Kort livmorhals

Julefrue

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Hei. Jeg er førstegangsgravid og i uke 24 ble det oppdaget at jeg har forkortet livmorhals, og den har vært nede i 17 mm. Jeg får ukentlig oppfølgning på sykehuset og har fått celeston og går på progrsteron. Jeg er også sykemeldt og beordret til å ta det veldig rolig, og får feks ikke gå tur med hunden.. Det jeg lurer på er om sjangsjen for å føde for tidlig er veldig stor? Eller om disse tiltakene er satt i gang bare for å være sikker? Er det vanlig å ha forkortet livmorhals uten at det fører til for tidlig fødsel? Jeg føler at legene på sykehuset ikke sier ting som det er for å ikke bekymre meg..

Jeg synes det er veldig tungt pyskisk å bare ligge i ro, i tillegg til usikkerheten på om jeg kommer til å føde for tidlig..
 
Hei:)

Ja det er en hensikt, og med å ligge mest mulig og holde seg i ro reduserer du sannsynligheten for fortidig fødsel betraktelig. Og ja det er sansynelig at du føder prematurt hvis du ikke følger legen sine råd. Det er ikke det beste for en gravid kropp å ligge i ro, men konsekvensene av å ikke gjøre det som prematur fødsel er ikke ønskelig for hverken deg eller barnet. De hadde ikke rådet deg til det hvis ikke de mente det var var påkrevd og i stor grad hensiktsmessig.

Har full forståelse for at det er frusterende, men tenk nå at jobben du gjør er helt fantastisk, og om du må ligge i noen uker er det hvert det hvis barnet ditt har det bra i magen og blir født nærmere termin:)

Håper du finner noen gode serier og klarer å tenke at dette er en innsats for barnet ditt:)

Ønsker deg masse lykke til, så krysser jeg fingrene for deg at barnet holder seg inni magen en god stund til:)
 
Back
Topp