Leggerutiner

Bratta

Blir kjent med forumet
Når legger babyen seg?

Hvor mange ganger vil babyen ha mat om natten?

Hvordan er rutinene før leggetid så babyen forstår at nå er det natta?
 
Her begynner vi kveldsstellet kl 18.30. Da får han på pysj, får tran og vaskes eller bades [emoji4] deretter er det litt lek og kos på babygymen før vi går på soverommet kl 19.30, da får han mat på soverommet med dempet belysning for å finne roen. Etterpå blir han lagt i senga si med koseklut og smokk, har på Babycall og går ut av rommet[emoji4] da ligger han som regler å snakker litt med seg selv før han sovner i løpet av 10 minutter.
Da sover han til rundt kl 5, får mat og sover videre til 6.30.. da står vi opp [emoji4]
 
Her tar vi kveldsstellet klokken 2000, og går inn på rommet som er mørkt og stille hvor vi ammer og synger en sang før han legges i seng. Men vi er plaget med kveldsuro så kan gå alt fra 20 minutter til en time før han sovner.
Han spiser 4-6 ganger om natten.
Vi roer alltid ned før leggetid, hvor vi sitter i sofaen og koser
 
Begynner kveldsstellet rundt 18:30.
Tran, bad/vask, pysj, nattakos til søsken.
Mat i mørkt rom med dyne og koseklut rundt seg. Legges i egen seng og får smokk.
Sovner ganske raskt. Spiser 1-2 ganger iløpet av natten. Står opp ca. 06:30 når søsknene står opp.
 
Så mange som har en baby som finner roen selv! Sånn er det IKKE her :arghh:
Tar på pysj/bader/vasker ca halv 8-8. Har ammet stort sett hele kvelden før dette, får flaske halv 9, sovner gjerne ikke av den, og må ha enda mer pupp, sovner, så må jeg legge han i senga. Noen ganger er det hyl og grin når han blir lagt, men jeg vet han er mett, så må trøste han i senga (i håp om at han en eller annen gang kan legges ned der å sovne av seg selv). Han sovner etterhvert etter litt gråt. Er det helt totalt hysteri så tar jeg han opp igjen, men som regel så sovner han.

Våkner rundt halv 2-2, ammer, og sover da til 5-6 tiden. Tar han da opp i senga mi, så vi samsover og han spiser/sover fram til vi står opp alt mellom 9-10-11 tiden.
 
Så mange som har en baby som finner roen selv! Sånn er det IKKE her :arghh:
Tar på pysj/bader/vasker ca halv 8-8. Har ammet stort sett hele kvelden før dette, får flaske halv 9, sovner gjerne ikke av den, og må ha enda mer pupp, sovner, så må jeg legge han i senga. Noen ganger er det hyl og grin når han blir lagt, men jeg vet han er mett, så må trøste han i senga (i håp om at han en eller annen gang kan legges ned der å sovne av seg selv). Han sovner etterhvert etter litt gråt. Er det helt totalt hysteri så tar jeg han opp igjen, men som regel så sovner han.

Våkner rundt halv 2-2, ammer, og sover da til 5-6 tiden. Tar han da opp i senga mi, så vi samsover og han spiser/sover fram til vi står opp alt mellom 9-10-11 tiden.

Jenta mi klarer heller ikke å finne søvnen sin selv. Var derfor jeg fant ut at jeg ville starte denne tråden ihåp om å kanskje plokke opp noen råd. Hun klarer ikke å holde på smokken siden hun bare sutter på den. Så jeg må sitte ved sengekanten hennes og holde smokken på plass til jeg vet at hun sover så tungt at det er trygt at den faller ut. Noen ganger kan dette ta opp til 2timer. Heldigvis så er det blitt noe bedre så nå sovner hun stort sett iløpet av ca 30min.
 
Så mange som har en baby som finner roen selv! Sånn er det IKKE her :arghh:
Tar på pysj/bader/vasker ca halv 8-8. Har ammet stort sett hele kvelden før dette, får flaske halv 9, sovner gjerne ikke av den, og må ha enda mer pupp, sovner, så må jeg legge han i senga. Noen ganger er det hyl og grin når han blir lagt, men jeg vet han er mett, så må trøste han i senga (i håp om at han en eller annen gang kan legges ned der å sovne av seg selv). Han sovner etterhvert etter litt gråt. Er det helt totalt hysteri så tar jeg han opp igjen, men som regel så sovner han.

Våkner rundt halv 2-2, ammer, og sover da til 5-6 tiden. Tar han da opp i senga mi, så vi samsover og han spiser/sover fram til vi står opp alt mellom 9-10-11 tiden.

Mi finner heller ikke roen alene! Jeg ammer henne i søvn hver gang! Vi tar kveldsstellet i ca 20 tiden, da har hun som deg, ammet hele kvelden, ammer henne igjen, så sovner hun å da kan jeg trygt legge henne i sin seng. Men er ikke noe fast tidspunkt når dette skjer. Alt fra 20.30-22.30. Så har ikke no leggetid. Syns derfor det er veldig vanskelig å skal kunne legge henne rett i senga når jeg ikke helt vet når hun egentlig er klar for det. Så ikke prøvd å legge henne uten at hun ammes i søvn. Hun har funnet roen kanskje 3 ganger selv. Men når hun sovner så sover hun alltid 6-7 timer sammenhengende, for så å få mat å våkne i ca 6 tiden. Da samsover vi spiser/sover til ca 9 tiden...
 
Jenta mi klarer heller ikke å finne søvnen sin selv. Var derfor jeg fant ut at jeg ville starte denne tråden ihåp om å kanskje plokke opp noen råd. Hun klarer ikke å holde på smokken siden hun bare sutter på den. Så jeg må sitte ved sengekanten hennes og holde smokken på plass til jeg vet at hun sover så tungt at det er trygt at den faller ut. Noen ganger kan dette ta opp til 2timer. Heldigvis så er det blitt noe bedre så nå sovner hun stort sett iløpet av ca 30min.
"Godt" å høre vi er flere! Haha. Han her tar ikke sutten han, blir illsint hvis jeg prøver å gi den. Så er spent på hvordan det skal bli å kutte ut den kveldsspuppen før søvn etterhvert! Haha
 
Så mange som har en baby som finner roen selv! Sånn er det IKKE her :arghh:
Tar på pysj/bader/vasker ca halv 8-8. Har ammet stort sett hele kvelden før dette, får flaske halv 9, sovner gjerne ikke av den, og må ha enda mer pupp, sovner, så må jeg legge han i senga. Noen ganger er det hyl og grin når han blir lagt, men jeg vet han er mett, så må trøste han i senga (i håp om at han en eller annen gang kan legges ned der å sovne av seg selv). Han sovner etterhvert etter litt gråt. Er det helt totalt hysteri så tar jeg han opp igjen, men som regel så sovner han.

Våkner rundt halv 2-2, ammer, og sover da til 5-6 tiden. Tar han da opp i senga mi, så vi samsover og han spiser/sover fram til vi står opp alt mellom 9-10-11 tiden.

Finner ikke roen selv her heller, må ammes i søvn! [emoji28] Begynner å bli mer komplisert enn før siden han nå har begynt å kvikne til etter rapen [emoji51]
 
"Godt" å høre vi er flere! Haha. Han her tar ikke sutten han, blir illsint hvis jeg prøver å gi den. Så er spent på hvordan det skal bli å kutte ut den kveldsspuppen før søvn etterhvert! Haha

AKKURAT samme her! Hun blir ufattelig sinna å fornerma! Lurer på hvordan dette skal gå[emoji28][emoji28]
 
Samme slet jeg med allerede for noen uker siden, at jeg ikke skjønte når han ble trøtt og sovnet! Nå har vi holdt på litt over en uke (han er 4 mnd om litt over en uke) med leggetid klokka 9 ca, og merker det blir tidligere og tidligere han kan sovne. Jeg skjønner sååå godt hva du mener med vanskelig å finne et tidspunkt haha. Først nå jeg har finni ut noe som passer for oss. Begynn bare med et tidspunkt, om det så er kl 10, og du merker baby sovner like etter det, så gjør det tidligere og tidligere :) det fungerte for oss! Nå er vi nede i halv 9, og har et håp om tidligere og tidligere framover :p

Tuuusen, tusen takk for tips! Da skal vi prøve på det!! Setter stor pris på det[emoji1][emoji1]
 
Jenta mi klarer heller ikke å finne søvnen sin selv. Var derfor jeg fant ut at jeg ville starte denne tråden ihåp om å kanskje plokke opp noen råd. Hun klarer ikke å holde på smokken siden hun bare sutter på den. Så jeg må sitte ved sengekanten hennes og holde smokken på plass til jeg vet at hun sover så tungt at det er trygt at den faller ut. Noen ganger kan dette ta opp til 2timer. Heldigvis så er det blitt noe bedre så nå sovner hun stort sett iløpet av ca 30min.

Rutinen ved legging er bleieskift, vask og å skifte til pysj.

Vi har ikke fast tidspunkt for legging (heller ikke for når vi står opp), men det blir som regel legging i åtte-ni-tiden. Da ammer jeg henne og legger henne i senga si (bedside crib). Hun sovner sjelden på puppen. Hun tar smokken, men kaver en del og mister den, eller river den ut av munnen med hendene. Da blir det sutring, og vi må ta en del turer opp for å gi henne smokken. Noen ganger går det raskt, men det tar som regel ganske lang tid før hun sovner (noen få ganger over en time). Hvis det blir for ille bruker lyden av støvsuger (hvit støy) å få henne til å sovne. Jeg setter ikke på en virkelig støvsuger, men bruker en app som etter hvert skrur seg av selv. Appen fungerer forøvrig også på oss voksne. Far, mor og barn har sammen sovnet til lyden av støvsuger. ;-) Kanskje du kan prøve det?

Når vi voksne legger oss for kvelden gjør vi vanligvis lite for å være stille, og hvis hun viser det minste tegn til å våkne ammer jeg henne. Da sovner hun raskt etterpå. Deretter er det vanligvis en amming i tre-fire-tiden, så sover hun til sju-åtte-tiden for ny amming. Er jeg heldig sovner hun (og kanskje jeg) igjen etter dette, og hun/vi sover til rundt ti. Da er mor godt uthvilt. Helsesøster har sagt at vi bør begynne å stå opp til faste tider, men jeg har ikke helt kommet igang med det, for det er så veldig, veldig godt å sove ...
 
"Godt" å høre vi er flere! Haha. Han her tar ikke sutten han, blir illsint hvis jeg prøver å gi den. Så er spent på hvordan det skal bli å kutte ut den kveldsspuppen før søvn etterhvert! Haha
Mellomste her sovnet med "maten" i munn frem til hun var 1,5år :p hvorfor kutte ut noe som fungerer? :p
 
Når legger babyen seg?

Hvor mange ganger vil babyen ha mat om natten?

Hvordan er rutinene før leggetid så babyen forstår at nå er det natta?
Hun legger seg 19.30 - 20.00, og sovner mellom 19.30 og 20.30
Vi starter kveldstellet mellom kl 19 og 19.30. Da får hun ny bleie og på med pysjen. Så går vi inn på soverommet hvor lyset er av og det er godt luftet. Der får hun mat, flasker henne med morsmelk jeg har pumpa og hun får så mye hun vil ha. Så ber vi nattabønn, og synger nattasang mens hun bysses i armene med smokken i munnen. Så legges hun i sengen pakkes godt inn, får et kyss på pannen og forteller henne at vi elsker henne og sier god natt. Som regel sovner hun tvert hvis ikke er det ofte mer melk hun vil ha.
Sover gjennom hele natten og våkner først mellom kl 06 og 07.30
Får da mat og ny bleie og sover videre 1-2 timer
 
Min baby må være i seng kl.18 ellers blir det ragnarok :hilarious:
Så kvart på seks ca går vi på badet og vasker, får ny bleie og pysj. Dette har vi gjort siden han var 1,5 mnd. Han sa klart og tydelig ifra at han skulle legge seg :p De første kveldene skjønte vi ingenting, gjorde alt vi kunne for å få han til å slutte å gråte. Så siste tanke var: "skal vi prøve å legge han?" Jepp, eneste som funka! :joyful:
Jeg ammer han i søvn, tar alt fra 5 min til 2 timer! Jeg orker ikke stresse med at han skal "finne søvnen selv", noe hs er veldig opptatt av. Og noen gråtekur er uaktuelt. Har tar ikke smokk lenger. Og legges han ned uten pupp, blir det gråt og låt. Han spiser og får kos samtidig. Så synger jeg tre nattasanger til han før han får pupp. Funker for oss, men merker at jeg gleder meg til han kan legges av andre :) Men tenker også at dette er en liten periode av et langt liv, jeg "ofrer" gjerne en liten time av kvelden min for å ha en fornøyd baby som sover masse om natta :happy: Spiser som regel 2-3 ganger før han vil stå opp i 7tida. Og i 8tida er det dags for en lang lur til sånn i 11-12tida. Da sover jeg og :D
 
Min baby må være i seng kl.18 ellers blir det ragnarok :hilarious:
Så kvart på seks ca går vi på badet og vasker, får ny bleie og pysj. Dette har vi gjort siden han var 1,5 mnd. Han sa klart og tydelig ifra at han skulle legge seg :p De første kveldene skjønte vi ingenting, gjorde alt vi kunne for å få han til å slutte å gråte. Så siste tanke var: "skal vi prøve å legge han?" Jepp, eneste som funka! :joyful:
Jeg ammer han i søvn, tar alt fra 5 min til 2 timer! Jeg orker ikke stresse med at han skal "finne søvnen selv", noe hs er veldig opptatt av. Og noen gråtekur er uaktuelt. Har tar ikke smokk lenger. Og legges han ned uten pupp, blir det gråt og låt. Han spiser og får kos samtidig. Så synger jeg tre nattasanger til han før han får pupp. Funker for oss, men merker at jeg gleder meg til han kan legges av andre :) Men tenker også at dette er en liten periode av et langt liv, jeg "ofrer" gjerne en liten time av kvelden min for å ha en fornøyd baby som sover masse om natta :happy: Spiser som regel 2-3 ganger før han vil stå opp i 7tida. Og i 8tida er det dags for en lang lur til sånn i 11-12tida. Da sover jeg og :D

Det høres ut som ders har funnet en veldig fin rutine som funker for dere. Og så godt det må være å få ha mye igjen av kvelden etter at han har lagt seg.

Vi har begynt å legge babyen en time tidligere enn før, sånn mellom 19 og 20. Hun har også begynt å sovne ved puppen da, men våkner nesten alltid når jeg legger henne i sin egen seng. Men da får hun smokk og sutteklut, og det er ikke noe gråt. Jeg har brukt å ligge ved siden av henne til hun sover, men tror jeg skal prøve å slutte med det.
 
Var først veldig fornøyd med at vi klarte å legge han mellom sju og åtte, men for at jeg skal få noe sammenhengende søvn har vi forskjøvet det til ni og vil prøve å se om vi kan få til ti. Han sover nemlig lenge første økta mens resten av natta kan han fort våkne hver time [emoji43] Så jeg må liksom skynde meg å legge meg litt kjapt etter han [emoji15]

Leggerutinen er vaske hender og føtter, med en liten sang, ta på pysj og gi D-vitamindråper. Stort sett amme i søvn eller ligge inntil og holde i hånda. Han er 3 måneder.
 
Last edited:
Min baby må være i seng kl.18 ellers blir det ragnarok :hilarious:
Så kvart på seks ca går vi på badet og vasker, får ny bleie og pysj. Dette har vi gjort siden han var 1,5 mnd. Han sa klart og tydelig ifra at han skulle legge seg :p De første kveldene skjønte vi ingenting, gjorde alt vi kunne for å få han til å slutte å gråte. Så siste tanke var: "skal vi prøve å legge han?" Jepp, eneste som funka! :joyful:
Jeg ammer han i søvn, tar alt fra 5 min til 2 timer! Jeg orker ikke stresse med at han skal "finne søvnen selv", noe hs er veldig opptatt av. Og noen gråtekur er uaktuelt. Har tar ikke smokk lenger. Og legges han ned uten pupp, blir det gråt og låt. Han spiser og får kos samtidig. Så synger jeg tre nattasanger til han før han får pupp. Funker for oss, men merker at jeg gleder meg til han kan legges av andre :) Men tenker også at dette er en liten periode av et langt liv, jeg "ofrer" gjerne en liten time av kvelden min for å ha en fornøyd baby som sover masse om natta :happy: Spiser som regel 2-3 ganger før han vil stå opp i 7tida. Og i 8tida er det dags for en lang lur til sånn i 11-12tida. Da sover jeg og :D

Høres jo bare så deilig ut å vite når baby er trøtt å vil legge seg! Vi har ikke noe fast enda, men pleier å være fra 19.30-21 ca:):)
Vi har det akkurat som dere! Er kun puppen hun sovner til. Om hun er stuptrøtt kan jeg bysse henne og det har hendt kanskje 3 ganger at hun har sovnet av seg selv på kvelden, men igjen, vært stuuuuptrøtt, å det er ganske lenge siden! Jeg ammer henne i søvn hver gang hun skal sove!
Jeg har vært veldig usikker på om jeg skal prøve å venne henne av dette eller ikke. Da alle forteller meg at jeg burde venne henne av..... ser du skriver at du ikke vil stresse med avenning. Da lurer jeg på hva du tenker fremover? Tror du det kan bli et stort problem i senere tid, eller tror du det skjer av seg selv? Jeg vet ikke hvor mye jeg skal legge i denne avenninga. Gjør meg jo ingenting å amme i søvn, syns det er veldig koselig også, åsså tenker jeg at det er kanskje det hun trenger akkurat nå! Men kunne tenkt meg å høre dine tanker rundt dette da jeg føler vi er i ganske samme situasjon[emoji4][emoji4]
 
Back
Topp