Kontrolltråden for oss høygravide

Vekstkontroll i dag (37+1), og igangsettelse er bestemt mandag om en uke fordi vesla har flatet ut i vekst.. Utrolig skummelt, kjenner jeg.. Men skal også bli fryktelig godt å få se henne og få holde henne i armene mine i løpet av neste uke[emoji173]
 
Vekstkontroll i dag (37+1), og igangsettelse er bestemt mandag om en uke fordi vesla har flatet ut i vekst.. Utrolig skummelt, kjenner jeg.. Men skal også bli fryktelig godt å få se henne og få holde henne i armene mine i løpet av neste uke[emoji173]

Det går så fint så! Hva ble hun estimert til? Du og jeg hadde vel samme termindato frem til OUL og jeg er 38+1 idag (ble satt tilbake to dager). Det er i hvert fall en helt ferdig baby som kommer til deg! :) Liiiitt misunnelig, ikke utålmodig, men føles jo som jeg blir siste i gruppa her som får baby.
 
39+6.
Siste ordinære kontroll.
Alt står fortsatt bra til her, blodtrykk, urin og babyens hjerteslag er helt perfekte og det er bare å ruge videre. Har jo hatt hodet festet siden uke 31, så ingen forandring der. Jordmor bestilte overtidstime om en uke, altså den 18, og fikk beskjed om å ta med alt av papirer og fødebag tilfelle det blir igangsetting noe jeg tviler sterkt på siden lille frøken har det som plommen i egget inni magen.
Symfysemålet er flatet helt ut nå, så hun vokser nok ikke noe mer før hun kommer. Ligger 10% under gjennomsnitt nå ca, men jeg er ikke så stressa av den grunn.
Ingen "baby-kom-ut" dans å oppdrive fra jordmor dessverre, så er nok bare å fortsette tommeltvinningen. :D
 
Hva menes med vekstkontroll? Regner med det ikke er sf målet? Og hvordan kan de estimere antall kilo på baby?
 
Hva menes med vekstkontroll? Regner med det ikke er sf målet? Og hvordan kan de estimere antall kilo på baby?
Vekstkontroll er ultralyd hvor de estimerer babyens størrelse ved å måle magen, hodet og lårbeinet til babyen. Ut fra disse målene får de en ca vekt (men må tas med en klype salt da det ofte ikke stemmer helt). Som regel sjekkes også blodgjennomstrømning i navlestrengen og livmorens og babyens viktigste blodårer. Vekstkontroll er noe du blir henvist til om jordmor/lege er bekymret for babyens vekst (både for stor og for liten). Typiske årsaker er avflatede eller skyhøye symfysemål eller tillegsdiagnoser som diabetes.
Jeg var på vekstkontroll pga avflatede symfysemål og pga storesøster var lita da hun ble født.
 
Vekstkontroll er ultralyd hvor de estimerer babyens størrelse ved å måle magen, hodet og lårbeinet til babyen. Ut fra disse målene får de en ca vekt (men må tas med en klype salt da det ofte ikke stemmer helt). Som regel sjekkes også blodgjennomstrømning i navlestrengen og livmorens og babyens viktigste blodårer. Vekstkontroll er noe du blir henvist til om jordmor/lege er bekymret for babyens vekst (både for stor og for liten). Typiske årsaker er avflatede eller skyhøye symfysemål eller tillegsdiagnoser som diabetes.
Jeg var på vekstkontroll pga avflatede symfysemål og pga storesøster var lita da hun ble født.
Ok. Det var litt oppklarende. Da er det ikke "vanlig" og noe jeg har gått glipp av allså [emoji85] [emoji86] [emoji87]
 
Ok. Det var litt oppklarende. Da er det ikke "vanlig" og noe jeg har gått glipp av allså [emoji85] [emoji86] [emoji87]
Hehe, nei ikke noe du har gått glipp av ;)
 
Vært på kontroll i dag 38+0 hadde rier uten om at jeg hadde lagt så mye merke til dem, fikk et lite opphold på fødeavdelingen med ctg registrering og hodet e godt nede og har blitt littmoden og livmorhalsen har blitt kort og har litt åpning, er hjemme nå og venter på at riene skal bli hardere.
 
Var på kontroll igår, 38+1. Hadde klart å gå ned et halvt kg ila de siste to ukene, så ligger nå på -2. ☹️ Sf-målet har også økt mindre enn tidligere, men ettersom sykehuset følger meg opp og vekstestimering forrige uke viste 3,2 kg baby, er legen avslappet. Blodtrykk og andre tester helt fine. Jeg er ikke utålmodig ennå, men legen virket veldig klar for at jeg skulle føde og sa hun håpet at jeg ikke kom til neste kontroll dagen før termin. [emoji23]
 
40+1. Var på sykehuset igår for å se om jeg lakk fostervann da det plutselig var vann på gulvet og piplet lenge etterpå. Jordmor var veeldig usikker, så hun tok tilslutt en test. Vel, testen var negativ og jeg ble sendt hjem. Litt kleint hele greia... Så hvem vet hva det der var:rolleyes: Fikk sjekk med CTG og der var alt helt topp. Ble også undersøkt og har 1 cm åpning, noe livmorhalslengde igjen. Så da håper vi noe skjer ila helga. :) Ellers blir det overtidskontroll på tirsdag med full pakke - spennende! :happy
 
Last edited:
41 +3 i dag
Var på overtidskontroll. Ctg var perfekt. Masse liv, jevn puls, masse Kynnere. Ultralyd viste flott gjennomsnittlig gutt estimert til litt under 3500gram. Nok fostervann.. Så da er det bare å fortsette å vente. Ny kontroll på mandag og da får jeg time til gangsetning tirsdag eller onsdag, ut fra hvordan lillegutt har det. Meeeen håper og krysser fingra for at han er ute før det. Men føler ingen ting annerledes i dag enn i går, enn forrige helg... Kan det starte sånn plutselig, uten forvarsel?? Eller er det bare ønsketenkning?
 
41 +3 i dag
Var på overtidskontroll. Ctg var perfekt. Masse liv, jevn puls, masse Kynnere. Ultralyd viste flott gjennomsnittlig gutt estimert til litt under 3500gram. Nok fostervann.. Så da er det bare å fortsette å vente. Ny kontroll på mandag og da får jeg time til gangsetning tirsdag eller onsdag, ut fra hvordan lillegutt har det. Meeeen håper og krysser fingra for at han er ute før det. Men føler ingen ting annerledes i dag enn i går, enn forrige helg... Kan det starte sånn plutselig, uten forvarsel?? Eller er det bare ønsketenkning?
Det startet ganske så plutselig hos meg sist så det er fullt mulig ja :) Gikk og la meg som vanlig og neste morgen hadde jeg plutselig en baby :)
 
Siste kontroll hos den fantastiske jordmoren min idag. Litt vemodig, hun har vært superflink og støttende, så jeg håper at jeg er heldig og møter akkurat henne på føden :)
Alt står bra til over hele linja. Babyen er ikke festet, men ligger helt nede i bekkenet, og holdt litt av en oppvisning når hun tok doppleren på :) Urin og blodtrykk var fine, og symfysemålet er perfekt i forhold til kurven hans.
Nå gjenstår bare en legetime hos fastlege på termindagen dersom han ikke kommer før den tid ( og evnt overtidskontroller...).
 
Siste kontroll hos den fantastiske jordmoren min idag. Litt vemodig, hun har vært superflink og støttende, så jeg håper at jeg er heldig og møter akkurat henne på føden :)
Alt står bra til over hele linja. Babyen er ikke festet, men ligger helt nede i bekkenet, og holdt litt av en oppvisning når hun tok doppleren på :) Urin og blodtrykk var fine, og symfysemålet er perfekt i forhold til kurven hans.
Nå gjenstår bare en legetime hos fastlege på termindagen dersom han ikke kommer før den tid ( og evnt overtidskontroller...).
Du skal føde på SUS, skal du ikke? Kan jeg spørre hvilken jordmor du har? :)
 
Vekstkontroll i dag (37+1), og igangsettelse er bestemt mandag om en uke fordi vesla har flatet ut i vekst.. Utrolig skummelt, kjenner jeg.. Men skal også bli fryktelig godt å få se henne og få holde henne i armene mine i løpet av neste uke[emoji173]
Hvordan har det gått med deg?:Heartpink
 
Vekstkontroll i dag (37+1), og igangsettelse er bestemt mandag om en uke fordi vesla har flatet ut i vekst.. Utrolig skummelt, kjenner jeg.. Men skal også bli fryktelig godt å få se henne og få holde henne i armene mine i løpet av neste uke[emoji173]

Håper alt har gått bra med dere! :Heartpink
 
Back
Topp