Laks

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hvis dere skal ha laks til middag, hvordan lager dere den og med hvilket tilbehør?
 
Last edited:
Slenger laksen i en form, inn i stekeovnen, 200 C i 15-20 min, med pesto/salt på.
Serveres med feks; kokte grønnsaker, søtpotetmos, ris, pasta eller hva enn man har lyst på. Det er det vi pleier ha hvertfall :)
 
Vi steker den alltid i ovnen. Rett og slett fordi det er enklere og fordi jeg ikke takler lukten av fisk (osen når man steker den i panne).

I dag hadde vi laks med wok.
 
Steker i ovnen med godt fiskekrydder. Serverer med rømme, brokkoli (poteter og smør noen ganger), og agurksalat (vann, sukker, eddik, salt og pepper som lake)[emoji4].
 
I form med brokkoli, gulrøtter og appelsinbåter, dynket i presset appelsinsaft og overdrysset med revet appelsinskall. :)
(Det hørtes voldsomt pretensiøst ut. :p )

Ofte bruker vi pasta med fløtesaus også, eller lager fiskesuppe. :) Suppe er så greit, for da får man brukt opp masse rester.
 
Stekt laks (i stekepannen) med potet, ertepure og rømme.

Laksegryte (lagd på min måte)

Honning og sennepsmarinert laks med diverse tilbehør
 
Vi har ofte laks med asiatiske smaker. Woked grønnsaker og nudler, men ovnstekt laks.

Grillet laks med honning og pepper, yoghurtdressing og råkost.
 
Steker bestandig i ovnen, så har vi enten blomkål- og brokkoligrateng, eller potet, rømme og agurksalat.
 
Jeg liker best kokt laks, og serverer ofte med pasta, grønnsaker og gressløksaus. Noen ganger lager jeg ovnsbakt laks og grønnsaker. Stekt laks klarer jeg ikke smake på en gang, bare lukten gjør meg dårlig.
 
Vi bruker også mange av de variantene som er nevnt over her. Favoritten som mannen liker best å lage er salmalaks med fennikel. Skjærer opp fennikel i tynne skiver/ringer og stekes mykt og blankt, laksen skjæres i store terninger og stekes lett i panna, haes i ei panne sammen. Tømmer deretter over en boks med créme fraiche, par ss med hjemmelaget mangochutney og en dæsj soyasaus. Vi bruker ris og litt salat til. Kjapt, enkelt og veldig godt. :)
 
I form med grønnsaker i ovnen, som wok eller kald laks med rømme og agurk [emoji4]
 
Steker den i panna i småbiter, s har vi enten stekte poteter eller pasta med pesto til. Og dampa brokkoi :)
 
I stekeovnen med pesto eller sitronpepper, sammen med mango og avokadosalat :)
 
Back
Topp