Kosthold under ammingen

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Gravid95, 21 Mar 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. Gravid95 Glad i forumet Desemberlykke2017 Snøfnuggene 2018

    Hei.

    Jeg fullammer min jente på snart tre måneder. Enkelte dager er veldig hektiske, og det begrenser seg ofte veldig hvor mye mat jeg når å få i meg i løpet av dagen. Hva er minimum mengde mat man må få i seg i løpet av dagen, som sikrer at man får i seg det man trenger av næringsstoffer? Jeg er normalvektig og har ingen spesielle matallergier.
     
  2. Frk.Blom88 Forumet er livet Desemberlykke2017

    Følger denne da jeg lurer på det samme:D
     
  3. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Gravid95 :happy:

    Kaloribehovet til mor er veldig individuelt, og avhenger av kroppsstørrelse og aktivitetsnivå. Generelt så er det en "tommelfingerregel" at man bør spise minst 1500 kcal per dag for å opprettholde ammingen. Kroppen vil så langt det går prioritere morsmelken og stjele både energi og næringsstoffer fra mor, for å sikre barnets inntak. Dersom man spiser lite vil det dermed først og fremst gå utover mor, men kan etterhvert også gå utover melkeproduksjonen. I tillegg vil morsmelken næringsstoffinnhold påvirkes av det mor spiser.

    Det kan også være uheldig om du får i deg så lite mat at du går ned i vekt, da rask vektnedgang kan gjøre at miljøgifter fra fettvevet går over i morsmelken. Dette er ikke bra for barnet.

    Jeg vil derfor anbefale deg å forsøke så godt det går å prioritere små, hyppige måltider. Smoothies laget med frukt og yoghurt bidrar med mange gode næringsstoffer og kan være lett å spise på farten.

    Her kan du lese mer om hva du bør spise når du ammer.

    Velg næringstette matvarer slik som meieriprodukter (dersom du trenger ekstra energi kan du velge de fetere typene), frukt og grønnsaker, grovt brød, jernrikt pålegg slik som leverpostei, samt fiskepålegg og tran. Energitette matvarer slik som rømme, majones, avokado og peanøttsmør kan være fint å bruke de dagene du ikke føler du rekker å få i deg nok energi.

    Mange norske gravide og ammende får ikke i seg nok av det viktige mineralet jod. Jod er viktig for barnets normale vekst og utvikling. Jod finner man i meieriprodukter (spesielt melk, yoghurt, syrnet melk, brunost og prim) og hvit fisk (torsk, hyse, makrell i tomat). Les mer om jod her.

    Lykke til!
     
    • Liker Liker x 1
    • Hjertelig Hjertelig x 1

Del denne siden