Lavt stoffskifte og medisinering

Baby2019

Første møte med forumet
Hei,

Helt fersk i forumet her og litt usikker på hvor jeg skal legge inn innlegget mitt, men kanskje flere som titter innom dette forumet fremfor termintråden, så jeg prøver her :)

Vil først hilse på alle sammen :)

Jeg har i noen år hatt lavt stoffskifte og går på en kombinasjon av Erfa Thyorid og Levaxin. Er nå gravid 7+5 og har lest mye om at dosen bør økes så snart man vet at man er blitt gravid, altså for 3-4 uker siden. Legen min er klar over at jeg er gravid og jeg har time hos henne om 2.5 uke, men kjenner meg ganske urolig med tanke på alt jeg leser om at det er viktig at dosen økes tidlig og hvilke følger det kan få om stoffskiftet ikke er godt regulert.
Jeg har vært enormt trøtt i et par uker og sover mange timer på dagen i tillegg til om natten og er nå også noe ullen i hodet. Derfor har bekymringen forsterket seg litt ekstra i dag :nailbiting:.

Spørsmålene mine til dere er om dere andre som har hatt lavt stoffskifte (Hashimoto) før graviditet og er medisinert, når økte dere dosen første gang? Hvor mye gikk dere på fra før og hvor mye økte dere? Gjerne både dere som går på Erfa eller bare på Levaxin. og for dere som er lenger ut i svangerskapet eller har født, hvordan utviklet det seg videre? :love017
 
Jeg gikk bare på Levaxin og økte med 25mg med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Du kan jo bare gå på laben, og få tatt blodprøver uten time hos legen. Så får du SMS av legen om resultatet. Bare dra fastende på morningen,og si du vil ha en test for å se hvordan stoffskiftet ditt er pga du merker tegn på at det kan være for lavt nå.

Når jeg hadde født fikk jeg beskjed om at jeg skule kutte det jeg hadde økt med under vegs i svangerskapet. 3 uker etter fødsel måtte jeg få tatt ny test for, og se om jeg hadde ok dose som ikke gravid nå...
 
Jeg går kun på Levaxin, er 23+6 i dag. Før graviditeten gikk jeg på 100 mg seks dager i uken, 125 mg en dag i uken. Opplevde en MA i 2015, og fikk da beskjed om at jeg skulle øke Levaxin-dosen med cirka 10 prosent fra positiv test. Økte derfor dosen allerede ved positiv test denne gangen, tok da 100 mg tre dager i uken, 125 mg fire dager i uken. Økte til 125 mg hver dag etter hvert, men husker ikke helt når jeg gjorde det Får sjekket stoffskiftet hver 4. uke på Ahus, der jeg også går til oppfølging i forbindelse med diabetes.
 
Back
Topp