Lager du maten til de små selv eller kjøper du barnemat på glass?

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Overskriften sier sitt - hva gjør dere? Og du som lager maten selv, hva pleier du lage og hvordan? :) Hva med grøt?

Her ønsker jeg lage maten selv, gjerne fryst i terninger som lett kan kombineres. Grøten derimot er jeg mer usikker på mht jernnivå. Men ser fordelen med ferdig mat på reise/i farten, spesielt disse kjekke i klemmepose.
 
Her lager vi alt selv, ingen stor baktanke med det, men det er enklest siden vi driver med BLW/barnestyrt mattilvenning. Så han får brødskive/bananlapper/grøtlapper, omelett og ellers det samme som oss til middag (med enkle tilpasninger). Har noen smoothieposer etc vi har fått, men han har ikke likt det til nå, så vi har glemt det litt. Siden han ikke har fått most mat overhodet har det ikke vært naturlig å prøve middagsglass, og samme med grøt egentlig :) På farten går det stort sett i bananlapper, veldig enkelt å ta med :) Har en haug i fryseren til enhver tid.
 
Vi laget alt selv, bortsett fra grøt, når han etterhvert spiste det, men da var han ganske stor, og var blitt kresen, og kjøpegrøten var et ledd i desperasjonen. :p

Barnet MÅ ikke ha grøt, det er mange andre gode kilder til jern. :)
Anbefaler virkelig å lage maten fra bunn, det er så deilig å vite at barnet ens får sunn, god mat og å vite akkurat hva som er i maten. Billigere er det også. ;)
 
Ja, såklart. Min datter på 2,5år har aldri fått middagsglass før.
Laget alt fra bunnen, inkludert grøten. Hun har vel fått et par sånne smoothieposer, men det er det.
Det bør være en selvfølge at man lager babymaten selv. Man må jo lage maten selv når de blir litt større?..
 
Lager maten fra bunnen av her også. Mini spiser stort sett det samme som vi gjør, salter heller etterpå. Hun har smakt ferdigmat et par ganger og da grøsset hun [emoji23]
Babyene må ikke ha grøt, men det kan fint lages selv. Vi begynte med dampede grønnsaker da, fordi korn kan være hardt for magen.
Hirse er feks en kornsort som er rik på jern, jeg bløtlegger det og havre over natta. Etter grøten er kokt blander jeg i en eggeplomme, usalta smør og aprikos(eller annen frukt)mos. Kan fint lage opp en stor porsjon og så fryse i terninger.
Jern fra korn tas lettere opp dersom det inntas samtidig som c-vitamin, derav fruktmos i grøten.
Sjekk ut bloggen lagbarnemat, eller fbgruppa hjemmelaget babymat.
Vi praktiserer blw (babystyrt mattilvenning), så mini spiser som sagt det samme som vi gjør stort sett. Har alltid noe i fryseren de gangene det ikke går da. Men ikke vær redd for å gi baby mat med smak, sålenge du unngår matvarer de ikke skal ha(salt, melk, honning).
Smoothieposer som kan gjenbrukes er genialt. Da kan du putte i mye næringsrikt som metter, eggeplomme, avokado, kjøttkraft, dampa grønnsaker, olje etc [emoji4]
 
Laget alt fra bunnen av. Var egentlig ikke planen, men frøkna har en mengde matallergier, så det var nærmest umulig å finne trygge alternativer av kjøpemat til henne. Var overraskende enkelt og greit å lage maten hennes, så det blir nok hjemmelagd neste gang også dersom det kommer ett søsken :)
 
Lagde all maten selv i starten. Gikk gradvis (men relativt fort) over til at han fikk alt vi spiste. Prøvde glass noen ganger bare for å prøve, men her var babystyrt tilvenning en stor suksess så han ville bare spise mat han kunne holde selv og putte i munnen. Synes man skal være forsiktig med å kritisere de som ikke vil/kan/orker å lage hjemmelaget mat. Forskning har vist at barn som kun får typisk «kjøpemat» får i seg nok næringstoffer som de som bare får hjemmelaget mat. Spesielt om man lager hjemmelaget grøt til de aller minste bør man passe på at det er nok jern i den. Det var et stort tema blant jordmødre og leger på sykehuset når jeg fødte førstemann; de anbefalte «kjøpegrøt» om man ikke hadde full kontroll på innholdet av jern i grøten man selv lagde. Smaken på middagsglass og div annet man får kjøpt kan selvsagt diskuteres, men det blir da folk av de som spiser det også!
 
Her spiser han det vi spiser stort sett. Lagde litt most mat i starten, men det var raskt mye bedre med det vis spiste. Har tydd til middagsglass av og til, men han liker ikke det noe særlig... smaker jo vann :/ grøt lagde jeg litt i starten, men han får nå for det meste kjøpegrøt til frokost og kvelds.
 
Altså, jeg ser ikke på det som en selvfølge at alle lager egen middagsmat til babyen. De selger en del middagsglass og grøt så er vel noen her som ikke lager egen babymat?

Jeg er ganske bevisst på økonomi, så her lages det middagsmat selv, med det som hovedårsak, også er det ikke så himla vanskelig. Vi bruker kjøpegrøt til frokost og kvelds.

Når vi spiser mat som hun også kan spise får hun selvsagt det.
 
Lagde selv :) brukte en kveld i mnd og lagde mange forskjellige middager og smoothier. Brukte kjøpegrøt for hun ville ikke ha hjemmmelaget.
 
Hjemmelaget hittil, bortsett fra grøt. Har laget grøt også, men av en eller annen grunn syns jeg det er lettere å bare bruke kjøpegrøt fremfor å lage hjemme. Min er ikke så super begeistret for grøt heller så...
 
Laget selv, men hadde noen middagsglass i reserve som hun fikk innimellom. Hun har spist av det samme som oss siden hun startet med fast føde, bare tok av til henne og evnt moste om hun ikke fikk i kokte biter som hun spiste selv.
Kjøpte grøtpulver da:)
 
Her går det i kjøpegrøt og hjemmelaget mos og puré. Har gått til innkjøp av philips sin 4 i 1 damp og blender, den har blitt brukt mye på bare de få ukene vi har hatt den.
 
Vi har ikke vært på farten så har ikke hatt behov for å ha med matpakke. Men kommer sikkert til å teste ut noe etterhvert.

Du kan fint lage babymat hjemme - vi gjør det. Alt av grønnsaker og frukter fryser vi. Tar opp noen terninger kvelden i forveien.

Min liker ikke grøt. Her har vi forsøkt både havregrøt, grøt med smak, ingen hell. Men hirsegrøt går fint. Denne lager vi hjemme. Det eneste vi har av ferdigmat nå er brød og kyllingpostei.
 
Vi Kjører også blw, og mini får alt hjemmelaget/det vi spiser. Hopper også over grøten, men er veldig bevisst på jernrik kost (f.eks. hjemmelaget leverpostei).
 
Mine har bare fått samme maten som jeg spiser, aldri egen "barnemat". Jeg har bare delt opp i små biter til dem, de har aldri spist mos. Jeg tror virkelig ikke at det er noe ernæringsmessig galt med de kjøpeglassene, men de er totalt uten smak, så mine som har vært vant til vanlig mat har selvfølgelig nektet å spise slikt.
 
Mine har bare fått samme maten som jeg spiser, aldri egen "barnemat". Jeg har bare delt opp i små biter til dem, de har aldri spist mos. Jeg tror virkelig ikke at det er noe ernæringsmessig galt med de kjøpeglassene, men de er totalt uten smak, så mine som har vært vant til vanlig mat har selvfølgelig nektet å spise slikt.

Det er så rart at de skal være så smakløse!! Når jeg lager selv så har jeg aldri krydder eller salt, men er masse smak i det likevel.
 
Lager middager selv, har kjøpt noen glass men i beste fall spiser han litt, mange av glassene/posene nekter han mer enn en skje av så det er liten vits. Har noen stående til nødstilfeller.

Grøt hadde jeg planer om å lage selv, men overskuddet har ikke vært der så da blir det ferdiggrøt.

Driver litt BLW også så han får skiver/frukt/grønnsaker/kjøtt osv for å spise selv til enkelte måltider og får smake på det meste vi spiser.
 
Back
Topp