Kosthold under graviditeten

Til mitt forsvar så er jeg sånn omtrent passelig tung (veier 55 kg, er 164 cm høy). Men uansett fint å spise så sunt man klarer når man er gravid, derfor jeg får litt dårlig samvittighet, og derfor jeg synes dere er flinke!
 
Jeg synes også dere er flinke! Jeg driver og spiser som en helt for å prøve å legge på meg det jeg mistet da jeg ammet. Nå er jeg tynn som en strek og vil gjerne ha litt å gå på før det blir amming igjen ;)
 
Mannen haaaatet fisk når vi ble sammen, men har snik-fiskifisert måltidene ;) begynte med fiskeboller (som han til nøds tolererte), og etter 6 år så lager han fiskesuppe fra bunnen selv. Haha! Er veldig glad for det, for jeg elsker fisk :) spesielt stekt laks med poteter, dill og rømme til <3
"Snik-fiskifisert" *ler ut høyt*
 
Eg eter en kjeks eller to i lag med 1 kopp kaffi uten dårlig samvittighet. Syns slanking og sunt kosthold kan være litt ekstrem til tida. Vi spiser grøvt brød, grønnsaker og frukt hver dag. Så kan eg nyte en liten skål med chips om kvelden eller en snickers når eg hat lyst til det :)
 
Ja, dere er så flinke! Jeg har stadig lyst på noe søtt, alt fra kjeks, sjokolade til smågodt. Forsøker å ikke spise hver dag og bare holde meg til helga.. Ikke alltid det går :p
 
Har heldigvis fått avsmak på sjokolade og Pepsi Max :D Hadde det likt i forrige/første svangerskap også. Det gikk over etterhvert da :p

Ellers holder jeg meg unna spekemat og andre ting som står oppført på nei-listen.

Prøver å få i meg frokost hver dag! Får jeg i meg det er jeg faktisk fornøyd ;) Faste måltider om dagen har alltid vært et stort problem. De siste dagene har jeg faktisk fått i meg 3 måltider pr dag. Og noen mellommåltider :)
 
Jeg har spist karboredusert siden januar, og kommer til å fortsette med det. Dette er i samråd med legen.
Hadde sykt sukkerhunger i forrige uke og sprakk så det dundret, men når jeg fikk lokalisert hvorfor så var det enklere å ta tilbake kontrollen.

Hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap, så kommer til å spise som da om jeg får det eller ikke.
 
Jeg er utdannet kostholdsveileder, men har langt i fra vært et godt eksempel denne syklusen. Syklusen pangstartet to dager før tiden og med kraftige blødninger og smerter.. Resultatet ble at jeg tydde til min venn sjokolade... Jeg har aldri vært glad i nugatti. Men den siste uken før positiv test spiste jeg nugatti til frokost daglig. Skjønner jo hvorfor når testen ble positiv

Normalt sett spiser jeg variert kost og holder det søte og salte til helgene. Bruker vann som tørstedrikk fra morgen til kveld

Men, jeg er en ekte kaffekjærring! Og har heldigvis funnet meg noen triks.

Jeg koker 0.5 liter kaffe og har da 15g koffeinfri friele kaffe og 15g vanlig friele kaffe. Da kan jeg drikke mer med god samvittighet ☕

Også har jeg Nespresso Arpeggio u/ koffein på kaffemaskinen.

Kommer nok til å slite med å ligge unna brie og castello blue helt til Mai. Men det er da verdt det!
 
Siden et er prøverør fikk vi beskjed om å ikke spise mye sukker leve sunt og minst mulig kaffe og Cola... I rutetiden.,,,

Håper å fortsette med dette
 
Jeg hadde en periode før jeg ble gravid og før jeg fant ut at jeg var det, der jeg spiste så mye drittmat. Når testen var positiv sist uke endret det seg veldig. Fikk plutselig dårlig samvittighet overfor spiren som "druknet i alt sukkeret jeg spiste". Har nesten kuttet ut alt av søtsaker, og prøver å spise sunt til alle måltider. Håper jeg klarer å fortsette for jeg NEKTER å legge på meg like mye dette svangerskapet.
 
Det fine med å være kvalm er at kaffe og søtsaker overhodet ikke frister ;)
 
Jeg kommer nok til å slite mest med spekemat! Spekeskinke, spekepølse, fenalåååår... Haha!! Jeg ELSKER det. Men så er det ikke bra for hoftene uansett, så da er det kanskje like greit med 9-10mnd avvenning :p hihi :)
En liten time etter at småen var kommet ut og vi lå på fødestua og koste med nurket, så kom jordmor inn med et brett med ferske rundstykker med salami på! Det er er av de BESTE måltidene jeg noen gang har spist!! Det var helt hiiiimmelsk å spise salami igjen :D Jeg elsker salami og spekekjøtt, og roastbeef.. Det blir tungt i jula, og ikke kunne spise noe sånt :(
 
Åh ja! Jeg fråtset i salami på barsel sist! Guri så godt det var!! :D
 
Jeg kommer nok til å slite mest med spekemat! Spekeskinke, spekepølse, fenalåååår... Haha!! Jeg ELSKER det. Men så er det ikke bra for hoftene uansett, så da er det kanskje like greit med 9-10mnd avvenning :p hihi :)

En liten time etter at småen var kommet ut og vi lå på fødestua og koste med nurket, så kom jordmor inn med et brett med ferske rundstykker med salami på! Det er er av de BESTE måltidene jeg noen gang har spist!! Det var helt hiiiimmelsk å spise salami igjen :D Jeg elsker salami og spekekjøtt, og roastbeef.. Det blir tungt i jula, og ikke kunne spise noe sånt :(
Jeg oooog! Spiser vanligvis spekepølse i en eller annen form på matpakka nesten daglig, haha. Da de spurte på fødestua sist om det var noe pålegg jeg var spesielt glad i kom det unisont fra gubben og meg: SALAMI! :D Og de første månedene av permisjonen spiste jeg brødskive med fenalår og brie eller salami og brie hver dag, jeg kødder ikke.

Jeg pleier å lage meg toast med salami, da, det blir ikke helt det samme, men hjelper på savnet.
 
Har lagt om en del. Jeg er overvektig og lå på grensen til svangerskapsdiabetes sist. Har kuttet alt usunt. Får hjelp av lege/ernæringsfysiolog. Ned tre kg så langt :) håper jeg klarer å fortsette å gå ned hele svangerskapet, eller hvertfall ikke gå opp (har høy bmi så jeg og baby har bare godt av det, så lenge jeg spiser sunt). 6+5 i dag.
 
Jeg gjør ikke noen spesielle endringer, men unngår spekemat og oster gravide skal unngå. Begrenser også sukkerinntaket for å ikke gå opp så mye i vekt under svangerskapet.
 
Back
Topp