Lakris !

Ka0802

Forelsket i forumet
Lakris har hjulpet meg med kvalmen, men for en stund tilbake leste jeg at lakris er farlig for fosteret, og at det er det samme som å drikke alkohol.. hva er deres meninger rundt dette? Ble litt redd jeg så droppet alt av lakris
 
Det er ikke like farlig med lakris som alkohol, sjekk ut artikkel av forskning.no om temaet, og les gjerne studiene de bygger på.

Jeg tenker på det litt som med koffein, at man passer på at man ikke får i seg for mye av det, men med måte så går det fint.
 
Jeg var også urolig for det med lakris da jeg ble gravid. Men siden det ikke står som nei-mat på matportalen har jeg tatt det med ro[emoji4]
 
Er jo i større mengder det KAN være skadelig, tviler på litt nå og da gir noen som helst skade [emoji6]
 
Er det fruktbart å spørre hva vi mener? Når det kommer til medisinfaglige spørsmål er det vel revnende likegyldig hva jeg som lek"mann" tror. Om man vil ha et svar man "kan bruke til noe" er det eneste rasjonelle å undersøke hva eksperter i fagmiljøet måtte mene, og meningen deres bør være forankret i evidensbasert kunnskap.

Lenker til en tv2-artikkel (jada, kilden kunne vært bedre, men orker ikke grave nuhh)

http://www.tv2.no/a/8941350/
 
Det står også om dette på forskning.no hvis man vil lese en annen kilde. Gravide kan spise en viss mengde lakris i uka [emoji4]
 
Det står også om dette på forskning.no hvis man vil lese en annen kilde. Gravide kan spise en viss mengde lakris i uka [emoji4]

Finske myndigheter anbefaler totalavhold av lakris i hele svangerskapet. De er jo en "lakrisnasjon", og det er der den største undersøkelsen har blitt utført (om jeg forstår det rett).
 
Finske myndigheter anbefaler totalavhold av lakris i hele svangerskapet. De er jo en "lakrisnasjon", og det er der den største undersøkelsen har blitt utført (om jeg forstår det rett).
Å nei [emoji32] Krise! [emoji23][emoji24] Er så kvalm og lakris er redningen i blant..
 
Undersøkte dette for et par dager siden(fordi salt lakris er noe som jeg har fått litt dilla på i det siste), og da fant jeg ut at det er greit i små mengder. Tror det var inntil 125 gram i uken. Som sagt tidligere over her, så er det nok bare å tenke på det som koffein, at det er greit med måte :)
 
Alt med måte.. etter hva jeg har lest skal det ganske store mengder til for at det skal kunne være skadelig.
 
Finske myndigheter anbefaler totalavhold av lakris i hele svangerskapet. De er jo en "lakrisnasjon", og det er der den største undersøkelsen har blitt utført (om jeg forstår det rett).
Jeg hørte om det på god morgen Norge. Dropper å spise lakris! Burde i utgangspunktet la være pga at lakris er en migrenetrigger, men har spist det en gang i blant tidligere. Nå lar jeg bare være :)men det er jo opp til hver enkelt.
 
Nidar har en link med hvor mye som er forsvarlig å spise som gravide om jeg ikke husker feil :)
 
Back
Topp