Lavt protein-S

Kvakkis

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Jeg har fått påvist lavt protein-S med en verdi på 24. Vet ikke mere enn det, eller noe om hva det innebærer, annet enn økt risiko for blodpropp. Noen som har noe info å komme med?

Pleier å få store blåmerker fra over kneet og nedover når jeg er gravid. Er også i kategorien helseskadelig overvekt/fedme på BMI skalaen. Fysisk aktivitet er ikke mulig for meg, så det er et moment til å forholde seg til.

Skal gå på Fragmin og Albyl-e neste gang jeg blir gravid, men vet ikke dose. Er litt bekymret siden gynekologen er svært lite informert om resten av min helse annet enn abortene.

Noen som har noen innspill eller erfaringer?
 
"Hvis pasienten får påvist genetisk betinget protein S mangel, og har hatt et eller flere trombosetilfeller, tilrådes lengrevarende/livslang antikoagulasjonsbehandling

Genetisk betinget protein S mangel kan verifiseres ved DNA undersøkelser, men krever spesialisterfaring på grunn av genkompleksitet

Hvis pasienten får påvist genetisk betinget protein S mangel, men ikke har hatt trombosetilfeller, tilrådes likevel antitrombotisk behandling under graviditet og puerperium.

Det er i orden å bruke mini-piller eller hormonspiral, og hormonstikkpiller i forbindelse med overgangsalderen"
Måtte Google da jeg ble nysgjerrig, fant det her: http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/protein-s/
 
Jeg har protein-S resistans, og går på blodfortynnende i svangerskap og noen måneder etter fødselen (da faren for blodpropp er størst da)... Slik jeg har skjønt det så er det større fare for blodpropp i morkaken, og jeg har vært til ultralyd hver måned i mine svangerskap som en del av oppfølgingen...

Vil tro det er det samme som det du har fått påvist. Det stemmer med det RainbowDash har funnet gjennom Google [emoji106]
 
Jeg har påvist leiden mutasjon og mulig protein s-mangel (venter fremdeles på svar.......)
Får albyl-e ved evt svangerskap pga leiden, og hvis protein s også er for lavt så skal jeg ha klexane i tillegg.
 
Jeg har protein-S resistans, og går på blodfortynnende i svangerskap og noen måneder etter fødselen (da faren for blodpropp er størst da)... Slik jeg har skjønt det så er det større fare for blodpropp i morkaken, og jeg har vært til ultralyd hver måned i mine svangerskap som en del av oppfølgingen...

Vil tro det er det samme som det du har fått påvist. Det stemmer med det RainbowDash har funnet gjennom Google [emoji106]

Er denne resistansen noe som har blitt oppdaget ifm utredning for habituell abort, eller er det pga familiere grunner?

Fikk du automatisk oppfølging hver måned eller måtte du be om de?

Bare lurer :) Gynekologen min er svært ordknapp. Må liksom spørre, "skal jeg bruke den medisinen", ja det skal du nok, føles ikke som om han hadde sagt det selv om ikke jeg hadde spurt. Måtte selv spørre om vi ikke kunne ta blodprøver for habituell abort, "vi finner aldri noe" var svaret hans, men de gjorde jo tydeligvis det da....
 
Jeg har påvist leiden mutasjon og mulig protein s-mangel (venter fremdeles på svar.......)
Får albyl-e ved evt svangerskap pga leiden, og hvis protein s også er for lavt så skal jeg ha klexane i tillegg.

Fikk albyl sist, men abortere alikevel, så fant de ut at jeg hadde lavt protein s, og gyn. sa jeg skulle ha Fragmin.

Aner ikke forskjellen på fragmin og klexane, og hvorfor de velger hva.
 
Er denne resistansen noe som har blitt oppdaget ifm utredning for habituell abort, eller er det pga familiere grunner?

Fikk du automatisk oppfølging hver måned eller måtte du be om de?

Bare lurer :) Gynekologen min er svært ordknapp. Må liksom spørre, "skal jeg bruke den medisinen", ja det skal du nok, føles ikke som om han hadde sagt det selv om ikke jeg hadde spurt. Måtte selv spørre om vi ikke kunne ta blodprøver for habituell abort, "vi finner aldri noe" var svaret hans, men de gjorde jo tydeligvis det da....
Den ble oppdaget tilfeldig grunnet alvorlig sykdom, så litt sånn hell i uhell at det ble oppdaget [emoji106]
Jeg har brukt Fragmin-sprøyter i forbindelse med svangerskap og ved senere operasjoner for å forhindre blodpropp...
 
Er denne resistansen noe som har blitt oppdaget ifm utredning for habituell abort, eller er det pga familiere grunner?

Fikk du automatisk oppfølging hver måned eller måtte du be om de?

Bare lurer :) Gynekologen min er svært ordknapp. Må liksom spørre, "skal jeg bruke den medisinen", ja det skal du nok, føles ikke som om han hadde sagt det selv om ikke jeg hadde spurt. Måtte selv spørre om vi ikke kunne ta blodprøver for habituell abort, "vi finner aldri noe" var svaret hans, men de gjorde jo tydeligvis det da....
Oppfølgingen var automatisk når tilstanden var påvist ja... Betryggende med ultralyd hver måned [emoji173]
 
Back
Topp