Kostholdsråd

Ønskemamma2022

Glad i forumet
Hei :) jeg er gravid i uke 38+2 !

Jeg skal jo snart føde og lurer på hva slags mat som man bør spise når man får feelingen på at fødselen er i gang, for å ha nok energi å yteunder fødselen :) ?

Noen gode tips for meg etter fødsel for å holde ammingen på topp og for at melken blir best mulig for lille babyen min ?
Og er det noen fyfy mat jeg bør holde meg unna etter fødsel ??

Jeg trenger å noen gode tips for at vekten min skal komme seg ned på normalen- litt etter litt. Lagt på meg 18 kg til nå :wideyed: å ser veldig frem til å legge om kosten etter fødsel, MEN jeg skal ikke gå inn for å slanke meg !!!!
Vil bare spise sunt og næringsrikt, å da regner jeg jo å med at vekten vil stabilisere seg etterhvert også :rolleyes:

Takk for svar :)
 
Hei :) jeg er gravid i uke 38+2 !

Jeg skal jo snart føde og lurer på hva slags mat som man bør spise når man får feelingen på at fødselen er i gang, for å ha nok energi å yteunder fødselen :) ?

Noen gode tips for meg etter fødsel for å holde ammingen på topp og for at melken blir best mulig for lille babyen min ?
Og er det noen fyfy mat jeg bør holde meg unna etter fødsel ??

Jeg trenger å noen gode tips for at vekten min skal komme seg ned på normalen- litt etter litt. Lagt på meg 18 kg til nå :wideyed: å ser veldig frem til å legge om kosten etter fødsel, MEN jeg skal ikke gå inn for å slanke meg !!!!
Vil bare spise sunt og næringsrikt, å da regner jeg jo å med at vekten vil stabilisere seg etterhvert også :rolleyes:

Takk for svar :)

Hei Ønskemamma2017!

Jeg har svart deg på denne, men oppdaget plutselig at svaret mitt har falt ut? Håper du fikk med deg svaret og at alt står bra til :)
 
Hei Ønskemamma2017,

Det er mange som lurer på hva som er best å spise på fødestua. Det viktigste å tenke på er at det bør være mat du liker, og at det bør være noe som er enkelt å spise og enkelt å få med seg i en bag.

Det kan være lurt å velge matvarer som gir mye energi uten at man må spise så mye av det. Slike matvarer kan være nøtter, tørket frukt eller müslibarer for eksempel. Smoothies eller yoghurt er også enkelt å få i seg og kan mette godt. Dersom man føler seg litt uggen kan det være godt med noe friskt. Noen orker imidlertid ikke å spise i det hele tatt. Det er uansett lurt å ha med seg litt mat, også slik at far har noe å spise på. Ellers kan man også få kjøpt mat på sykehuset.

Det er selvsagt også lov å ta med seg brus, godteri eller kjeks, men disse metter ikke så godt og gir en ujevn blodsukkerstigning. Når man er på fødestua er det lov å spise det man liker, og dersom man ellers har et sunt og variert kosthold vil ikke matvarene man spiser i denne korte perioden ha noe å si i den store sammenhengen. Velg mat som frister og som gir energi!

Når du har kommet i gang med ammingen er det flere ting man kan tenke på for å opprettholde en god melkeproduksjon. Det viktigste er å spise nok, spise sunt og variert, og få i seg nok væske.

Morsmelken vil påvirkes av hvilke næringsstoffer mor spiser, og derfor er det lurt å spise et kosthold som gir både deg og barnet de næringsstoffene dere trenger. Grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter, magre kjøttprodukter og fisk inngår i et sunt kosthold. Et daglig inntak av magre meieriprodukter slik som lett- eller skummetmelk, yoghurt eller andre syrnede melkeprodukter vil bidra til å dekke behovet for mineralet jod, som er viktig for utviklingen av hjernen til barnet, og for at det skal få normal vekst.

Les mer: Dette bør du spise når du ammer

Det er noen av matvarene som man holdt seg unna under graviditeten som man fortsatt skal styre unna under ammingen. Dette kan du lese mer om her. Når du ammer trenger du mer energi og næringsstoffer enn du gjorde før du ble gravid, og det er derfor lurt å velge mat med mye næringsstoffer fremfor å bruke opp plassen i magesekken på mat med "tomme kalorier" slik som brus, kjeks, godteri og snacks.

Det koster litt energi å lage morsmelken, men de fleste kvinner har litt ekstra fettlagre som de får under gravdiiteten, som denne energien hentes fra. Derfor vil også mange kvinner gå naturlig ned i vekt i løpet av ammeperioden. Noen aktiv slanking utover dette er ikke anbefalt, da dette kan føre til at miljøgifter lagret i mors fettvev kan gå over i melken. Et stort vekttap kan også gå utover melkeproduksjonen. Et sunt og variert kosthold i tillegg til litt fysisk aktivitet hver dag kan holde i massevis og gi et sunt og jevnt vekttap!

Det er viktig å drikke nok når du ammer, og mange opplever at de blir ekstra tørste. Vann er den beste tørstedrikken, men lett- og skummetmelk,, smoothies eller juice uten tilsatt sukker er også fine alternativer til måltidene.

Lykke til med fødsel og amming!
 
Back
Topp