Kontrolltråden for oss høygravide

Ikke tenk på hva alle andre måtte tenke! Du vet med deg selv at du gjør det du kan for å ta vare på den lille i magen og babyen har det fint. Det er det viktigste. Dette med kroppsstress går begge veier, og er noe dritt uansett! Sender en god klem [emoji173]

Takk for det, Hera17 [emoji4] Bare satser på at alt er fint på kontrollen neste uke, så blir jeg litt tryggere selv også. Da er det lettere å ignorere det andre sier.
 
Kontroll hos legen igår, 36+1. Sf-mål spot on på streken, hodet ned, fin hjertelyd, fin puls osv. Urinprøven ga som vanlig utslag på blod og hvite blodlegemer, men sånn har det jo vært et halvt års tid. Største bekymringen er min vektoppgang som er ikke-eksisterende. Ligger fortsatt på -1,5, så legen sender meg til vekstestimering selv om sf-målet er der det skal være. Prøver å tenke positivt, at jeg skal få se babyen en gang til, men er litt stressa og ønsker ikke at folk skal tro jeg slanker meg — er jo så mye fokus på det i media.
Lykke til på vekstestimering [emoji173] Jeg har kjent litt på samme følelsen med den lille magen min. Litt redd for at folk skulle tro jeg prøver å holde den liten, men jeg tror det egentlig er jeg som tenker mest på det, og ikke de andre. Og i så fall, skulle de bare visst hvor mye jeg stapper i meg [emoji14] Nå begynte jo vektoppgangen for fullt her til slutt da (med påfølgende dobbelthake og VELDIG tydelig at jeg ikke slanker meg [emoji23] [emoji85]), men det var en periode hvor jeg knapt så gravid ut ganske langt ut i svangerskapet.

Alt er helt sikkert fint i magen hos deg også :)
 
Lykke til på vekstestimering [emoji173] Jeg har kjent litt på samme følelsen med den lille magen min. Litt redd for at folk skulle tro jeg prøver å holde den liten, men jeg tror det egentlig er jeg som tenker mest på det, og ikke de andre. Og i så fall, skulle de bare visst hvor mye jeg stapper i meg [emoji14] Nå begynte jo vektoppgangen for fullt her til slutt da (med påfølgende dobbelthake og VELDIG tydelig at jeg ikke slanker meg [emoji23] [emoji85]), men det var en periode hvor jeg knapt så gravid ut ganske langt ut i svangerskapet.

Alt er helt sikkert fint i magen hos deg også :)

Jeg begynte også å tenke litt sånn etter i går. Har hele tiden hørt at jeg er liten.. Men jeg spiser mye og næringsrikt hele tiden. Spiste litt ekstra i går og har hatt tidenes frokost i dag så han skal vokse til UL i morgen, hehe. Men, i følge jordmor var det nok ikke det det gikk på.

Føles så rart å lage noe INNE I SIN EGEN KROPP og allikevel ha ca. NULL KONTROLL!
 
Jeg begynte også å tenke litt sånn etter i går. Har hele tiden hørt at jeg er liten.. Men jeg spiser mye og næringsrikt hele tiden. Spiste litt ekstra i går og har hatt tidenes frokost i dag så han skal vokse til UL i morgen, hehe. Men, i følge jordmor var det nok ikke det det gikk på.

Føles så rart å lage noe INNE I SIN EGEN KROPP og allikevel ha ca. NULL KONTROLL!
Ikke sant?? [emoji23] Det er ganske sci-fi, spør du meg [emoji16] Min jordmor sa også at det som regel ikke kom av at mammaen spiste for lite (bortsett fra de som gjør det med vilje da så klart...). Det kan være trøbbel med morkaka el.l., eller at man rett og slett bare bærer innover. Her er bebis helt på gjennomsnittet størrelsesmessig, med en mage som 39+3 måler 31 cm liksom. Så ja, ingen tvil om at jeg bærer tett inntil ryggraden eller noe [emoji14] Og du har til og med ligget fint på normalen hele veien :) Men det er godt man blir fulgt opp.
 
Nest siste kontroll hos legen denne uka! Er 38+0 i dag. Alt av blodtrykk, ustix, hb og hjertelyd var heldigvis fint og som det pleier. Var litt spent på hvordan SF målene skulle være siden jordmor plutselig ble usikker sist da hun ikke klarte å kjenne helt hvor symfysen begynte og måtte få en annen jordmor til å måle. Målet lå heldigvis på 34,5 cm nå som passet perfekt i min egen kurve :)

Baby ligger med hodet ned og har gjort det i mange uker, og nå var det mer festet enn sist hun kjente, men ikke helt festet tror jeg. Virker som hu trives i magen da, så har ikke troa på noe fødsel før termin :p

Ny kontroll neste uke siden legen har påskeferie etter det :)
 
38+5. Kontroll hos legen i dag og alt var veldig bra! Gått opp en hel kilo fra kontroll forrige uke, så totalt har jeg gått opp 20 kg! (55 - 75!) Hodet er nå festet, men hun sa jeg må regne med å gå over tiden som førstegangsfødende.. :)
 
Ullevåll i dag. To runder med CTG fordi den første ikke kunne brukes siden han var helt rabiat. Men alt var fint. Vekten ble estimert til 3600 gram, som er prima, og det var masse fostervann.

Digg :)

Spurte om han var på vei ut snart, men det var umulig å si. Uke 40 i dag!
 
Ingen morsom kontroll i dag. Skulle bare inn for å sjekke at blodtrykket ikke hadde økt. Var litt høyere sist,så jordmor ville bare følge det opp. Selv om det var langt innafor normalen. Blodtrykket var det samme i dag, og alle andre prøver var også fine. Men så spurte hun om jeg ville høre på hjertelyden, og jeg spurte om vi kunne sjekke om han hadde festet seg. Og da snudde plutselig alt, for etter å ha trodd at han har hatt hode ned i mange uker mistenkte plutselig jordmor seteleie. Etter mye klemming og føling ble jordmor nr 2. Hentet. Hun var først sikker på hodeleie, men så beveget han seg og da ble hun plutselig veldig usikker og sa at hun mistenkter seteleie. Så da ble det ringtil til sykehus og bestilt ekstra ultralyd. Fikk time på tirsdag. Så nå er det bare og vente, krysse fingra for hodeleie og at han ikke kommer før tirsdag. 39+3 i dag. Og jeg som ikke har tenkt to tanker på fødsel, men vært totalt avslappet med en "Dette klarer jeg" holdning, har nå plutselig skikkelig angst og kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Noen med erfaring? ?
 
Ingen morsom kontroll i dag. Skulle bare inn for å sjekke at blodtrykket ikke hadde økt. Var litt høyere sist,så jordmor ville bare følge det opp. Selv om det var langt innafor normalen. Blodtrykket var det samme i dag, og alle andre prøver var også fine. Men så spurte hun om jeg ville høre på hjertelyden, og jeg spurte om vi kunne sjekke om han hadde festet seg. Og da snudde plutselig alt, for etter å ha trodd at han har hatt hode ned i mange uker mistenkte plutselig jordmor seteleie. Etter mye klemming og føling ble jordmor nr 2. Hentet. Hun var først sikker på hodeleie, men så beveget han seg og da ble hun plutselig veldig usikker og sa at hun mistenkter seteleie. Så da ble det ringtil til sykehus og bestilt ekstra ultralyd. Fikk time på tirsdag. Så nå er det bare og vente, krysse fingra for hodeleie og at han ikke kommer før tirsdag. 39+3 i dag. Og jeg som ikke har tenkt to tanker på fødsel, men vært totalt avslappet med en "Dette klarer jeg" holdning, har nå plutselig skikkelig angst og kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Noen med erfaring? ?
Jeg har ikke erfaring, men har jo lest litt siden jeg var redd for det selv. Har inntrykk av at det stort sett går veldig fint likevel :) Håper du får flere svar:)
 
Kontroll hos legen idag, 36+6. Alt bra med småen, fint symfysemål, fin hjertelyd, fint blodtrykk :) Mulig UVI, de sender til dyrkning, så får vi se. Legen regner ikke med å se meg igjen på ny svangerskapskontroll, så vi får håpe at hun har rett :D
 
38+5. Kontroll hos jordmor. Alt fint, symfysekurven flater ut denne gangen også, men ikke unormalt siden hun ligger langt ned nå. Jordmor fikk seg en skikkelig kyler i hånda når hun skulle høre pulsen, noen er like morgengretne som mamman.... :p
Fikk ny time på onsdag i neste uke for terminkontroll, men hun var slettes ikke sikker på om hun så meg igjen siden jeg har hatt så mye modningstegn i det siste. Spennende! :)
 
Blir vekstestimering her pga enda mer avflatede symfysemål på kontroll i dag (dvs ingen økning siden sist hvor det allerede hadde begynt å flate ut). Akkurat det samme skjedde sist også. Er ikke bekymret, men godt å få det sjekket :)
 
40 +0 var på kontroll på sykehuset i dag. Hodeleie!!!!! Var der etter at jordmor på fredag fikk mistanken om seteleie. Alt var bra ned lillegutt. Hodet er ikke festet, men det bekymrer jeg meg ikke for. Målte hjerterytme, bevegelser og stramninger. Gøy å få høre at det ser ut som han trives veldig godt der inne.
 
Kontroll hos legen i går, 40+2. Hodet har festet seg siden kontrollen for en uke siden :D Ellers alt fint i magen [emoji173] Veldig god time med legen som tok seg tid til å prate og svare på spørsmål :) Ny kontroll allerede på torsdag hvor det evt blir bestilt overtidskontroll på sykehuset.
 
Kontroll i går på termin. Alt var bra. Fortsatt lite SF, men nå har jeg fått sjekka at mini veier det han skal så det er ikke no stress.

Satte opp time både på fredag og neste onsdag (på sykehuset) men de har jeg IKKE tenkt å ha bruk for!!!!
Samme her, regner med å bli satt opp på overtidskontroll mandag. Vilikke tenk!
 
Vekstestimeringen idag gikk kjempefint! 3,2 kg! Jeg følte legen var litt anklagende i begynnelsen, sånn: "hvis pizza er alt du har lyst på, hvorfor spiser du ikke bare mer pizza?" Og "hvorfor trener du fire ganger i uken, kanskje du bare skal gå tur i stedet?" Men så forklarte jeg situasjonen, hvordan treningen er det som gjør at jeg klarer å spise i det hele tatt (sammenlignet med idag: to pizzastykker, to is og en brus så langt — ikke akkurat det beste for hverken baby eller meg). Men da ultralyden viste en "stor", fin baby, synes jeg stemningen ble en annen, hvor det ble bekreftet at baby tok det den ville og at selv om de helst så at jeg gikk opp i vekt så jo dette veldig fint ut. Mannen min tolket aldri legen som anklagende, så det var nok bare hormonene mine og frykten for at folk skal tro jeg slanker baby eller meg. For hallo! Ville kostholdet mitt da bestått av pizza, is og brus? [emoji85] Jeg har fått ny time om tre uker, rett etter termin, så håper jeg ikke trenger den! [emoji4]
 
Kontroll hos legen i dag, og alt var fint og som det pleier. Hadde plutselig gått opp nesten 3 kg siden forrige kontroll sist uke, etter at den hadde stått stille i noen uker. Regner med det er endel vann, selv om jeg ikke føler jeg har noe særlig mer enn litt vann i beina om kvelden. Blodtrykket hadde også steget litt, men regner med det var i orden siden legen ikke sa noe på det. Urinstix var heldigvis negativ så.

Legen spurte også om jeg kjenner mer nedpress nå enn tidligere, og det kan jeg skrive under på! Vesla har altså tydeligvis krøpet seg ganske langt nedover i bekkenet ;) Om hun er festet glemte jeg å spørre om.

Så er neste kontroll hos jordmor 2 dager etter termin, men håper jeg slipper å møte opp der :p
 
Kontroll i dag og alt stod bra til med guttebassen. Hodet er festet og modningen er i gang kunne JM fortelle, så nå er det bare å vente i spenning på at ting skal skje. Ut i fra hvilke plager jeg har hatt den siste tiden mente hun har livmortappen flatet ut, så da går det i riktig retning! :)
 
Back
Topp