Legebesøk

tredjegangsmamma♡

Betatt av forumet
Hva er viktig å huske å spør legen om på første kontroll?

Jeg er i 6 uke imorgen og ska til legen for første kontroll. Dette er første svangerskap og veldig usikker hva det innebærer hehe. Håper å få noen gode tips her :)
 
Jeg er litt usikker på hva man gjør når man har kontroll såpass tidlig :)
Jeg har brukt å ha i uke 12, og da har jeg blitt henvist til ul, tatt blodprøver og tatt med urinprøve. Tror det er vanlig at første svangerskapskontroll er i uke 12 her i kommunen, men det er forskjellig fra plass til plass.
Neste gang skal jeg tidligere på kontroll av litt andre årsaker da og få tul og slikt :)
Men jeg tenker du møter opp, og at dere sikkert fyller ut svangerskapspapirene og snakker litt rett og slett om veien videre eller noe :)
 
Jeg er litt usikker på hva man gjør når man har kontroll såpass tidlig :)
Jeg har brukt å ha i uke 12, og da har jeg blitt henvist til ul, tatt blodprøver og tatt med urinprøve. Tror det er vanlig at første svangerskapskontroll er i uke 12 her i kommunen, men det er forskjellig fra plass til plass.
Neste gang skal jeg tidligere på kontroll av litt andre årsaker da og få tul og slikt :)
Men jeg tenker du møter opp, og at dere sikkert fyller ut svangerskapspapirene og snakker litt rett og slett om veien videre eller noe :)
Tusen takk for svar, kjenner jeg gru gleder meg. Men håper det er mulig å få henvisning til tu selv om jeg ikke har noe spesiell grunn for det annet enn at jeg ønsker å høre og se lille spiren :)
 
Tusen takk for svar, kjenner jeg gru gleder meg. Men håper det er mulig å få henvisning til tu selv om jeg ikke har noe spesiell grunn for det annet enn at jeg ønsker å høre og se lille spiren :)

Tviler dessverre på at du får tul uten annen grunn at du vil se og høre spiren :( Jeg forstår selvsagt at du ønsker det, det gjør de fleste. Og jeg synes at alle burde få tul, men her i min kommune bruker de bare å gi det til spesielle tilfeller. Men du kan alltids bestille privat tidlig ul :) Det har jeg og mange andre gjort!
 
Spør om det du lurer på! Og, på hva du må ordne selv, av blodprøver,jordmortime,fødepass osv
 
Det er ikke før i uke 12 de tar blodprøver o.l Tul er desverre ikke så lett å få av det offentlige hvis det ikke er noen grunn annet enn at man vil se den lille spiren. Men hvis dere ønsker kan dere bestille time privat. I uke 6-7 ser man ikke stort annet enn en liten prikk med et bittelite hjerte som slår, men å se hjerte som slå kan være en betryggelse.
 
Jeg var på første kontroll hos legen i uke åtte. Da tok vi noen blodprøver, fylte ut helsekortet, hadde med urinprøve og vi snakket om fødeplass og sånne ting. Jeg ønsket også ultralyd siden jeg var veldig nervøs, men var ikke mulig å søke det med mindre man hadde blødninger og sånt. Men jeg betalte for tidlig ultralyd i uke åtte og tolv, og synes det var vel verd pengene [emoji16]
 
Back
Topp