Lege eller jordmor?

Smule

Elsker forumet
Eller begge deler?

Hva tenker dere å gjøre?

I går ringte jordmor meg for å sette opp time til første kontroll :Heartpink
Veldig redd for å jinxe det hele, men med tanke på at vi går sommeren i møte, og kontrollfreaken i meg må ha slikt på stell, så ringte jeg del forrige uke.

Jeg har fått time når jeg er 12+0, og hun nevnte at vi også kommer til å prøve å lytte etter hjertelyden denne dagen:love7

Jeg har bestemt meg for kun å gå til jordmor, det har jeg gjort de 2 siste av de 3 svangerskapene jeg allerede har lagt bak meg, og jeg synes det har vært så fint. Greit å kunne forholde meg til kun én, litt ekstra god oppfølging, og godt med litt ekstra god kontakt!
(Screeningen må naturligvis gjøres hos legen..)
 
Første svangerskap her. Jeg har fått satt opp legetime 8+5 for første kontroll. Var i kontakt med helsestasjonen og de hadde tydeligvis dårlig kapasitet og ville tidligst ha meg inn uke 22. Jeg har en fin fastlege, så vil tro det går fint å forholde seg mest til henne selv om jeg i utgangspunktet tenkte at jordmor ville være det beste..
 
Første svangerskap her. Jeg har fått satt opp legetime 8+5 for første kontroll. Var i kontakt med helsestasjonen og de hadde tydeligvis dårlig kapasitet og ville tidligst ha meg inn uke 22. Jeg har en fin fastlege, så vil tro det går fint å forholde seg mest til henne selv om jeg i utgangspunktet tenkte at jordmor ville være det beste..
Da er det jo veldig greit :) viktigste er at man føler seg godt ivaretatt og at legen har god tid til deg under kontrollene :) min erfaring hos legen var dessverre at han ville bli fortest mulig ferdig for å ta imot neste pasient..
 
Jeg har bestilt time hos legen allerede uke 5+6 jeg. [emoji28] Tok den første ledige som passet. Regner med jeg vil gå mest til jordmor etterhvert.
 
Foretrekker jordmor. Føler hun har bedre tid, det er mindre forsinkelser og det er myyye roligere på venteværelset på helsestasjonen :)
 
Blir å gå til jordmor :)
Klarer ikke helt å slappe av da så har legetime på torsdag, da er jeg vell bare 4+4 så blir vell bare en prat :)
 
Blir å gå til jordmor :)
Klarer ikke helt å slappe av da så har legetime på torsdag, da er jeg vell bare 4+4 så blir vell bare en prat :)
Blir nok kjekt for deg :)
Klarer ikke helt å forstå at dette skal gå bra, har en kjip følelse. Men det er jo bare teit å tenke slik, må jo tenke som en vinner, det må vi hele gjengen :D
 
Blir å gå til jordmor :)
Klarer ikke helt å slappe av da så har legetime på torsdag, da er jeg vell bare 4+4 så blir vell bare en prat :)

Blir nok kjekt for deg :)
Klarer ikke helt å forstå at dette skal gå bra, har en kjip følelse. Men det er jo bare teit å tenke slik, må jo tenke som en vinner, det må vi hele gjengen :D

Klarer heller ikke å slappe av:nailbiting: Var hos lege idag 4+3. Det var for å ta stoffskifteprøver (pga antistoffer og ustabilt stoffskifte tidligere). Fikk også henvisning til TUL i uke 8 pga MA i høst. Hvis det holder så lenge, håper jeg at det kan roe nervene litt.
 
Blir nok kjekt for deg :)
Klarer ikke helt å forstå at dette skal gå bra, har en kjip følelse. Men det er jo bare teit å tenke slik, må jo tenke som en vinner, det må vi hele gjengen :D

Rart hvordan man skal bekymre seg, det gjorde jeg ikke med nummer 1. Var vell mindre opplyst om alt da men :)
Vi får snu til å tenke positivt :gen014
 
Klarer heller ikke å slappe av:nailbiting: Var hos lege idag 4+3. Det var for å ta stoffskifteprøver (pga antistoffer og ustabilt stoffskifte tidligere). Fikk også henvisning til TUL i uke 8 pga MA i høst. Hvis det holder så lenge, håper jeg at det kan roe nervene litt.

Godt å vite at du får sett at alt er bra om 4 uker, for denne gangen går det bra :)
 
Forrige svangerskap gikk jeg mest til legen. Men mest av den grunn at jeg måtte fornye sykemelding hele tiden:p
I tillegg er jeg så heldig å få ultralyd når jeg tar kontroll hos lege:)

Men er koseligere å prate med jordmora, så denne gangen kommer jeg kanskje til å gå annenhver gang:)

Har forsåvidt ikke bestilt første legetime enda heller, får vel kanskje ta en telefon iløpet av uka
 
Forrige svangerskap gikk jeg mest til legen. Men mest av den grunn at jeg måtte fornye sykemelding hele tiden:p
I tillegg er jeg så heldig å få ultralyd når jeg tar kontroll hos lege:)

Men er koseligere å prate med jordmora, så denne gangen kommer jeg kanskje til å gå annenhver gang:)

Har forsåvidt ikke bestilt første legetime enda heller, får vel kanskje ta en telefon iløpet av uka
Med tanke på tiden vi går i møte er det nok ikke dumt ;) jeg fikk time den siste uken før jordmoren skulle ut i ferie, så kjekt å være ute i litt god tid nå så det kan planlegges ;)
 
Sist gikk jeg til legen, da han vare veldig flink og følte meg veldig trygg.
men nå har jeg flyttet til Stavanger igjen, så jeg skal gå til gynekolog førstegang vertfall pga PCOS, og etterhvert blir det jordmor, da jeg ikke er så veldig fornøyd med den legen jeg har nå.
 
Lege på 12 ukers kontrollen, jordmor resten av kontrollene [emoji4]
 
Jeg tenker at jeg vil kun gå til fastlegen, da jeg har veldig god kjemi med henne og føler meg trygg der. Kommer sikkert til å oppsøke en jordmor i 3.trimester for å snakke om fødsel [emoji4]
 
Her blir det nok begge deler [emoji3] det gjorde jeg sist sv.skap også [emoji4]
 
Jeg får ekstra oppfølging hos spesialist annen hver uke med ultralyder fra neste uke av så jeg går der og til legen [emoji4]
 
jordmor ! tenker legen blir bare når jeg "må", får fantastisk oppfølging av jordmor, første time ved 5+6 og neste ved 12 uker.
 
Back
Topp