Laufey og Skarven

Så leit det ikke gikk denne runden.. :( Håper de har plass til deg i august:)
 
Ja :D Det kommer mer om det, jeg bare husket plutselig at jeg hadde et spørsmål til deg, så jeg måtte inn i dagboka di en tur først :p
 
Så ja, St Olavs ringte tilbake. De kunne ta oss inn i slutten av juli på mensen da, men jeg tenker meg bort en uke, som selvfølgelig var den uka hvor de planlegger uttak. Så da blir det ny runde i slutten av august. Hvis syklusene holder seg stabilt skal jeg da begynne på sprøyter på min egen 30-års dag. Som om ikke den dagen var grusom nok :p Jeg har alltid elsket bursdagen min og feiret stort, men akkurat i år synes jeg ikke den er noe gøy. Så sånn er det :p Ferskforsøket bare jo det vi kom lengst på, og hvis ting blir som sist, og det faktisk skulle klaffe, så vil termin være i disse dager neste år. Det er ganske sykt å tenke på.

Legene var så fornøyde med responsen på medisinene sist at vi kjører samme runde om igjen, bemfola og cetrotide.

Det slår meg nå hvor skuffa jeg er over at ingen av de tre eggene som ble satt inn ble til noe mer. De siste månedene har vært så sykt tunge, jeg reagerer veldig på alle hormonene, og ingenting blir som jeg hadde tenkt. Jeg føler meg i grunn ganske dum når jeg sitter her om kveldene og strikker babyklær til en baby som ikke finnes, som kanskje aldri vil finnes heller. Ferskforsøket vil og være siste mulighet for oss på en stund. Jeg har bare jobb ut mars neste år, og med obligatorisk venting etter ferskforsøk så tror jeg vi beveger oss veldig i grenseland for å få permisjon for min del. Ikke har jeg råd til å bare gå hjemme og surre heller, og jobb er ikke akkurat lett å få.

Så vi får se. Det er fortsatt tre hele måneder igjen til det skjer noe, så spørs hvor aktiv denne dagboka blir fram til da.. Hvis vi skulle sende prøve til Athen må det kanskje gjøres på denne syklusen, og jeg begynte å spotte i går. Så det må jeg finne ut av sporenstreks :)
 
Hva fant du ut om prøve til Athen?
 
Hva fant du ut om prøve til Athen?
Jeg gjorde klar prøven min, så den står i kjøleskapet og venter :p
Ble litt usikker på om det ville være fordelaktig å sende en spermprøve heller, siden det er mannen som er "problemet". Sendte Mail til klinikken i dag med spørsmål om det, så håper på svar ganske snart :)
 
Hva fant du ut om prøve til Athen?
Fikk svar fra dem, jeg forsto det sånn at blod var like greit, de kunne ikke gjøre noen andre tester på sperm enn på blod uansett. De kunne teste oss begge, men jeg ser ikke helt poenget dersom de ikke kan finne noe annet i sperm enn i blod og de mener vi begge har det hvis det er noe å finne der...

Litt i tenkeboksen nå angående hva vi gjør. Det er en ganske dyr test i utgangspunktet, men det er overraskende mange som har blitt gravide etter en AB-kur, så... litt i tvil :p
 
Fikk svar fra dem, jeg forsto det sånn at blod var like greit, de kunne ikke gjøre noen andre tester på sperm enn på blod uansett. De kunne teste oss begge, men jeg ser ikke helt poenget dersom de ikke kan finne noe annet i sperm enn i blod og de mener vi begge har det hvis det er noe å finne der...

Litt i tenkeboksen nå angående hva vi gjør. Det er en ganske dyr test i utgangspunktet, men det er overraskende mange som har blitt gravide etter en AB-kur, så... litt i tvil :p

Er egentlig ikke nødvendig å sende fra begge nei! For dersom du får utslag på ureaplasma eller skjult klamydia, så blir det AB-kur på mannen også! Jeg fikk utslag kun på bacterial load, og da var det bare jeg som behøvde kur! Jeg tok kur i oktober/november, og ble gravid på forsøket i januar! Så jeg tror at kuren har hatt en medvirkende faktor her, sammen med litt andre ting såklart[emoji5] og iom at mange lykkes på egenhånd etter kur også, så er det absolutt verdt pengene om man har mulighet til det økonomisk[emoji5][emoji5]
 
Er egentlig ikke nødvendig å sende fra begge nei! For dersom du får utslag på ureaplasma eller skjult klamydia, så blir det AB-kur på mannen også! Jeg fikk utslag kun på bacterial load, og da var det bare jeg som behøvde kur! Jeg tok kur i oktober/november, og ble gravid på forsøket i januar! Så jeg tror at kuren har hatt en medvirkende faktor her, sammen med litt andre ting såklart[emoji5] og iom at mange lykkes på egenhånd etter kur også, så er det absolutt verdt pengene om man har mulighet til det økonomisk[emoji5][emoji5]
Ja, jeg vet ikke hvor jeg har fått det fra at jeg tror de kan finne noe annet i en spermprøve. Enten det er PCR eller sekvensering de holder på med (mener å ha lest PCR) så har de jo en satt gruppe prober uansett, så de finner jo ikke noe annet. Jeg bare klarer ikke riste av meg følelsen av at noe i mannens prøver kunne avslørt hvorfor han har så dårlig prøve. Men det må jeg jo bare komme over :p

Jeg tror det har noe for seg, selv om mengden antibiotika skremmer meg. Men jeg begynner å bli desperat nok til at jeg sikkert gjør det og..

Mannen mente forøvrig at antallet sædceller i prøvene hans har vært 2,5 millioner i August 17, 5 i oktober 17, og 8 i januar 18. Så kanskje det har blitt normalt antall nå? :p
 
Ja, jeg vet ikke hvor jeg har fått det fra at jeg tror de kan finne noe annet i en spermprøve. Enten det er PCR eller sekvensering de holder på med (mener å ha lest PCR) så har de jo en satt gruppe prober uansett, så de finner jo ikke noe annet. Jeg bare klarer ikke riste av meg følelsen av at noe i mannens prøver kunne avslørt hvorfor han har så dårlig prøve. Men det må jeg jo bare komme over :p

Jeg tror det har noe for seg, selv om mengden antibiotika skremmer meg. Men jeg begynner å bli desperat nok til at jeg sikkert gjør det og..

Mannen mente forøvrig at antallet sædceller i prøvene hans har vært 2,5 millioner i August 17, 5 i oktober 17, og 8 i januar 18. Så kanskje det har blitt normalt antall nå? :p

Ser den, er jo ikke bra å ta for mye AB! Jeg gjorde det lell, tenkte det var verdt det! Men går ekstreemt sjeldent på AB ellers! Kun en liten kur en gang i blant om jeg har UVI!

Hehe, vanlig antall i en prøve er vel 15-20 millioner var vel det vi fikk beskjed om! Så må øke ganske raskt til han om han skal være på normalnivå! Men har jo ikke bare med antall å gjøre! Går jo på om de er friske og raske også! Min mann hadde 9 millioner, men de var bare trege og late! Derfor de har brukt kun ICSI til oss!
 
Ser den, er jo ikke bra å ta for mye AB! Jeg gjorde det lell, tenkte det var verdt det! Men går ekstreemt sjeldent på AB ellers! Kun en liten kur en gang i blant om jeg har UVI!

Hehe, vanlig antall i en prøve er vel 15-20 millioner var vel det vi fikk beskjed om! Så må øke ganske raskt til han om han skal være på normalnivå! Men har jo ikke bare med antall å gjøre! Går jo på om de er friske og raske også! Min mann hadde 9 millioner, men de var bare trege og late! Derfor de har brukt kun ICSI til oss!
Jojo, men hvis man antar lineær regresjon så bør det jo begynne å nærme seg :p
 
Juli. Tilbake på jobb igjen. Det tok nøyaktig to dager med arbeid før jeg ble syk. Jeg sa til legen i januar at det er et eller annet på jobb som gjør meg syk, og det er ikke mentalt, jeg blir ikke forkjølet/får feber/sår hals kontinuerlig fordi jeg plages mentalt. Greit nok at jobben min er bare stress, men så ille er det ikke. Jeg var ALDRI syk, og så begynte jeg der. Har hanglet hele tiden siden. Merkelig nok var jeg ikke syk i det hele tatt da jeg var på forskningsopphold, og selv om jeg har vært grisedårlig gjennom hele IVF-greia, så har det vært mer smerte og ikke sånn som dette.

Men ja. To dager, og så var det på igjen. Sår hals, tett og rennende nese, feber, vondt i muskler og ledd, bihuler som prøver å ta livet av meg.. Det er et eller annet der, men jeg vet ikke hva. Jeg bare vet at hvis jeg kan ha hjemmekontor så kan jeg jobbe nærmest uendelig mye, men så fort jeg er på jobb igjen så blir jeg syk. Og det er tydeligvis bare meg, og det går tydeligvis fort. Jeg har lenge tenkt at det bare skyldes at alle andre har barn i barnehage og/eller småskola, men selv nå i vinter/vår hvor jeg bare har hengt hjemme har jeg ikke vært sånn syk, selv etter å ha hengt med småbarn.. Så kanskje dette må tas opp igjen, for dette går ikke.

Nok om det.
Resept er på vei fra Athen pr post, og nå får også mannen kur (for de som ikke har lest i Athen-tråden, så sendte jeg prøve dit, og de fant både en mystisk variant av Chlamydia, ureaplasma, og bacterial load. Etter å ha lest vår medisinske historie ble det og til at mannen skal på kur. Og han skal få flere vitaminer :p ).
Og jeg har sendt mail til både Medicus og Spiren angående scratching.

Det bekymrer meg litt at syklusen min har endret seg. Min flotte, stabile, 28-dagers syklus er borte, og nå er det rundt 33-34 som gjelder. Det gjør at jeg kanskje rekker syklusen som starter i begynnelsen av august, i stedet for siste uka av august. Den siste vil jo nå dyttes langt inn i september, og det funker så fryktelig dårlig. Men kanskje det ikke er plass i begynnelsen av august...?
Det er veldig mye som skal passe inn på forskjellige steder her, mye logistikk..
 
Venter fremdeles på brev fra Athen.. Det tok konvolutten med prøven i over tre uker å komme dit, og vi har ikke all verdens tid..

Jeg er så lei av IVF! Det er så mye styr, og det slipper aldri taket heller. Hele livet står bare på vent, og alt skal tilpasses en plutselig ustabil syklus, og jeg ble sååå dårlig... Jeg gleder meg til neste runde, for nå kjenner jeg meg bare passiv og ventende, men jeg gruer meg til å gå gjennom alt på nytt. Ikke minst fordi syklusen er noe forsinket, og jeg skal bort på jobbreise i slutten av september. Og i oktober. Og i november. Hvis jeg blir like dårlig som sist så blir jo det skikkelig gøy :p

Fikk forøvrig en god venninne, som er embryolog, til å kikke på bildene fra st Olavs. Hun sa det var vanskelig å se skikkelig på sånne bilder, men hun ville ikke klassifisert blastoene mine som perfekte, som de på St Olavs gjorde. De var blastocyster, men ikke perfekte. 2-dagersen var fin da, det var hun enig i. Det er så vanskelig når det blir sånn, for jeg må jo nesten bare stole på St Olavs..

Prøver å få planlagt noe ferie i sommer og. Siden jeg var sykemeldt så lenge, og jeg har ting som MÅ være ferdige til nevnte jobbreiser, så er det liten vanskelig. I tillegg er jeg usikker på om jeg skal ringe inn ved neste mens, hvis den følger mønsteret som har vært til nå. I utgangspunktet kunne vi ikke ta det på neste syklus, fordi jeg skulle bort, men hvis alt nå er forsinket så kanskje jeg rekker det. Eller vi kan ta det på neste, og prøve å dytte alle legetimene jeg er satt opp på til uka etter, og dra bort litt. Men igjen, risikerer jeg å dra på jobbreise omtrent rundt testdato, og det er jo ikke så gøy heller. Og mannen vil ikke reise bort i oktober/november, som jeg foreslår. What to do..? :wideyed:
 
Oppstart på absurde mengder antibiotika!
Det er så rart at det skal være så forskjellig praksis blant de forskjellige apotekene, og alle henviser til "sånn er reglene".
Joda, hadde greit det hvis de kunne vært enige om hva reglene var :p

Men vi fikk nå tatt ut alt vi skulle ha, ingen problemer i det hele tatt så lenge vi hadde en original resept.
Så nå er det bare å knaske piller igjen. Man kan visstnok bli lysømfintlige av dem da, det stemmer ikke helt overens med sommer.
Men det regner jo bare uansett, så hvem bryr seg :p

Jeg funderer på hva jeg skal gjøre angående scratching. Jeg kan velge å få gjort det nå, og satse på at neste syklus følger mønsteret som har vært i det siste og at St Olavs har plass til meg da. Eller, jeg kan vente og få det gjort til den syklusen jeg faktisk er satt opp på, men som strengt tatt ikke passer meg like bra. Så hva gjør man da? Tar scratching nå i fall, og satser på at effekten (hvis det er noen) kan vare i to sykluser, eller venter og risikerer å ikke ha gjort det i det hele tatt..?
 
Plutselig blir det scratching i morgen..,
Vet ikke helt hvordan det blir med sykluser og sånn, er på dag 18 i dag, men spiren mente at det var greit i morgen. Jeg vet ikke, jeg føler jeg har kastet penger på alt mulig rart de siste to årene for å få denne ungen, så det skader vel ikke (annet enn lommeboka) å prøve dette og.

Så får vi se. Noen sier det er driiiiitvondt, andre sier det er null stress. Satser på nr 2 :)
 
Last edited:
Back
Topp