Lav eller høy terskel for å kontakte føden?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Hvordan har det vært med deg dette svangerskapet? Har du lav eller høy terskel for å ringe? Har du vært inne på føden ila dette svangerskapet?

Jeg har vært inne to ganger pga lite liv. Var visst ingenting, dog, men veldig greit å få det sjekket opp.
 
Vi har lav terskel, siden vi venter tvillinger. Har vært inne ekstra (i tillegg til alle standardkontrollene, ca hver fjerde uke) i uke 22 pga blødninger og i uke 29 pga lite liv. Fikk beskjed begge ganger at det var riktig å ta kontakt [emoji173] Bedre med en gang for mye!
 
Har nok hatt for høy terskel. Var skikkelig dårlig på torsdag og fredag, men kontaktet ikke noen. Ringte føden igår fordi jeg ikke klarte å slappe av ift hva som feilte meg før helgen og sitter nå å venter på legetime fordi det var visst tegn til svangerskapsforgiftning. Tror ikke det er det selv, men er jo alltid bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite! [emoji12]
 
Har hatt høy terskel. Ikke kontaktet føden eller fastlege for kontroll eller sjekk utenom de faste svangerskapskontrollene som er satt opp. Er i uke 34+4 nå.
 
Tidlig i svangerskapet, uke 14, hadde jeg sterke magesmerter i lengre tid, og tok kontakt med legevakt. Fikk da komme inn til sjekk, men ble egentlig ikke sjekket. Etter noen dager tok jeg da kontakt med føden og fikk litt kjeft for at jeg ikke hadde ringt før :p Fikk komme med engang og ta ul. Alt var bra, smertene kom nok pga noen uker med hyperemesis, legen som undersøkte meg mistenkte tvillinger siden formen var så ekstremt dårlig :p Men det var bare en som han sa :p

Deretter i rundt uke 20 falt jeg på ski, og ringte da for å spørre om symptomer og farer rundt morkakeløsning, fordi noen skremte meg med at det kunne være livsfarlig for meg også uten at jeg ville merke det. Det ville jo ikke vært noe å gjøre for babyen så tidlig, men fikk vite at jeg hadde merket det om den løsnet.

Har hatt 3-4 ekstra kontroller hos jordmor eller lege også når forskjellig ubehagelig eller bekymringer har oppstått, f eks nå nettopp når jeg fant ut at jeg hadde bicorn uterus så ville jeg vite hva det innebærer.
 
Denne gangen har ikke jeg ikke vært ekstra inne utenom når jeg fikk akutte magesmerter rundt uke 16, da ble jeg sendt på akutten siden de mistenkte blindtarmbetennelse.

Men ellers har jeg lav terskel.

Forrige svangerskap var jeg vel inne på kk 6 ganger pga diverse. blødninger blandt annet.

Men nå får jeg ekstra oppfølging med ultralyd, pluss baby er mye mer aktiv. sist var morkaken forran, så kjente han ikke så godt, men denne frøkenen her, hun sparker godt fra seg :p

Når jeg ikke er gravid, så har jeg høy terskel ved sykdom hos meg selv, men vil allitd ha lav terskel når det gjelder baby i magen, og barna mine.

Begge mine barn har vært så syk at de har blitt innlagt på barneklinikken, hadde jeg ventet lenger, så kunne de blitt mye værre en de ble.

Og vil heller være innom kk 20 ganger for mye en 1 gang for lite :p
 
Jeg har ikke ringt eller vært på føden enda, kjenner at jeg burde hatt lavere terskel enn jeg har for tror jeg ofte bekymrer meg uten grunn å de tar jo gjerne inn folk for en sjekk.
Jordmoren jeg går til sier å st jeg bare må ringe henne så kan hun sende meg videre om hun ser det nødvendig.
 
Vet ikke om jeg har høy eller lav igrunn, men har ikke ringt til føden verken dette svangerskapet eller forrige.. har kjent greit med liv hele tiden.
Har vært mye syk og dårlig, men tenker at det er meg det har gått mest ut over.
 
Har vel litt for høy terskel tror jeg.. Ikke vært inne til noe annet en det jordmor har satt opp :p
 
Aner ikke om jeg har høy eller lav terskel egentlig, men har ringt noen ganger til KK når jeg har vært bekymret.

I går ble jeg bedt om å komme inn fordi jeg hadde så mye smerter i magen. På det verste så kastet jeg opp pga smertene. Endte med at jeg ble lagt inn for natten, fikk en liter IV fordi jeg var dehydrert. Fant ikke noe egentlig svar på hva som var galt med meg, men veldig betryggende å bli tatt på alvor. Og ikke minst veldig godt å få bekreftet hele veien at alt var bra med mini, selv om jeg var kjempedårlig.
 
Tror jeg har midt i mellom. Har ringt en gang pga blødninger, de andre gangene med blødninger ringte jeg ikke. De var så små at jeg ikke følte det var nødvendig. 2.svangerskspet med en del blødninger uten at noe er galt.

Ringte også en natt med mageknip, som roet seg. Når det tok seg opp igjen ettermiddagen dagen etter ringte jeg på ny og var inne på sjekk. Det viste seg å være rier.

Så jeg ringer ikke med en gang, men føler jeg at noe er gale tar jeg kontakt.
 
Høy terskel. Ikke vært i kontakt med verken lege eller føden, men har vært heldig med et problemfritt svangerskap så langt. Er 34+3 :)
 
Har ikke vært i kontakt med føden, har ikke følt det har vært nødvendig.
Men det skal nok en del tid før jeg tar den telefonen...
Samtidig har jeg fått veldig klar beskjed om at om jeg tror ting er på gang må jeg ringe med en gang og komme meg til føden. Sjansen for at det kommer til å gå fort er visst stor :nailbiting:
 
Nei, hva er lav og høy terskel da? Jeg har ikke hatt noen grunn til å ta kontakt med dem....alt føles normalt ut og får de bekreftelsene jeg trenger på de vanlige svangerskapskontrollene.
 
Jeg har vært på føden i uke 24 og 31 pga lite liv. Følte meg hysterisk første gangen, men ikke andre gangen. Jenta våres sparket lite sist, og det var ikke et normalt mønster i forhold til henne. Første sparketesten ga hun ifra seg lite spark, men heldigvis tok det seg opp og jeg fikk en helsjekk med ultralyd og det hele av legen. Og når legen presiserer hvor viktig det er å føle på lavterskel følte jeg det var det riktige å gjøre. Ringe for mye enn for lite føler jeg [emoji5] Så glad for de gode jordmødre og legene på føden!
 
Litt for høy tror jeg...ikke vært til noe annet enn ordinære kontroller[emoji5]og har hatt skikkelig magevondt mange ganget;sånn typ klarer ikke stå/sitte/ligge og det bare gjør vondt nederst i magen...etter en time eller 2;kommer det i do; også går det over; men steike pannekake hvor vondt det er!
 
Har ikke vært i kontakt med føden, har ikke følt det har vært nødvendig.
Men det skal nok en del tid før jeg tar den telefonen...
Samtidig har jeg fått veldig klar beskjed om at om jeg tror ting er på gang må jeg ringe med en gang og komme meg til føden. Sjansen for at det kommer til å gå fort er visst stor :nailbiting:
Samme her med at det antageligvis kommer til å gå rimelig fort[emoji23][emoji5]
 
Samme her med at det antageligvis kommer til å gå rimelig fort[emoji23][emoji5]

Fikk beskjed av legen om å holde meg 30 min fra sykehuset når det var to uker til termin....
Men, håper at det ikke går såååå fort da. Vil jo gjerne rekke frem :nailbiting:
 
Fikk beskjed av legen om å holde meg 30 min fra sykehuset når det var to uker til termin....
Men, håper at det ikke går såååå fort da. Vil jo gjerne rekke frem :nailbiting:
Jeg fikk beskjed om å evt kontakte ambulanse som kan møte oss på veien; da vi har nesten 50 min reisevei. . . .[emoji85][emoji85][emoji85]
 
Litt for høy tror jeg...ikke vært til noe annet enn ordinære kontroller[emoji5]og har hatt skikkelig magevondt mange ganget;sånn typ klarer ikke stå/sitte/ligge og det bare gjør vondt nederst i magen...etter en time eller 2;kommer det i do; også går det over; men steike pannekake hvor vondt det er!
Jeg hadde det sånn en gang rundt 19 uker på vei. Intense smerter som gjorde at jeg ikke klarte å gå engang. Men kontaktet selvsagt ikke føden før det var ferdig [emoji85]
Var mest sannsynlig luftsmerter da, ikke noe som skulle ut.. Og ved lite liv, har det jo vært pga flere dager med nedsatt aktivitet (dog ingen med null aktivitet). I forrige svangerskap ringte jeg ikke føden før jeg SÅ blod, og før jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte fungere (kom inn med 8 cm). Prøver skjerpe meg denne gang, men terskelen er sikkert høyere enn den burde.
Fikk beskjed av legen om å holde meg 30 min fra sykehuset når det var to uker til termin....
Men, håper at det ikke går såååå fort da. Vil jo gjerne rekke frem :nailbiting:
Oi..
Jeg fikk beskjed om å evt kontakte ambulanse som kan møte oss på veien; da vi har nesten 50 min reisevei. . . .[emoji85][emoji85][emoji85]
Hadde dere begge kjapp fødsel sist?
 
Back
Topp