Kontrolltråd - lege/jordmor

Hos legen i går fordi jeg har vært så utrolig svimmel og kvalm med hodepine de siste 4 dagene. Hatt lav hb fra uke 25. Var nede på 10 forrige måned, men økte til 10.9 med en god mengde jerntabletter. Nå etter bare 20 dager etter, har den sunket til 9.7 i tillegg til lavt blodtrykk. Legen sa jeg bare måtte "gå sånn" til svangerskapet var ferdig, fordi det var normalt. Men det kan vel ikke være bra at jeg holder på å besvime flere ganger om dagen? :(
Jeg har HB på ca. 8,7. Fikk bare beskjed om å ta jerntabletter hele svangerskapet. Ikke noe sykemelding. Bare passer på å ha stolen i nærheten på jobb når jeg blir svimmel.
 
Jeg har HB på ca. 8,7. Fikk bare beskjed om å ta jerntabletter hele svangerskapet. Ikke noe sykemelding. Bare passer på å ha stolen i nærheten på jobb når jeg blir svimmel.

Uff. Er ikke lett å være gravid :p glad dette snart er over! Må virkelig si at svangerskap ikke er noe for meg. Lang prossess for å få denne gutten. Gledet meg i flere år til mage, og alt som hører med. Og når det kommer til stykket, så HATER jeg det. Nesten litt flaut..
 
Uff. Er ikke lett å være gravid :p glad dette snart er over! Må virkelig si at svangerskap ikke er noe for meg. Lang prossess for å få denne gutten. Gledet meg i flere år til mage, og alt som hører med. Og når det kommer til stykket, så HATER jeg det. Nesten litt flaut..
Helt enig. Jeg liker å føle at en så etterlengten baby er egentlig i magen, men selve følelsen av være gravid er ikke noe jeg forestilte meg. Heldigvis er jeg av de som føler seg bedre og bedre med ukene som går :)
 
Alt så fint ut på kontroll i dag, men sf-målene har flatet litt ut igjen så ny kontroll om 1,5 uke.
 
Jeg var hos legen i går. Den rareste svangerskapskontrollen jeg har vært med på. Jeg kom inn åtte minutter før tiden, og legen var superstressa. Pleier vanligvis å måtte vente i 30 minutter minst! Det var igrunnen det mest positive ved den kontrollen, bortsett fra at alt var bra med baby og meg da. Og selv om det er det viktigste så følte jeg meg skikkelig "dårlig behandlet". Han var superstressa gjennom hele timen. Jeg var der i utgangspunktet for å fornye sykemeldingen min, ellers hadde jeg tatt timen hos jordmor istedenfor. Han spurte om det gikk greit med 25% sykemelding, men var ikke særlig interessert i å høre på hva jeg hadde å si. Jeg kunne gjerne tenke meg en litt større sykemelding, i og med at det er så mye som skjer på jobben nå i forbindelse med utviklingssamtaler(lærer). Men det ble 25% frem til permisjon da...
Så raste han gjennom alle de ulike tingene på helsekortet, men målte ikke symfyse-fundus, noe som jeg nesten føler at er viktigst. Blodtrykket mitt var på 112/78 og hb på 11,9. Hjertelyden til babyen var på 144, hun ligger i hodeleie(trodde han) og sparket godt fra seg mens han holdt på. Jeg har nå gått opp 11,5 kg totalt! Urinprøva mi fikk de ikke sjekka mens jeg var der, men de ringte opp igjen i dag og ville at jeg skulle levere en til i løpet av uka fordi det var spor av leucocytter i den.. Så da må jeg innom der igjen. Håpet på at jeg var ferdig på det dustete legekontoret..

Uff, ikke no trivelig hørtes d ut som [emoji53] han skal jo ikke tro og mene heller! Kan du ikke be om å få komme til jm igjen da? Bare forklare at ikke alle mål ble tatt og at du ikke er fornøyd... også kanskje fått jm til å skrive til legen ang. sykemelding hvis hun er enig med deg? [emoji4] vet jeg hvertfall ikke hadde klart å føle meg "ivaretatt" av en sånn lege.
 
Ikke helt fornøyd med jordmoren jeg var hos idag.. ikke skrev hun på helsekortet og i tillegg sa hun så mye teite ting som "oi her var det mye baby" at hvordan skal jeg takle resten av svangerskapet når jeg allerede var så sprekkferdig..osv.. men heldigvis var overlegen koslig som vanlig og at mini er frisk og aktiv :)
 
Ikke helt fornøyd med jordmoren jeg var hos idag.. ikke skrev hun på helsekortet og i tillegg sa hun så mye teite ting som "oi her var det mye baby" at hvordan skal jeg takle resten av svangerskapet når jeg allerede var så sprekkferdig..osv.. men heldigvis var overlegen koslig som vanlig og at mini er frisk og aktiv :)

Men i alle dager da [emoji15]
 
Vært hos jordmor i dag:). 33+0 og alt vel. Bebisen ligger med hodet ned, ryggen til høyre og fikk beskjed om at jeg har godt med fostervann. Hb var gått opp fra 10,7 til 11,7. Det var godt, for sammen med lavt blodtrykk har jeg vært en del svimmel tidligere. Men kjenner at det er bedre nå. Symfysemålet ligger helt på streken :). Ellers var alle mål og tester slik de skulle være. Jordmor har hytte ikke så langt fra meg, så vi fleipet om at dersom det skjedde noe i påsken ville jeg ta turen opp til henne:happy112. Veldig hyggelig kontroll i dag:happy090
 
Last edited:
Jeg er 30+5 idag. Bare spor på protein og kjempebra bt 118/68. Sf-mål er helt flat og har sluttet å vokse de siste ukene. Dette er ikke overraskende da vekstkurven till baby også er flat. Følges opp med ukentlig ultralyd, så er veldig spent på å se om hun har vokst på onsdag. Legen sier at de må plukke henne ut før. Men foreløpig vokser hun litt hver uke. Blodgjennomstrømningen i hjerne og navlesnoren er fin og hun viser gode trivselstegn. Så foreløpig har hun det best i magen. Vi håper vi klarer å komme til uke 34.
 
33+0 i dag :) Flott bt, urin og sf-mål. Han ligger rett under den røde streken og følger sin egen kurve :) Far fikk undertegnet farskapserkæring i dag også. Jm sa de anbefaler å gjøre det før fødsel, for om noe skulle skje meg under fødsel vil ikke han ha noen rettigheter hvis ikke denne er registrert på forhånd. Han ble faktisk litt irritert på det, for det er jo hans baby også, men det er jo bare en formalitet [emoji6]
 
33+0 i dag :) Flott bt, urin og sf-mål. Han ligger rett under den røde streken og følger sin egen kurve :) Far fikk undertegnet farskapserkæring i dag også. Jm sa de anbefaler å gjøre det før fødsel, for om noe skulle skje meg under fødsel vil ikke han ha noen rettigheter hvis ikke denne er registrert på forhånd. Han ble faktisk litt irritert på det, for det er jo hans baby også, men det er jo bare en formalitet [emoji6]

Gjelder dette også når man er gift?
 
Gjelder dette også når man er gift?
Jeg fikk beskjed av jm forrige kontroll om å ta med samboer på neste kontroll for å skrive under farskapserklæring siden vi ikke er gift [emoji5] så om dere er gift går det automatisk!
 
Ikke en kontroll, men samtale med jordmor ved omvisning på fødeavdelingen. Snakket om fødselen, forventningene, ønskene og alternativer for smertestillende. Har fortsatt noen spørsmål, så tar det opp på sv.kontroll om 2 uker.
 
Vært hos diasykepleier, vekstkontroll, jordmor og ctg idag :) alle var fornøyd, fine prøver. Hodet hadde et lite avvik, men var ikke unormalt stort :) lå fortsatt med hodet og nesen ned, og antydning til å feste seg snart :) vekstestimeringen har gått fra 3900 ved termin til 4200. Fortsetter det slik så blir jeg såtte igang 1 uke før, hittil skal jeg bli såtte i gang på termindagen/max 2 dager etter.
 
Jeg fikk beskjed av jm forrige kontroll om å ta med samboer på neste kontroll for å skrive under farskapserklæring siden vi ikke er gift [emoji5] så om dere er gift går det automatisk!

Ok, så bra. Hadde ikke hørt om dette nemlig :shy:
 
Dagens kontroll unnagjort (34+6 da jm tar 2 ukers påskeferie) :) Alle prøver var normale [emoji4]
Jm klarte ikke finne ut hvilken vei snuppa lå, så får bare vente i spenning til ul-kontroll om en uke. Håper hu har fått lagt seg med hodet ned, for vil jo helst ha en vanlig fødsel [emoji173]
Nå hjem og slappe av litt før omvisning på føden ikveld :)
 
Jeg har vært på kontroll hos jordmor, uke 36. Og det var med en turnuslege, som ikke hadde noe erfaring med svangerskapskontroller. Jeg ble selvfølgelig spurt på forhånd om jeg syns det var greit at hun var med.
Det var skikkelig interessant, for jordmor forklarte henne hele tiden hva hun gjorde; om helsekortet, det hjulet som bestemmer hvor langt i svangerskapet jeg har kommet, og aller mest interessant mens hun undersøkte hjertelyd og kjente på magen mens jeg lå på benken. Gøy å få alt forklart :)

For øvrig fikk jeg vite at hodet er festet, og det er jeg så lykkelig for!
(I går morges hadde jeg litt vondt i magen, og utover dagen presset det mer lenger nede i magen enn det har gjort før, så jeg hadde en mistanke om at det nå var festet) Hurra!
 
Var på ekstrakontroll i dag 36+6 pga avflatede symfysemål. Målene har flatet ut enda mer så blir vekstkontroll ned ultralyd. Er ikke bekymret da akkurat det samme skjedde med storesøster, men betryggende at de følger opp :)
 
Kontroll idag 34 + 1 :)

Blodtrykk, urin og hjertelyd var fint. :) Fikk ikke veid meg, litt dumt, siden jeg ikke har vekt hjemme. Babyen har vokst masse og gått fra å ligge på den røde streken, til øverst på det mørkeste lilla på helsekortet. :p
Babyen hadde også lagt seg med hodet ned, noe jeg var spent på. Har kjent masse, bevegelse ned mot blæra, men det er nok hendene det da. Ellers fortalte jeg at jeg gjerne skulle hatt en jordmor hos meg hjemme i sofaen, for det stikker så mye rare kroppsdeler ut her og der, som jeg ikke skjønner hva er. Akkurat da kjente vi en veldig kul ved navlen ca. Hun klarte ikke å svare på hva det var, men ble så nysgjerrig at hun hentet en annen jordmor. De kjente og klemte og hentet tilslutt ultralyd apparat! Det var veldig morsomt. :Heartpink
De endte på at det måtte være et kne. Selv om de en stund spøkte med at det måtte være to inni der. :laughing5
Så nå har jeg det veldig godt bekreftet at baby ligger riktig vei og at alt er bra.
Veldig hyggelig kontroll! Bare 3 oppsatte kontroller igjen, den siste på termindagen! :love7
 
Back
Topp