Lån med medlånertaker/kausjonist

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hvordan fungerer det i praksis? Hva bestemmer hvor høyt lån vi kan få?

I vårt tilfelle er dette oppe til diskusjon med svigermor. Hun eier egen bolig, tjener greit.

Til forklaring betjener vi nå 10.630 i husleie (leier leilighet), noe vi har gjort en del år. Totale huskostnader er på rundt 12.000 i mnd. Planlegger å ha avdragsfritt første årene, begge skal etter planen ut i fast jobb august 2019 etter permisjonen min. Idag er det kun jeg som har fast stilling (50 prosent), men vi får totalt utbetalt minst 30.000 inkludert alt fra lønn til stipendet til samboer.
 
Ta et møte med banken og hør hva de sier. :) Er ikke noen faste grenser på dette, men mange opererer vel med 4-5 ganger årsinntekt som utgangspunkt, og så justeres det ut fra andre forhold, f.eks. kausjonist.
 
Dere kan gå ut i fra 5 ganger inntekten til deg og samboeren din i hvor høyt lån dere kan få(selvfølgelig med en del forbehold, men sånn ca). Og hvis dere ikke har noe EK eller ikke har nok, så bruker dere kausjonisten for å garantere for den delen dere mangler i EK. Om kausjonisten kan brukes til å gjøre slik at dere får låne over 5 ganger inntekten vet jeg ikke, men det blir jo i såfall en stor risiko for kausjonisten, så vil tro banken fraråder kausjoniaten å gjøre det.

Når det gjelder inntekt osv så kommer det helt an på banken dere aøker oss. Noen er firkanta og sier at de kun godkjenner inntekt fra fast arbeid, mens andre kan ta hensyn til hvilken utdannelse dere tar og jobbmulighetene/inntektsmulighetene utdannelsen gir.

I tillegg til det så er det vel en regel på avdragsfrihet, så hvis lånet er på over 60% av boligens verdi så er det ikke lov å gi avdragsfrihet. Litt usikker på om og hvordan den regelen praktiseres, mulig bankene har mulighet til å gjøre unntak.

Anbefaler dere å søke i flere forskjellige banker. Hvis dere har en liten lokalbank dere har et godt forhold til så er det mulig at det er der muligheten for dere er størst(selv om de mest sannsynlig ikke er best på pris).

Lykke til :) (og ta svaret mitt med en liten klype salt, er ikke 100% sikker på alt... :p )
 
Back
Topp