Lamming, sauehold og graviditet

Gummibolla

Blir kjent med forumet
Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, men jeg og samboeren min står samtidig midt i lamminga på gården. Jeg har prøvd å søke råd hos lege og jordmor, men alle sier at de ikke vet så mye, og at de derfor anbefaler meg for sikkerhets skyld å holde meg unna pga toksoplasmose. Samtidig ser jeg at andre har fått andre råd av sine leger, med at de kan være med i fjøset så lenge de bruker hansker, men at de helst ikke skal ta i mot lam.

Vet du noe om dette? Og når lamminga er over, som forhåpentligvis er ganske snart, er det da fritt fram for meg å delta i fjøsstellet igjen? For det er fostervann som er problemet? Eller bør jeg holde meg unna resten av svangerskapet?
 
Hei!

Så hyggelig med lamming, og jeg forstår det er frustrerende at de ikke vet!
Dessverre kan jeg ikke svare så mye bedre enn de du allerede har spurt. Når jeg har fulgt opp dyrleger har disse gått å tatt hyppige toksoplasmose tester, samt når magen vokse fått svangerskaps penger grunnet fare for spark mot magen osv.

Hvis du tar direkte kontakt med helsedirektoratet eller mattilsynet er det mulig at noen av de kan gi deg mer og bedre råd.

Ønsker deg masse lykke til og beklager at jeg ikke kunne gi deg mer konkret svar. :)
 
Back
Topp