Langhelg alene med 2åring og baby

1600km nord

Glad i forumet
Er det bare meg som stresser sånn med dette? Føler at det er noe jeg 'bare må få til', at det skal liksom være 'easy peasy'. Jeg gruer meg skikkelig. Vet ikke hvordan jeg skal få til alt (morgen, legging til dupp, handling, middag, leggetid ++). Og det 5 dager. Får litt panikk kjenner jeg [emoji26] Jeg skal få hjelp, av venner og av svigermor, men må "koordinere" alt likevel. Torsdagen er det planleggingsdag i bhg, så 2åringen er hjemme tre av dagene. Heldigvis kan han overnatte hos farmora lørdag til søndag.
Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget egentlig [emoji53] Tips er fint. Men det jeg lurer mest på tror jeg, er om det bare er meg som syns dette er så skummelt?
 
Last edited:
Her står jeg opp kl 0400 tar hestestellet og andestellet. Tar en time. Mellom 0500 og 30 tar jeg å lager frokost ( gjør alt klart) og hopper i dusjen. Mellom 530 til guttunge e står opp er bonus tid.

Bare planlegg. Når 2 åringen sover på dagen lager du mat. Ikke bry deg om vasking av klær og ting. Planlegg når dere skal ut bruk masse energi på å gå tur og leke ute.

Men ha eks maten klar fryst så du kan tine opp varmen den opp og servere ( enkelt)

Gjør det enkelt for deg selv :) jo da vi andre stresser også. Men mange har funnet ut måter som gjør at det funker
 
Jeg har reist alene på hytta med små barn. Sist var i sommer og da begynte de å bli store. Bsre ta ting som det kommer og ikke stress. I sommer endte vi på legevakten med sprekt tånegl på eldste også. Heldigvis har jeg familie i nærheten av hytta så de passet yngste mens jeg var på legevakta med eldste. Men sånne ting er sjeldne og er første gang det har skjedd oss. Jeg bare koser meg i den tiden alene med dem. Nå yngste var baby så lå de på gulvet og lekte mens jeg lagde middag. Begge var med på butikken. En i babystolen og den andre oppi kurven. Når eldste skadet dotten sin så måtte vi kjøpe nye sko og på kjøpesenter. Da satt eldste i kurven under vogne ( Brio smile). Man klarer mer enn man ser for seg og finner mange finurlige løsninger. Dette klarer du. Enda lettere når man har hjelp i nærheten.
 
Nå er jeg på fjerde dagen alene med en toåring og en baby på 5 mnd. Og jeg har absolutt ingen familie som kan hjelpe.
Jeg legger meg tidlig slik at jeg vet at jeg får nok søvn.
Ordner alt som kan ordnes klart til neste dag. (Legger frem klær, smører matpakke osv)
Tar det rolig på morgenen, stress gjør alle sure.
Bruker TV som underholdning når jeg er nødt til å få ting gjort.
Sørger for at baby sover når toåringen skal ha dupp. Hvis ikke baby sover akkurat da må bare toåringen vente med sin dupp.
Enkle middager! Her har det for eksempel gått i tomatsuppe og fiskegrateng.
Legger baby for kvelden mens toåringen spiser kveldsmat.
Lar alt rot være til begge ungene har lagt seg for kvelden.
Slapper litt av i sofaen før jeg begynner å gjøre klart til dagen etter, før jeg finner senga og lader opp til neste dag[emoji6]
 
Jeg er alene to uker om gangen mens mannen er i Nordsjøen. Har vært sånn siden jeg ble gravid med første. To barn på 5 og 2 nå. Når jeg klarer det klarer du det også! [emoji28] Ikke stress med at du skal få ting gjort. Lag enkle middager! Sliter jeg en dag så lager jeg lapskaus med eller uten kjøttdeig og en pose lapskausblanding. Eller steker kjøttdeig og har i en kasserolle med dolmiosaus, ananas og spaghetti. Tada. Ikke verre.

Da vesla skulle sove tok jeg lillebroren med meg og ammet han mens jeg leste og sang til treåringen. Vet ikke hvordan du legger babyen til dupp, men jeg satte da treåringen foran tven eller satte henne til med tegning osv når jeg måtte trille lillebroren fram og tilbake på trappa utenfor inngangsdøra.

Jeg gjorde alt alene! Så du klarer deg fint når du får hjelp av andre. :) alt er ikke nødvendigvis easy peasy, men en må bare prøve å senke skuldrene. Finne ut hva som fungerer underveis.

Handle mens toåringen er i barnehagen.

Om ting ikke går etter planen tidsmessig, så ikke stress. Det ordner seg. :)
 
Tusen takk for tips og gode ord [emoji173]️ Det er nok forventningene til meg selv og hvordan ting skal gå som gjør at jeg stresser.. Skal prøve å senke skuldrene og ta ting som de kommer, som dere sier.
Jeg er lite glad i ting jeg ikke har gjort før [emoji85] Jeg vil nok se tilbake på dette og lure på hva det var jeg var så redd for [emoji6]
 
Tusen takk for tips og gode ord [emoji173]️ Det er nok forventningene til meg selv og hvordan ting skal gå som gjør at jeg stresser.. Skal prøve å senke skuldrene og ta ting som de kommer, som dere sier.
Jeg er lite glad i ting jeg ikke har gjort før [emoji85] Jeg vil nok se tilbake på dette og lure på hva det var jeg var så redd for [emoji6]

Masse lykke til :)
 
Jeg er annenhver uke alene med 2,5 åring og baby på 3 uker. Må det gå då må det gå. Mange gode tips ovenfor;ikke stresse, tenke det ikke er krise om man kommer 5 Min for sent eller det blir skive med prim til middag en dag, legge klart/planlegge alt man kan på forhånd, osv.
Dessuten er min erfaring at 2åringen forstår mer enn man skulle tro, og skjønner jeg er alene med begge og oppfører seg dermed bedre. Glad i å hjelpe. Mest av alt viktig å ikke glemme at en 2åring fortsatt er liten ;)
 
Planlegg og legg gode rutiner som de andre sier så går det nok fint skal du se :) Masse lykke til :)
 
Kjenner veldig godt igjen følelsen. Hadde det på akkurat samme måte når jeg skulle være alene med mine to små. Lillesøster er 6 mnd og storebror er 21 mnd og kan ikke gå ennå. La meg først si at det ikke er easy peasy. Det er rimelig hektisk, men gode rutiner og planlegging løser mye. Mange gode tips over. Mitt hovedtips er å prøve å samkjøre rutiner. Her både spiser og sover begge på likt. Dvs lillesøster sover mer enn storebror, men de sover minimum en time på likt. Da bruker jeg å gå på do og spise litt mat i ro og fred. Var hjemme med de begge sist helg og da ble det en trilletur før lunsj og aketur rett utenfor døra mens lillesøster sov i vogna og ellers var det leking inne.
 
Jeg er alene med dem hver 4.helg pga mannens jobb. Hektisk er det! Men det har blitt lettere jo eldre lillesøster har blitt. Hun er nå 9mnd og storesøster er snart 3. Jeg bruker barnetv for det den er verdt slik at storesøster er underholdt mens jeg legger lillesøster. Inviter venner eller familie på middag så kan de passe barn mens du lager mat eller omvendt :) Jeg pleier bestandig å lage planer med noen for da er barna underholdt og dagene flyr ;) Nettene er verst for da kan de finne på å våkne på skift eller enda verre vekke hverandre. Men det går på et vis.. Og la husarbeid og rydding ligge! Når barna er rolige eller har lagt deg sett deg med beina høyt og slapp av!
 
Hvordan gikk det? Jeg dro til sveigers når mannen dro bort en helg og vi hadde baby og 2 åring, barnevakt av eldste hjelper litt
 
Hvordan gikk det? Jeg dro til sveigers når mannen dro bort en helg og vi hadde baby og 2 åring, barnevakt av eldste hjelper litt

Pappaen reiser bort torsdag om ei uke [emoji4] Jeg får mye hjelp av svigermor, eldste overnatter hos henne ei natt og hun henter han i bhg. Har også ei venninne som har barn i samme bhg og meg og hun er sammen den dagen det er planleggingsdag.
Å bare bo hos svigermor var ikke en dårlig ide. Men får litt følelse at hun vil hjelpe ja, men også syns at dette klarte hun så jeg må vel også få det til [emoji53]
 
Pappaen reiser bort torsdag om ei uke [emoji4] Jeg får mye hjelp av svigermor, eldste overnatter hos henne ei natt og hun henter han i bhg. Har også ei venninne som har barn i samme bhg og meg og hun er sammen den dagen det er planleggingsdag.
Å bare bo hos svigermor var ikke en dårlig ide. Men får litt følelse at hun vil hjelpe ja, men også syns at dette klarte hun så jeg må vel også få det til [emoji53]
Høres ut som det er godt planlagt. Handling er greit å slippe om man er alene med begge to. Så handle før mannen reiser hjelper på. Og hvis man er med begge to barna alene er det greit å holde seg innendørs :) mindre å tenke på da. Men hjelpe veldig å sove hos svigers så fikk jeg mulighet til å hvile ut en del jeg også :)
 
Husk at det ikke er noe annerledes de dagene enn ellers, og at ingen barn tar skade av å se litt mer tv et par dager, eller å ikke være ute hele dagen, eller å spise lettvinne ting til middag. ;)
Som oftest stresser vi over ting som ikke har skjedd enda, eller kanskje ikke kommer til å skje i det hele tatt.
Det er jo ikke fruktbart for fem flate øre, selv om det er veldig lett å gjøre det.
Ta det som det kommer, selv om du planlegger godt.
Kanskje orker du aking og baking og fandens oldemor, eller kanskje dere har noen dager hjemme hvor dere ikke gjør noe spesielt.
Det går også helt fint.
Mye kan gjøres med en pose hveteboller og et teppe over noen stoler, og å kjede seg er heller ikke farlig.
En toåring klarer å leke for seg selv, eller bli underholdt av en skjerm mens du lager middag, og babyen kan være i bæresele på butikken osv, så toåringen kan sitte i handlevognen, om du må handle med begge.
Ja, du "må" klare dette, men det er ingen som sier du må klare det uten hjelp, eller uten planlegging, eller uten å ta noen snarveier.
(Svigermoren din kan ta seg en av de hvetebollene. ;) )
Dette klarer du fint! :)
 
Husk at det ikke er noe annerledes de dagene enn ellers, og at ingen barn tar skade av å se litt mer tv et par dager, eller å ikke være ute hele dagen, eller å spise lettvinne ting til middag. ;)
Som oftest stresser vi over ting som ikke har skjedd enda, eller kanskje ikke kommer til å skje i det hele tatt.
Det er jo ikke fruktbart for fem flate øre, selv om det er veldig lett å gjøre det.
Ta det som det kommer, selv om du planlegger godt.
Kanskje orker du aking og baking og fandens oldemor, eller kanskje dere har noen dager hjemme hvor dere ikke gjør noe spesielt.
Det går også helt fint.
Mye kan gjøres med en pose hveteboller og et teppe over noen stoler, og å kjede seg er heller ikke farlig.
En toåring klarer å leke for seg selv, eller bli underholdt av en skjerm mens du lager middag, og babyen kan være i bæresele på butikken osv, så toåringen kan sitte i handlevognen, om du må handle med begge.
Ja, du "må" klare dette, men det er ingen som sier du må klare det uten hjelp, eller uten planlegging, eller uten å ta noen snarveier.
(Svigermoren din kan ta seg en av de hvetebollene. ;) )
Dette klarer du fint! :)

Jeg er så fæl til å grue meg over ting som sannsynligvis ikke kommer til å skje uansett [emoji15] Tror egentlig noe av det beste jeg kunne gjort for å bli kvitt det litt, er nettopp å få barn [emoji6]
2åringen her i huset er ikke så flink til å leke alene som vi skulle ønske, men jeg sorger for at jeg har en del kjekke nye ting som han kan leke med [emoji4]
 
Back
Topp