tilbud ;)).

Vi samsover, og kommer til å gjøre det lenge. Regner med vi kobler sprinkelsenga til senga vår når hun blir litt større og tar mer plass, men foreløpig er det ikke behov.
 
Vanskelig med leggerutiner synes jeg! Lille er så trøtt på kvelden, men kolikk kombinert med kveldsuro gjør det veldig vanskelig for henne. Hun kan ofte sovne og våkne av vondt etter en stund. Har begynt å ta på pysj og stelle henne for kvelden i 8 tiden. Og tar da en amming etterpå, med dempet belysning og lite stimuli. Av og til sovner hun da og får en times søvn, som oftest har hun veldig vondt fra 21.30 til 23.30 ca. Da blir det bæring, byssing, prøve å få ut luft, og amminger for å prøve å roe henne ned. Hun sovner stort sett på puppen eller når vi bærer, og lar seg villig legges i nestet sitt. Hun kan våkne når vi legger henne ned, men sovner fort igjen. Tar henne med meg når jeg legger meg. Vi er i stua hele kvelden med lite lys og ikke noe TV. Orker ikke å være på soverommet alle de timene... Tidligere sovnet hun alltid til kl 22.00, så har blitt verre de siste ukene. Kjenner det tar veldig på!
 
Kom av seg selv. Merket hun plutselig tok kveld kl 22, så.. Begynte legge henne da. Etter klokka ble stilt, ble det jo ca 21.
Nå tar vi kveldsstell kl 20, også sover hun etter kveldspupp. Noen ganger på puppen, noen gang av seg selv.
 
Vi skifter til pysj kl 18, og da har de gjerne fått litt pupp i 17-1730 tiden. Etter vi har fått på pysjen gir vi flaske, og deretter legger vi de i samme sprinkelseng på vårt rom. Av og til ligger de å pludrer til 20, av og til sovner de 19. Sover til 05 før de våkner for mat, og sover videre til 07-09. Av og til sover de gjennom natta uten mat kl 05. Men lurer på om vi skal forskyve alt en time, for når de sovner 1830-19 våkner de i 07 tiden, og når mannen jobber kveld og vi ikke har andre barn som står opp tidlig er det litt tidlig for meg [emoji23] Når de sovner i 1930-20 tiden sover de til nærmere 0830-09 og det er jo mye mer behagelig [emoji23]
Men er jo deilig å ha kvelden fra kl 19 også.. er det noe "mal" på når de burde være i seng? [emoji23][emoji23]
 
Vi skifter til pysj kl 18, og da har de gjerne fått litt pupp i 17-1730 tiden. Etter vi har fått på pysjen gir vi flaske, og deretter legger vi de i samme sprinkelseng på vårt rom. Av og til ligger de å pludrer til 20, av og til sovner de 19. Sover til 05 før de våkner for mat, og sover videre til 07-09. Av og til sover de gjennom natta uten mat kl 05. Men lurer på om vi skal forskyve alt en time, for når de sovner 1830-19 våkner de i 07 tiden, og når mannen jobber kveld og vi ikke har andre barn som står opp tidlig er det litt tidlig for meg [emoji23] Når de sovner i 1930-20 tiden sover de til nærmere 0830-09 og det er jo mye mer behagelig [emoji23]
Men er jo deilig å ha kvelden fra kl 19 også.. er det noe "mal" på når de burde være i seng? [emoji23][emoji23]
Nei. Bare følge babyene [emoji5]
Verken feil med legging kl 19,eller kl 23. Man finner det Som funker for seg og sine.
 
Når de sovner i 1930-20 tiden sover de til nærmere 0830-09 og det er jo mye mer behagelig [emoji23]
Men er jo deilig å ha kvelden fra kl 19 også.. er det noe "mal" på når de burde være i seng? [emoji23][emoji23]

Gjør det som passer for dere best :)

For noen er kvelden viktigst å ha uten barn for andre (les: meg) så er det å sove lengst mulig om morgenene å foretrekke.
 
Ser ut som alle her har gode og individuelle rutiner! Junior sover lite på dagen, kun i bilstol eller vogn HVIS jeg er ute av huset. Ellers våkner han i sekundet jeg legger han fra meg (sovner på puppen), og faller ikke til ro igjen. Dette gjelder dag som natt.. puppen må være til stede for at han skal sovne. Ikke tar han smokk, ikke tar han flaske... føler vi har prøvd alt. Å rutiner blir vanskelig når det er slik. Mammahjertet brister når den lille klumpen ligger å hyler i sengen sin.
 
Back
Topp