Lån til bolig?

B

Boligjakt

Guest
Noen som vet hvor mye man kan låne til bolig? Jeg er alenemor og tjener ca 550 000 i året.
 
Det kommer an på hvor mye egenkapital du har (du må ha 15%). De ser også på inntekt/utgifter. Anbefaler å ta en tur til forskjellige banker å høre, det er litt forskjellig hva du får fra bank til bank :)
 
Det kommer an på hvor mye egenkapital du har (du må ha 15%). De ser også på inntekt/utgifter. Anbefaler å ta en tur til forskjellige banker å høre, det er litt forskjellig hva du får fra bank til bank :)
Ca 1 mill i egenkapital
 
Noen som vet hvor mye man kan låne til bolig? Jeg er alenemor og tjener ca 550 000 i året.
Tror det er inntekten din x 5.. har hørt det er litt variert ang egenkapital. Om du har en fast og trygg jobb kan du få lån uten egenkapital.. hvertfall har folk fått det her jeg bor. De ser an
 
Det er inntekt x5 ja,men annen gjeld regnes også med i det totale beløpet som kan lånes. Studielån eller billån må også regnes med i totalsummen. Alle bankene har kalkulatorer som gir en pekepinn. Prøv flere forskjellige,og kontakt banken for å å høre hva de tenker. En del skjærer kraftig ned dersom folk har bil,barn og særlig barn alene. Med 1 mill i EK så er du i alle fall ganske godt rustet. ☺
 
Ja,og egenkapital skal være 15% av total kjøpesum. Kjøper du en selveier må du også ha penger til å betale dokumentavgift. Borettslagsleilighet kan du kjøpe uten dokumentavgift.
 
Ville tatt en prat med banken din og hørt hva boliglån de kan tilby deg.

Ellers er det som andre sier at det finnes boliglån kalkulatorer for de forskjellige bankene på nett.

Lykke til :)
 
Sjekk SIFOs kalkulator for gjennomsnittlig månedsforbruk for deg og din familie. Da får du en pekepinn på hvor mye du har disponibelt til bruk på bolig etter at faste kostnader samt livsopphold er betalt. Er selv helt alene med ett barn, har mye mer egenkapital enn deg og fikk kun innvilget 620' i boliglån. Banken (min i hvert fall, søkte i flere, fikk ikke nok lån) legger inn at man skal kunne tåle opptil 8 % rente. Har lavere inntekt enn deg, bare så det er sagt, men altså mye mer egenkapital. Har snart nedbetalt lånet på min to år gamle bil og har igjen 10' på studielånet mitt. Ingen andre lån og har aldri hatt betalingsanmerkninger. Umulig å si hvor mye du evt kan få. Boliglånskalkulatoren gir kun en meget unøyaktig pekepinn. Jeg fikk mye mindre enn det kalkulatoren tilsa at jeg skulle få, men mulig slikt varierer rundt omkring i landet. Noen større byer vet jeg er vanskeligere å få tilstrekkelig boliglån i (blant annet her vi bor).

Håper det ordner seg for deg! Lykke til!
 
Du kan låne ca. 2 750 000, 5x inntekt. ( -600.000 er "vanlig" å regne ut for barn - Så ca. 2 150 000 ca. kan du låne).
Så blir eventuell egenkapital du har det som blir + (samt at du må regne ut 15% EK for lånet)

Så la oss si du låner 2 150 000
Da trenger du 15% i EK - 322 500,-

Har du da 500.000 ekstra i EK, kan du da kjøpe for 2 650 000 - men i tillegg må du huske omkostninger.

Hør med MANGE banker. Også får du finansieringsbevis som forteller deg hvor høyt du kan by (og egenkapitalen som trengs)
Også må du selvfølgelig trekke i fra det du eventuelt har av studielån, billån, forbrukslån osv. osv (som nevnt over)
 
Han i banken sa jeg kunne låne 5 x inntekt = 2,5 mill. Men da han la inn tallene i Sifo-kalkulatoren droppet det til ca 1,5 mill gitt. Barn og bil teller veldig inn på hva man kan låne. Nå søkte jeg lån til fritidsbolig da, men kunne vel låne nok til en campingvogn :knegg: med det huslånet jeg har fra før.
 
Han i banken sa jeg kunne låne 5 x inntekt = 2,5 mill. Men da han la inn tallene i Sifo-kalkulatoren droppet det til ca 1,5 mill gitt. Barn og bil teller veldig inn på hva man kan låne. Nå søkte jeg lån til fritidsbolig da, men kunne vel låne nok til en campingvogn :knegg: med det huslånet jeg har fra før.

Det er akkurat det. SIFO-budsjettet skal brukes av alle banker ved lånesøknader og da blir beløpet man kan få låne straks mye, mye lavere. Jo flere barn, dess mindre lån. Samme med eventuelle andre lån man har fra før i tillegg til at de legger inn at man skal kunne tåle opptil 8 % rente. Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om og jeg fikk innvilget lånet forrige uke (kjøpte meg ny bolig sist tirsdag).
 
Noen som vet hvor mye man kan låne til bolig? Jeg er alenemor og tjener ca 550 000 i året.

Hei,

Banken har egentlig en standard måte å regne ut lån på pga. ulike regler, men selv om de har disse reglene så er det noen banker som "trikser litt" for at du skal få litt høyere lån. Mens andre banker går helt etter boken og gir deg et forslag på det. Derfor kan det variere fra bank til bank.

De kan også drive skjønn i noen få prosent av tilfellene/kundene (tror det er rundt 10%)

Men stort sett så gjør de det sånn her:

Først ser de på egenkapitalen din som må være 15 prosent. Med mindre du har sikkerhet i annen bolig.

Deretter ser de på inntekten din og ganger denne med fem. Eksempel: Bruttoinntekt 500.000 * 5 = 2.500.000
Deretter trekker de fra alt av gjeld du har fra før: Studielån, forbrukslån, billån, huslån etc.

Etter at de har gjort dette ser de på utgiftene dine i måneden, da går de utifra SIFO budsjettet. Så dette kan du enkelt se på selv på nett. Her tilføyer de også eventuelle ting som avviker fra Sifo budsjettet, eller legger til ting som mangler. For eksempel 1 bil eller 2 biler. Eller om du har andre ting utenom det vanlige, eventuelt barn.

Når de har sett på disse tre tingene så vil de sette opp renten for å se om du tåler en renteøkning på 5 prosent.

Dette er stort sett fremgangsmåten de går etter.

Hvis du har leieinntekter på en sekundærbolig vil dette også regnes med. og egenkapital vil plusses på toppen av det du kan få av lån fra banken. Summen av dette vil da bli det du kan kjøpe for.

Det kommer også ann på hva du har tenkt til å kjøpe. Ser du etter hus/leilighet med mulighet for skattefrie leieinntekter kan banken plusse på disse inntektene så du kan låne mer. De kan også gi noen litt ekstra hvis de har god sikkkerhet. Altså høy egenkapital eller sikkerhet i annen bolig etc.

Håper dette ga noe mening :) Gå til ulike banker og hør!
 
De utfører "skjønn" i alle tilfeller. Med "skjønn" mener jeg at de ser på hver individuelle sak. Det kommer an på bosituasjon, familiesituasjon, tidligere lån, type lån osv.
Be om et møte med banken, og gjerne en bank på et lite sted, f.eks. Totenbanken. Der er de gjerne mer desperate på kunder. ;)
 
Ikke lett å komme inn på boligmarkedet i dag med høye boligpriser og strenge krav til egenkapital..
hvordan skal en enslig mor som betaler 11.000 i husleie ha råd til å legge av penger til sparing til egenkapital?

Er glad vi kjøpte hus for 15 år siden før alt ble så sykt dyrt
 
Back
Topp