Lavt blodtrykk

Renzy

Gift med forumet
Septembergull'17
Maisløyfene 2024
Til vanlig har jeg normalt eller litt lavt blodtrykk. Når jeg er gravid synker det enda mer. Hadde det sånn første svangerskap også, men nå har jeg ei på 1,5 som krever sitt. Hun har en fantastisk pappa som står opp med henne hver eneste morgen og leker med henne fra han kommer fra jobb til hun legger seg. Mens jeg ligger helt utmattet på sofaen. Føler meg helt elendig. Det positive med lavt blodtrykk er jo at det ikke er noen fare for babyen, men mammsen føler seg altså helt elendig.... Flere som har det likt? Har dere noen tips til å få opp energien og føle seg litt kvikkere?
 
Har det heilt likt. Blir så lavt at eg svime av, føle meg ikkje trygg på å være heime med aleine med toåringen og treåringen lenger:(
Har ikkje noke spesielle tips. Ete regelmessig trur eg hjelpe og å ikkje stå for lenge iro, funka litt her vertfall :shy:
 
Spise nok salt (chips/farris) og lakris [emoji6] (ikke overdriv lakris da, men litt går fint -nrk sa 250 g i uka er ok.
Og nok drikke generelt...
 
Kaffe hjelper også mot lavt blodtrykk. Det er jo selvsagt også noe man skal innta med måte, men litt er ok (en kopp eller to om dagen er innafor anbefalningene).

Skriver også under på anbefalningen om lakris, bare sjekk at det faktisk inneholder ekte lakris, ikke bare essens. Tror for eksempel lakrisbåter bare smaker lakris, men er ikke det på ekte. Og da fungerer det jo logisk nok ikke.
 
Jeg har også lavt blodtrykk, og får stadig blodtrykksfall hvis jeg er litt for raskt på beina. Jeg synes ikke det er så mye som hjelper, men jeg er nøye med drikke vann og spise jevnlig. Jeg har alltid vannflaske med meg. Om ikke annet slipper jeg å besvime. Føler meg generelt slapp og treig, og synes det er vanskelig å holde meg i aktivitet. Rolige turer i skogen går bra, jeg er bare nødt til å få gå i mitt tempo. Jeg gleder meg til å få fart på kroppen igjen!
 
Jeg har også lavt blodtrykk, og får stadig blodtrykksfall hvis jeg er litt for raskt på beina. Jeg synes ikke det er så mye som hjelper, men jeg er nøye med drikke vann og spise jevnlig. Jeg har alltid vannflaske med meg. Om ikke annet slipper jeg å besvime. Føler meg generelt slapp og treig, og synes det er vanskelig å holde meg i aktivitet. Rolige turer i skogen går bra, jeg er bare nødt til å få gå i mitt tempo. Jeg gleder meg til å få fart på kroppen igjen!
Ang trening/aktivitet trenger vi lengre tid til oppvarming nå enn før - gjerne 15-20 min i rolig tempo før en setter opp farten (mot tidligere 5-10min). Kan jo også spille inn på noe.
 
  • Liker
Reactions: TKW
På kontrollene har jeg normalt blodtrykk.. men mistenker at jeg har lavt blodtrykk/blodtrykksfall, da jeg blir fryktelig sliten, fort svimmel og føler meg litt vimsete/glemsk (mer en normalt :p )
Prøver å drikke mye vann, men mat glemmer jeg nok å spise ofte nok, da jeg ikke føler sult før jeg nesten svimer av..

Satser på at det går over snart igjen, da jeg hadde en god periode for noen uker siden :p
 
Jeg fikk tips om å spise litt og ofte og å gå minst to turer hver dag (lengden på turen var ikke viktig, men burde vare minst 20 min). Dette var også viktig for å ikke være helt pudding når man kommer til uke 40. :D
 
Takk for gode råd!
Skjønner at all aktivitet er bra, men skjønner ikke hvordan jeg skal få det gjennomført. Jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem fra jobb, og har mer enn nok med å hente i barnehagen og lage middag... Presser meg våken helt til mannen kommer hjem, og den siste uka har jeg sovnet på sofaen idet han kommer inn døra.
Er 40% sykemeldt og det hjelper jo med to fridager i uka.
 
Farris hjelper, synes jeg. Er noe med salt- og mineralbalansen i kroppen. Og så er det ikke uvanlig å være sliten heller, merker selv at det er mye tyngre å være gravid når man har barn fra før enn første gangen. Synes du skal hvile så mye du kan, og eventuelt gå korte turer hvis du orker.
 
Hei! Slik jeg forstår det har du kanskje vært plaget med dette en stund nå? Når det kommer til lavt blodtrykk i svangerskapet er det ikke alltid så mye annet å gjøre enn å ta forholdsregler. Lev litt roligere. Reis deg forsiktig, snu deg sakte, ta deg god tid å ikke gjør bråe bevegelser, spis små og hyppige måltider. Det er viktig at væskebalasen opprettholdes. IKKE drikk kaffe! Det er vanndrivende! Fy fy for lavt blodtrykk. normal behandling av lavt blodtrykk er å tilføre væske(væskebehandling intravenøst evt.), og ved typiske blodtrykksfall å heve bena.. du trenger derfor å få i deg nok væske gjennom dagen, og må drikke mye!! Viktig viktig [emoji5] hvis du er veldig slapp og sliten burde du kanskje tenke på å sjekke jernlageret ditt og blodprosenten din i tillegg, men regner med du kanskje gjorde dette i starten av svangerskapet. [emoji5] Hos noen er ikke det nok med å sjekke en gang, og du kan trenge en oppfølging for å se om blodprosenten eller jernlageret har sunket. Det må hvertfall jeg. [emoji5] håper du kommer deg. God bedring.
Hilsen sykepleier [emoji5][emoji5]
 
Jeg har også fått lavt blodtrykk under graviditeten. Jordmor mener det skyldes hormoner, legen sa det hadde noe med blodmengden i kroppen å gjøre. Uansett, er det anbefalt å drikke rikelig og spise ofte. Det hjelper for meg. Ikke reis deg fort opp og ta det litt mer med ro enn du pleier.
 
Back
Topp