Kul i brystet

TezK

Betatt av forumet
I går merket jeg en liten kul i venstre bryst. Våknet i dag og den veldig vond. Gjør veldig vondt bare jeg stryker over.
Er det noe jeg kan gjøre for at det skal gjør mindre vondt?
 
Ammer du? Da kan det være tett melkegang/betennelse, siden er vondt. Det kan evt hjelpe med varme omslag og å massere og/eller pumpe. Men er du usikker eller føler allmenntilstanden også påvirkes, synes jeg du skal ta en legetur. Uansett egentlig.
 
Ammer du? Da kan det være tett melkegang/betennelse, siden er vondt. Det kan evt hjelpe med varme omslag og å massere og/eller pumpe. Men er du usikker eller føler allmenntilstanden også påvirkes, synes jeg du skal ta en legetur. Uansett egentlig.

Ja, jeg ammer. Ammer med skjold siden lillegutt kom 3 uker for tidlig og det er vanskelig for han å suge og legge han direkte på brystet. Kan hende det er noe med det?
 
Kan være mye rart. Jeg fikk sånn uten å amme. Var betennelse i melkekjertelen i brystet. Fikk ingenting. Men de som ammer pleier jo å få hjelp til at der skal gå over fortere.
 
Hva gjorde du for å få vekk kulen?
Ikke noe. Ammer ikke så den ble borte av seg selv. Betennelse kan bli borte uten at man gjør noe. Men er kanskje litt vanskeligere når man ammer.
 
Hva gjorde du for å få vekk kulen?

Hvis det er tette melkekjertler er det lurt å få ungen til å 'amme det vekk'. Prøv å amme i en stilling så ungens hake/underleppe er på samme side av brystet som kulen er, om du skjønner? Varmeflaske rett på området kulen er, eller så kan en varm dusj hjelpe også. Når du merker at melken renner, kan du stryke forsiktig over det ømme området med håndflaten mot brystknoppen, når du hører at barnet drikker jevnt. NB! En skal aldri massere brystet hardt, da dette kan skade brystvevet, og føre til en betennelsesreaksjon som kan gi en ikke-bakteriell infeksjon.

Håper du får bukt med det tidlig. Tilstoppede melkeganger og betennelse er ikke en morsom erfaring. Det viktigste er å amme ofte!
Du kan også gå inn på Ammehjelpen.no for råd
 
Amme vekk ja, pumpe hvis baby ikke ammer hyppig. Jeg syns det hjalp å massere forsiktig (dvs stryke huden, ikke gni) i retning brystvorta mens det dies/pumpes. Varme omslag hjalp også godt her, hadde en klut med varmt vann på ved amming.

Går ikke kulen vekk etter noen dager med dette bør du oppsøke lege :)
 
Det hadde jeg mye av de første ukene med yngste. Det gikk over med de tipsene du har fått her i tråden :)
 
Brystbetennelse? Prøv å tøm brystet, amme det helt tomt. Dusje i varmt vann, massere og passe deg for trekk. Er kulen rød?
Gå til legen om det ikke går over, finnes antibiotika for det..
Var plaget av dette med minsten, grusomt vondt. Fikk feber i tillegg
 
I går merket jeg en liten kul i venstre bryst. Våknet i dag og den veldig vond. Gjør veldig vondt bare jeg stryker over.
Er det noe jeg kan gjøre for at det skal gjør mindre vondt?
Gikk det seg til? :)
 
Back
Topp