Kumelk i babygrøt

Navi

Gift med forumet
VIP
Januar 2017
Noen som vet hvorfor det er melk (feks skummetmellpulver) i mye babygrøt når de små liksom ikke skal ha kumelk i det hele tatt før 10-12mnd?? Lille er 4mnd og tenkte å innføre litt smaksprøver fremover, men ble plutselig skeptisk til grøt når jeg så innholdet.. (Ikke noe melkeproteinallergi som vi vet om, men stusset litt likevel)

Edit: evt hvorfor det er OK å ha som ingrediens...?
 
Hvis du gir mme har babyen allerede fått i seg kumelk, og det er ikke noe problem i den formen det kommer i der.
Hvis du fullammer, trenger du ikke begynne med smaksprøver enda.

Du trenger ikke bruke kjøpegrøt heller, du trenger faktisk ikke gi grøt i det hele tatt, og grønnsaker og frukt er veldig mye bedre for babyens mage å begynne med. :)
 
Jeg fullammer foreløpig, men lille er rett og slett blitt veldig interessert i maten papsen og jeg spiser, pluss vekten øker ikke optimalt lenger virker det som, så da tenkte vi å begynne så smått med litt smaking. [emoji4] Syns det er helt greit å skulle gjøre, og tenkte igrunn grønnsaker i starten, men ift jern er vel grøt det beste. Kan godt være det ikke er noe problem at det er melk i grøten, jeg var bare nysgjerrig siden retningslinjene sier det de gjør om kumelk og oppstart med det [emoji4] Da er det litt rart at grøt for 4mnd inneholder melk, tenkte jeg [emoji14]
 
Det er nettopp derfor kjøpegrøt er tilsatt ekstra jern, fordi de har melk i. Grunnet til at man skal unngå melk er fordi det forhindrer godt jernopptak. Også bryr de store barnematprodusentene seg middels sagt rumpe om norske anbefalinger så de putter melk/yoghurt i mye det strengt tatt ikke engang trengs i, som kjøpegrøt. Går også an å lage grøt selv, uten melk og :) Og man kan droppe grøt og heller gi grønnsaker og kjøtt :) Grøt er ikke viktig babymat selv om det er veldig vanlig å gi :) Jernberiket kjøpegrøt er veldig enkelt å gi, men man kan klare seg fint uten om man vil og. Det finnes mange muligheter :)

Jeg har en sunn og frisk straks 1-åring vi ikke har trengt å gi grøt til. Fullammet til 6 mnd, så begynte vi med BLW, så han spiser selv og har gjort det fra start, så han spiser kjøtt, grønnsaker, egg, tja, han er en bortimot altetende kar som går godt opp i vekt :)

(sånn om du ønsker å fullamme videre, bare hopp over om du ikke vil, så kan jeg love deg at mini er interessert i alt dere driver med, prøv å spis tannkremtuben liksom, hun vil nok ha den og :p I 4-5 måneders alderen begynner de aller fleste babyene å smått herme etter foreldrene, og vil helst gjøre det samme som oss. Så når vi spiser vil de og, slik som de vil ha mobilen, fjernkontrollen etc, alt vi driver med :) Min fikk sitte ved bordet i newbornsete og pelle på ting og tang, koste seg! Men vekta er grei å følge med på da, men hvis du vil avvente å se kan du heller ta ny veiing om noen uker og bestemme deg da, i denne alderen blir mange mer aktive, og da vil vekta stagnere litt naturlig, men de fleste vil ta det inn igjen med mer amming)
 
Det er nettopp derfor kjøpegrøt er tilsatt ekstra jern, fordi de har melk i. Grunnet til at man skal unngå melk er fordi det forhindrer godt jernopptak. Også bryr de store barnematprodusentene seg middels sagt rumpe om norske anbefalinger så de putter melk/yoghurt i mye det strengt tatt ikke engang trengs i, som kjøpegrøt. Går også an å lage grøt selv, uten melk og :) Og man kan droppe grøt og heller gi grønnsaker og kjøtt :) Grøt er ikke viktig babymat selv om det er veldig vanlig å gi :) Jernberiket kjøpegrøt er veldig enkelt å gi, men man kan klare seg fint uten om man vil og. Det finnes mange muligheter :)

Jeg har en sunn og frisk straks 1-åring vi ikke har trengt å gi grøt til. Fullammet til 6 mnd, så begynte vi med BLW, så han spiser selv og har gjort det fra start, så han spiser kjøtt, grønnsaker, egg, tja, han er en bortimot altetende kar som går godt opp i vekt :)

(sånn om du ønsker å fullamme videre, bare hopp over om du ikke vil, så kan jeg love deg at mini er interessert i alt dere driver med, prøv å spis tannkremtuben liksom, hun vil nok ha den og :p I 4-5 måneders alderen begynner de aller fleste babyene å smått herme etter foreldrene, og vil helst gjøre det samme som oss. Så når vi spiser vil de og, slik som de vil ha mobilen, fjernkontrollen etc, alt vi driver med :) Min fikk sitte ved bordet i newbornsete og pelle på ting og tang, koste seg! Men vekta er grei å følge med på da, men hvis du vil avvente å se kan du heller ta ny veiing om noen uker og bestemme deg da, i denne alderen blir mange mer aktive, og da vil vekta stagnere litt naturlig, men de fleste vil ta det inn igjen med mer amming)

Haha, nå fikk jeg meg en god latter - tannkremtuba ja! [emoji23] Men ser absolutt fornuften ja, det er nok noe sånt på gang[emoji5]
Lille har blitt fullstendig propell i det siste, og begynte å rulle fra rygg til mage ca uke før 4mnd. Liv i leiren kan du si! Så tar defintivt rådet ditt med meg og sjekker vekten igjen om et par uker istedetfor å haste igang med feks grøt [emoji5] (skal sies at HS var mindre bekymret for vekten enn jeg er selv[emoji14]) Litt gulrotmos og sånn tror jeg vi forsøker så smått likevel, rett og slett fordi det er spennende (første barnet), og tenker at en teskje her og der ikke trenger gjøre noe til eller fra for ammingen [emoji2]
Og tusen takk for god info ift grøt, føler det er lite info å finne om dette i standard retningslinjer, akkurat som mye annen info fra helsedirektoratet egentlig (dessverre)[emoji85]
 
Last edited:
Så lenge du ammer så får barnet i seg nok næringsstoffer gjennom melka fram til 6 mnd. Bare spis næringsrikt selv. Du trenger ikke tenke på jern enda. Er dere blitt anbefalt av helsepersonell å starte med fast føde pga vektoppgang så kan dere gjerne begynne med feks avocado. Er ikke hs bekymret så er fullamming det beste. Vekta går litt i rykk og napp, det er helt normalt. Mat for babyer skal være etter babyens behov og ikke foreldrenes.

Måltider er sosiale og i 4 mnd alderen begynner babyen å ape etter foreldrene. Putter dere noe i munnen, er det naturlig at babyen vil gjøre det samme. De lærer å leve via det dere gjør. Spiser du en frukt kan du gjerne la babyen sutte på det. Å lage egen mat til baby er ikke nødvendig, slik jeg ser det.

Ang melk så signerer jeg det som står over at produsentene ikke bryr seg. Kumelk er lett å få tak i og billig. Og de må tilsette jern fordi det inneholder kumelk som forhindrer jernopptak.

Det finnes babygrøt som ikke er tilsatt noe. Blandes med morsmelk og evt frukt eller bærmos etter eget ønske.
 
Ang melk så signerer jeg det som står over at produsentene ikke bryr seg. Kumelk er lett å få tak i og billig. Og de må tilsette jern fordi det inneholder kumelk som forhindrer jernopptak.

Det finnes babygrøt som ikke er tilsatt noe. Blandes med morsmelk og evt frukt eller bærmos etter eget ønske.

Det var i hovedsak av nysgjerrighet pga helsemyndighetenes anbefaling om å droppe melk at jeg lurte, siden jeg heller ikke kunne finne grøt i dagligvarehylla uten melkepulver i. (Har du tips?[emoji5]) Skjønner for øvrig ikke hva disse grøtene (les: fra 4mnd og 6mnd) har i norske butikkhyller å gjøre når det ikke er anbefalt kumelk før barna er 10-12mnd gamle, uansett hva produsentene bryr/ikke bryr seg om - dette kunne jo vært regulert...

Ellers begynner vi evt med smaking av fast føde i hovedsak fordi vi har lyst til det selv, ikke for noen ber oss om det. [emoji6] Personlig ser jeg ikke noe stort argument for å fullamme (etter den strenge definisjonen) til baby er 6mnd når hun får alle fordelene ved mm til alle måltider selv om en t-skje med noe annet i ny og ne [emoji5] Vekten sjekket jeg med lege for sikkerhetsskyld, og han sa det samme som deg at den svinger rundt percentilene og at jeg ikke skulle bekymre meg, kjekt å høre[emoji1360]
 
Det var i hovedsak av nysgjerrighet pga helsemyndighetenes anbefaling om å droppe melk at jeg lurte, siden jeg heller ikke kunne finne grøt i dagligvarehylla uten melkepulver i. (Har du tips?[emoji5]) Skjønner for øvrig ikke hva disse grøtene (les: fra 4mnd og 6mnd) har i norske butikkhyller å gjøre når det ikke er anbefalt kumelk før barna er 10-12mnd gamle, uansett hva produsentene bryr/ikke bryr seg om - dette kunne jo vært regulert...

Ellers begynner vi evt med smaking av fast føde i hovedsak fordi vi har lyst til det selv, ikke for noen ber oss om det. [emoji6] Personlig ser jeg ikke noe stort argument for å fullamme (etter den strenge definisjonen) til baby er 6mnd når hun får alle fordelene ved mm til alle måltider selv om en t-skje med noe annet i ny og ne [emoji5] Vekten sjekket jeg med lege for sikkerhetsskyld, og han sa det samme som deg at den svinger rundt percentilene og at jeg ikke skulle bekymre meg, kjekt å høre[emoji1360]

Helt enig med deg. Det burde vært regulert.

Semper har uten kumelk men vanskelig å få tal i i Norge, fåes i Sverige. Holle fåes på helsekosten og er helt uten noen ting, kun korn. Men korn er heller ikke det beste å starte med. Grunnen til at det anbefales å fullamme i 6 mnd er fordi tarmen er umoden. Så hvis du skal begynne fra 4 mnd så start heller med andre ting som er mer skånsomt for tarmen.
 
Babyen bør få like mye morsmelk hele det første året, så alle smaksprøver og fast føde skal komme i tillegg til ammingen. :)
 
Back
Topp