Kunne ikke finne foster ultralyd uke 8

Lismick

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Sitter nå redd etter ultralyd på søndag hvor jordmoren ikke klarte å finne noe foster. Hun sa det kan hende jeg har bommet litt på hvor langt jeg er på vei eller at fosteret ikke er tydelig nok enda.
Utenom det kunne vi se en svart flekk som jeg antyder er fostersekken(?) som hun sa ellers så fin ut.
Hun zoomet og prøvde veldig med å se i det ene opperste hjørnet og sa at hun lurer på om det kunne være noe der, men hun kunne ikke se det helt sikkert. Har derfor fått ny tid på fredag.

Vi har prøvd å bli gravide siden mai 2013. Jeg testet første gang gravid (som jeg vet om) 5. oktober. Bestilte da tid til tidlig ultralyd 13 oktober. Var av og på med brun utflod hele tiden og 12. oktober kom det med kraftig, klumpete blødning med smerter i underlivet. Fikk bekreftet da på ultralyden at jeg hadde hatt en spontanabort og kroppen hadde ordnet alt selv.
Testet deretter litt noen dager med eggløsningstest (ikke hver dag) og fikk positiv test 1. november. Fikk også senere positiv graviditetstest med Clearblue digital 1-2 uker allerede 13. november.
Gikk derfor ut i fra at jeg var 8 uker på vei når jeg nå 14. desember, men da fant altså jordmoren ikke noe foster.. Er redd for at det denne gangen er noe galt igjen. Har hatt mye kvalme og luftsmerter i magen, oppblåst og trøtt. Har tatt gravidtest på ny og den slår ut positiv med engang.. Har ikke hatt noen blødning eller brun utflod eller noe som helst, og heller ingen smerter lik da jeg hadde spontanabort sist..
frown.gif


Hender det at fosteret ligger litt gjemt?
 
Hei!
Jeg håper og krysser fingrene for deg. Har sett, lest og hørt om mange tilfeller der man ikek ser noe fosteranlegg på første ultralyd, men at man kommer tilbake uken etter og da er det plutselig en liten reke der. Så ikke gi opp helt ennå!
Forsøk så godt du kan å senke skuldrene, pust med magen. Har det gått galt, er det ikke noe du kan gjøre noe med nå, uansett.
Det er fryktelig tungt å gå slik og ikke vite. Håper du har en partner som tar godt vare på deg i denne tiden.

Sender deg en klem!
 
Jeg fikk det samme på min første innvendig UL når det var rundt 7 uker siden sist mens. De så antydning til plommesekk og en del slim så det var postivt men de kunne ikke se noe foster så var kjempe usikker på alt! Men så skulle jeg komme tilbake 1 uke etterpå å da etter mye leting så fant de en liten peanøtt med små hjerte flimmer. Ønsker deg masse lykke til, det går sikkert bra bare du er litt kortere på vei. Jeg var værtfall det så derfor det var litt usikkerhet :)
 
Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! Håper på det beste at de finner liv i fostersekken i morgen når jeg får tatt innvendig ultralyd istedenfor utvendig som sist. Heldigvis sa jordmoren også at dette var noe hun hadde sett flere ganger før og funnet fostere ca en uke senere. Regner med testene jeg har tatt kan tulle litt i forhold til hvor langt jeg er på vei med tanke på at jeg ble gravid igjen rett etter spontanabort.
 
Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! Håper på det beste at de finner liv i fostersekken i morgen når jeg får tatt innvendig ultralyd istedenfor utvendig som sist. Heldigvis sa jordmoren også at dette var noe hun hadde sett flere ganger før og funnet fostere ca en uke senere. Regner med testene jeg har tatt kan tulle litt i forhold til hvor langt jeg er på vei med tanke på at jeg ble gravid igjen rett etter spontanabort.
Mente at man alltid bruker innvendig ul før uke 12, nettopp fordi man ikke kan se noe så tidlig ved utvendig... vertfall det de fortalte meg på ul... krysser fingrene for deg :)
 
Jeg var inn for tidlig ultralyd i uke 7-8 pga mistanke om sv.skap utenfor livmoren.
Så ikke noe foster, men så "fostersekken", det så ut som ett lite tomrom.
Det er normalt så tidlig :) Jeg ble kaldt inn 14 dager senere, å da så vi vår lille prinsesse for første gang:)

Skjønner at det er skummelt, men det går bra skal du se :)

(jeg også fikk innvendig UL)
 
Jeg var nettopp på ul og ble satt tilbake til uke 8, etter å ha gjennomgått samme som deg for to uker siden da som skulle være uke 7. De så et bankende hjerte og en liten klomp med et hodet! Spiren min
 
Da var kontrollen gjort og jordmor kunne finne litt mer utviklet livmor og ett foster men ingen hjerte som slår. Hun trur jeg er 3-4 uker tidligere enn antatt.. Veldig rart da jeg fikk positiv test for 5 uker siden.. Men har ny time igjen 29 desember for å se om det er hjerte som slår eller om det er en MA.
Det har gått kun 5 dager mellom fra jordmor ikke fant foster til hun fant det nå, så mye kan skje på 10 dager til.. :)
 
Huff..! Unner deg ikke uro eller bekymring! Masse lykke til!:)
 
Bra det ser ut til å Være utvikling :D
Fikk selv beskjed om at jeg hadde abortert fordi de ikke så noe foster så tok en overlege ultralyden og hun sa dette kan Være normalt og nå er gutten her, frisk og fin.

Lykke til!
 
Kanskje den graviditeten du testet positivt til for åtte uker siden gikk til grunne og ble absorbert av kroppen din (det går jo faktisk an), og så kanskje du fikk eggløsning like etterpå som resulterte i denne? Da vil det jo stemme med 4-5 uker nå? Hmm, rart. Men veldig bra at det er utvikling!
 
Det var noe slik jordmoren og forklarte da jeg kanskje er en måned tidligere enn forventet. At jeg kan ha mistet det uten blødning også rukket å bli gravid igjen rett på det igjen.. Veldig sprøtt da det så fall er tredje gang rett etter hverandre uten pause at jeg så fall har blitt det.
 
Jeg var på innvending UL idag og fikk se foster men inget slående hjerte, jeg er syv uker på vei.
Håper at alt er i orden med ditt!! :)
 
Nå idag ser det ut så det har vært en MA hele veien for det kom blødning nå :-(
Så bare å vente og se om det kommer slik som sist gravidtet som var SA..
 
Hvordan går det nå??
I følge +eggløsning og +gravidtest så burde jeg være 10 uker på vei. Gynekologen på sykehuset sa de tillater maks at jeg er så tidlig som 7 uker (altså - 3 uker). De fant fosteranlegg, men ingen hjerteslag som de burde sett på innvendig ultralyd da hjerte begynner å slå i overgangen til uke 6. Men etter blodprøven å dømme hvor da hcg nivået var såpass høyt og ett foster kan vokse i rykk og napp (og da kan være så utrolig lite at det ikke er mulig å se hjerterytme) så må jeg komme inn for ny blodprøve for hcg nivå to dager etter for å sjekke om det har sunket eller stiger for lite. Først da kan de være 100% sikre på at dette er en MA. Viser det seg at det hcg stiger fint (noe jeg har lest det fortsatt kan på MA, men ikke fått beskjed om fra gynekolog) så må jeg komme tilbake sannsynligvis uken etter for enda en ny ultralyd undersøkelse for igjen å endelig kunne bekrefte 100% at dette er en MA..

Etter aller første graviditet i oktober som endte i SA når jeg var i uke 6 var vi innstilte på at neste ville gå godt, men det har det absolutt ikke vært. Vi var veldig glade og samtidig litt redde når vi ble gravide rett etterpå uten menstruasjonsblødning i mellom. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen..
Jeg var overlykkelig for at jeg hadde symptomene (kvalme, oppblåst, sulten, lukt, konstant tørst, sov mye og kraftige humørsvingninger) og at jeg i tillegg ikke hadde noe tegn til blødning eller brun utflod i det hele tatt. Var så stolt da jeg klarte å vente helt til jeg var i mine øyne i uke 8 og ble da så knust når privat jordmor fant kun fostersekk på utvendig ultralyd. Det skulle ikke ha noe å si da apparatet hennes var veldig godt. Vi fikk klar beskjed om at jeg kunne være kortere på vei enn forventet og at vi skulle komme tilbake om 5 dager for å se om det var utviklet eller om hun måtte avskrive det. Etter 5 tunge dager gikk jeg alene og fikk ett lite håp om at dette gikk veien da hun fant ett lite foster, men ikke hjerteslag. Da forklarte hun at jeg nok var mellom uke 5-6 som var rett før hjerteslag begynner. Pga det nye funnet måtte vi fortsatt vente med å si sikkert om det var kortere på vei eller om det var en MA. Etter 10 fortvilte dager kom vi tilbake til jordmoren som da ikke fant noe forandring og fortsatt ingen hjerteslag. Hun sa da at dette var en MA og at hun skulle gi beskjed til sykehuset at vi kom.
Etter å ha ventet 2 timer på gynekolog klinikken fikk jeg først en gynekologisk undersøkelse som sjekket at livmorhals og eggledere var i orden. Deretter innvendig ultralyd som viste helt klart at jeg i det minste ikke var 10 uker på vei slik jeg burde, men også at det var ett veldig lite fosteranlegg uten hjerteslag. De var enig i den private jordmoren sin framgang og konklusjon. Men for å kunne være 100% sikre ønsket de da hcg blodprøve.
Jeg skal inn i morgen for ny blodprøve og kjenner at jeg virkelig ikke ser frem til resultatet.. Enten om det har steget eller sunket som jeg får tilbakemelding om samme dag.

For oss i dag føler vi oss ikke gravide lenger.. Det har vært så utrolig vondt og fram og tilbake at vi har tenkt oss en god pause for at kroppen min og sinnet vårt skal få hvile.

Ønsker ingen å oppleve noe slik som dette. Og kan ikke forestille meg hvor tungt det må være å miste flere ganger da 1-2 ganger er ganske normalt i følge gynekologen. Det er derfor det først er satt opp utredning om du mister en 3 gang.

Men uansett så må vi komme oss videre! Og hvorfor ikke gjøre det med å starte på ett helt nytt år? Godt nyttår alle sammen! :)
 
Back
Topp