Kontrolltråden for oss høygravide

charmiiss

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Nå er det jo fryktelig mye som skjer her og kanskje artig å ha en slik tråd hvor vi kan skrive en kort oppsummering fra når vi har vært på kontroller. Enten med lege, jordmor eller på sykehus. Oppdater gjerne fortløpende og med hvor langt man er på vei. Tips til hva man kan skrive om er symfysemål, samtaleemne og hvordan målene jordmor tar er. Hvordan følelse man sitter igjen med etterpå.

PS: Vet det er noen som har noen få dager igjen til høygravid, dere er også selvsagt veldig velkommen. :Heartred
 
Så fin tråd :D

Her var det bare vanlig jordmorkontroll i dag. Skulle ikke ta opp noe spesielt (og det var kanskje like greit når hun var en god halvtime forsinka, grynt!). 38+2 i dag, og magen ligger på 31 cm. Fortsatt under normalområdet på kurven, men ser ut til å vokse jevnt som den skal. Jordmor vil ha meg inn hver uke pga det da, men hun mente det ikke var noen grunn til bekymring. Urin, blodtrykk og hjertelyd var bra, så ingenting å klage på her :D
 
Var på leiekontroll på fredag og snuppa har lagt seg med hodet ned. Ble estimert til 2560 g 36+1, og ca. 3300-3400 til fødsel[emoji5]
 
36+4

Nettopp ferdig med kontroll hos legen. Han har selv sagt at jwg skal følges opp hos ham hver uke frem til fødsel pga psykisk helse :)
Symfysen er så vond at jeg så stjerner da han skulle måle symfyse-fundus mål i dag. Bedre ble det ikke da turnuslegen skulle måle etterpå :eek: trodde seriøst jeg skulle svime av pga smerter! De ble enige om 35 cm :) helt innafor for min del det :) ellers ble det endel snakk om ks. Mine tanker rundt det osv. Godt å få tømt seg :D
 
36+5 (igår).

Var på kontroll igår for å snakke om fødsel. Pappan var med og vi hadde dobbelttime. Snakket mye om barselstiden og litt om fødsel. Synes det var utrolig godt å høre jordmor si til pappan at det blir hans ansvar å sørge for at hans familie "kjenner sin besøkstid" både mens vi ligger på sykehus og når vi er kommet hjem. Og at om han sørger for at mamman har det bra, så har babyen hans det bra også. Jeg har jo vært litt.. spent.. på om svigers sto på trappa når vi kom hjem. Han har heldigvis skjønt at jeg gruer meg litt for dette å måtte være vertinne etter fødsel, så tror han kommer til å styre med jernhånd. Snille mannen min.

Ellers så alt helt topp ut. Symfysemålet har flata litt ut, men det er ikke så rart ettersom babyen nå ligger langt ned med hodet sitt i bekkenet. Jordmor sa at frøkna lå veldig bra til i posisjon og at når det kom rier her så kom det til å gå fort og greit. Så da håper vi det stemmer. Det artige er jo at det samme skjedde med mamma når hun fikk meg, så krysse fingrene for arven sånn sett.

Jeg hadde mye å skravle om på denne timen og hadde skrevet liste over ting jeg lurte på, så den timen gikk innmari fort! Ny kontroll om to uker.
 
36+4

Nettopp ferdig med kontroll hos legen. Han har selv sagt at jwg skal følges opp hos ham hver uke frem til fødsel pga psykisk helse :)
Symfysen er så vond at jeg så stjerner da han skulle måle symfyse-fundus mål i dag. Bedre ble det ikke da turnuslegen skulle måle etterpå :eek: trodde seriøst jeg skulle svime av pga smerter! De ble enige om 35 cm :) helt innafor for min del det :) ellers ble det endel snakk om ks. Mine tanker rundt det osv. Godt å få tømt seg :D

Noen spesielle tips ift keisersnitt? Får ikke tatt denne samtalen før dagen før siden jeg må reise vekk. Aner ikke hva jeg går til!
 
39+0. Skal på kontroll på føden på torsdag og ber til høyere makter om at jeg ikke kommer hjem igjen :p
 
Noen spesielle tips ift keisersnitt? Får ikke tatt denne samtalen før dagen før siden jeg må reise vekk. Aner ikke hva jeg går til!
Aner heller ikke hva jeg går til, men legen min sa at babyen trenger den "boosten" han kan få siden han ikke blir født vaginalt. Han anbefaler derfor at jeg ber om sen avnavling om det lar seg gjøre. Så var det veldig viktig at jeg tok det med ro, spesielt i forhold til løft. (Noe jeg ser på som sårt og vanskelig da storebror bare er 17 mnd nå) ta tida til hjelp, og ikke hver redd for å spørre om hjelp :) bruk gjerne ett par dager ekstra på barsel for å komme deg litt, hverdagen kommer fort nok uansett.
 
39+0. Skal på kontroll på føden på torsdag og ber til høyere makter om at jeg ikke kommer hjem igjen :p
Det hørtes veldig dramatisk ut [emoji23] Vi får da håpe du kommer hjem til slutt, bare MED baby da selvfølgelig :D
 
39+0. Skal på kontroll på føden på torsdag og ber til høyere makter om at jeg ikke kommer hjem igjen :p
Ikke lenge igjen! Krysser fingrene for deg[emoji5]
 
Aner heller ikke hva jeg går til, men legen min sa at babyen trenger den "boosten" han kan få siden han ikke blir født vaginalt. Han anbefaler derfor at jeg ber om sen avnavling om det lar seg gjøre. Så var det veldig viktig at jeg tok det med ro, spesielt i forhold til løft. (Noe jeg ser på som sårt og vanskelig da storebror bare er 17 mnd nå) ta tida til hjelp, og ikke hver redd for å spørre om hjelp :) bruk gjerne ett par dager ekstra på barsel for å komme deg litt, hverdagen kommer fort nok uansett.

Fikk faktisk et brev med litt informasjon iallfall fra sykehuset idag. I mitt tilfelle handler jo ks om barnets helse så mye skjer nok basert på formen til baby når den kommer. Får bare se hva som skjer. Når skal du ha ks?
 
Fikk faktisk et brev med litt informasjon iallfall fra sykehuset idag. I mitt tilfelle handler jo ks om barnets helse så mye skjer nok basert på formen til baby når den kommer. Får bare se hva som skjer. Når skal du ha ks?
Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få brev med info da jeg var på journalskriving, men har ikke sett noe til det... Så da ble det utspørring hos legen i stedet :D her kommer også baby sin helse først, og derfor fikk jeg flytte dato (har svangerskapsdiabetes) da de ikke ønsker at barnet skal bli for stort der inne. Ks dato går vi ikke ut med ;)
 
Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få brev med info da jeg var på journalskriving, men har ikke sett noe til det... Så da ble det utspørring hos legen i stedet :D her kommer også baby sin helse først, og derfor fikk jeg flytte dato (har svangerskapsdiabetes) da de ikke ønsker at barnet skal bli for stort der inne. Ks dato går vi ikke ut med ;)

Så bra:) Jeg har grått meg til å gå lengst mulig ift hva som er forsvarlig. Kanskje vi ender opp på samme dag:)
 
Var på kontroll i dag 38+2.
Blodtrykket hadde økt litt,så fikk time til oppfølging neste uke. Ellers var alt bra. Hadde håpet lillegutt hadde festet seg nå, men neeeei da. Han lå plutselig litt høyere enn sist. Lille apekatten.. Så virker ikke akkurat som om han har det travelt med å komme. Helt greit det. Har det ikke travelt selv, men synes godt han kunne festa seg da.
 
Var på kontroll hos jordmor i dag 38+1. Ble strippet og fikk akupunktur så håper det setter i gang noe ;) på tirsdag skal jeg til ny vekstestimering og mulig akupunktur igjen hvis ikke noe skjer før.
 
Kontroll i dag, 35+1. Alt fint bortsett fra at symfysemålet flater ut litt igjen så ny kontroll om 1,5 uke. :)
 
Var på kontroll i går, var da 38+2. Alt bra med blodtrykk og urin. SF-målet var ikke økt de siste to ukene så skal inn igjen i neste uke. Lillemor har hodet godt ned i bekkenet og var nesten festet. Fikk beskjed om at dette ikke blir noen stor baby, det sier de på hver kontroll. Ellers var jordmor imponert over formen min og syntes jeg virket godt forberedt til fødsel og barseltid. Veldig kjekt å høre :)
 
Kontroll på sykehuset i dag, ctg og vekstkontroll. 37+2 i dag, og lillegutt veier hele 3,6 kg men han har vokst jevnt med 200 gr i uken siden uke 32. Også har vi store barn i familien. Men fikk beskjed om at jeg ikke kommer til å gå lenge over termin, hvis jeg kommer så langt :) ctg måtte tas etter timen og, da første ikke ble godkjent pga alt for mye bevegelse, så pulsen ramlet ut hele tiden :p
 
Jm i dag, 39+0. Alt bra, men frøkna har nok ingen planer om å ta turen ut med det første. Hun ligger høyt og ikke i nærheten av å ha festa seg. SF målet ligger på toppen av skjema, men følger kurven.

Var på føden på dagen i dag og fikk akupunktur for 3. gang, håper det hjelper på...
 
Back
Topp