Kontrolltråd - lege/jordmor

Hadde legetime igår. Negativ urin, Hb på 11.2, fint blodtrykk, litt høy hjertefrekvens på lillemann pga at han beveget masse på seg. Så alt i alt bra, men fikk bare ca 5 min inne hos legen, ikke tid til spørsmål eller annet en det som var helt nødvendig. Blir litt frustrert på det... gikk bare til jm sist, og hadde masse tid til bekymringer og spørsmål, men her får jeg ikke velge. Heldigvis bare 3 uker til neste jm time. Fikk også et fryktelig stygt blåmerke av blodprøvetakinga...de er ikke alltid like treffsikre :(
 
Et spørsmål, når man er på kontroll hos fastlege, skal lege kunne ha utstyr til å måle hjertelyd da?
 
Min lege målte hjertelyd da jeg var inne. Men det var fordi jeg hadde store smerter i magen.
 
Min lege måler hjertelyden hver gang. Både under første svangerskap og dette. Denne gangen går jeg bare til legen så glad for at hun gjør det:)
 
Min lege måler babyens hjertelyd ved hver kontroll, og fører det på helseskjemaet.
 
Skriver deres jordmor inn noe der det står "leiet/beveg." på helsekortet? Hos meg blir det bare satt en strek der hver gang.. men det er kanskje noe som noteres etterhvert når man er nærmere fødsel?
Er 30 uker på vei [emoji4]

Min jordmor tegner en strektegning av babyen for å vise leie (har gjort det fra uke 24-kontrollen) og skriver på en liten B for bevegelig. Men har sikkert ikke så mye å si helt ennå. Foreløpig ligger Mini med hodet opp, men han har jo fortsatt tid til å snu seg rundt :)
 
Skriver deres jordmor inn noe der det står "leiet/beveg." på helsekortet? Hos meg blir det bare satt en strek der hver gang.. men det er kanskje noe som noteres etterhvert når man er nærmere fødsel?
Er 30 uker på vei [emoji4]
Min JM skrev ++ om bevegelighet. Det er utifra mine ord at jeg har kjent bevegelsene siden uke 14 og utifra hans bevegelser på kontrollen (da var det 24 uker). Ble nesten redd han var hyperaktiv :)
Fastlegen skrev bare + fire uker senere.
Nå er jeg 32 uker og han er utrooolig mye aktiv. Disse bevegelsene kan ikke sammenlignes med de jeg følte tidligere.
 
Min JM skrev ++ om bevegelighet. Det er utifra mine ord at jeg har kjent bevegelsene siden uke 14 og utifra hans bevegelser på kontrollen (da var det 24 uker). Ble nesten redd han var hyperaktiv :)
Fastlegen skrev bare + fire uker senere.
Nå er jeg 32 uker og han er utrooolig mye aktiv. Disse bevegelsene kan ikke sammenlignes med de jeg følte tidligere.
Så koselig :) jeg er i uke 28 nå og føler bevegelsene har dabbet av litt. Hadde du også det slik?
 
Så koselig :) jeg er i uke 28 nå og føler bevegelsene har dabbet av litt. Hadde du også det slik?
Det tror jeg ikke, men dagene var jo ikke like. Noen ganger trodde jeg at jeg ikke merket noe på en hel dag, spesielt hvis jeg var opptatt med jobben og andre ting. På sofaen om kvelden var det ikke noe problem å "vekke" ham litt og få en rask respons. Så dagene kan variere.
Forskjellen nå er at jeg ser utvendig på magen alle bevegelsene hans. Så det vanligste er å se meg liggende med t-shorte dratt opp. Bare nyter synet :) Kommuniserer jo uten ord :)
 
Var hos jordmor i går :)
BT: 120/70
Sf-mål: 30 (er 31 uker så følger kurven)
Urin: L+
Babys hjerteslag: 140
Vekt: gått ned pga kvalme og oppkast siste ukene
Pratet en del om amming, og fikk invitasjon til fødselsforberedende-kurs 4.april :)
 
Last edited:
Jeg har vært på 32-ukerskontroll. (Helt sprøtt å tenke på at jeg er så langt uti svangerskapet!!)
Fortsatt lavt bt (101/65),
sf-mål: 29,
babys hjerteslag: 130,
hb: nede på 10 så jeg ble anbefalt jerntilskudd
Også fortalte hun om oppfølging etter fødsel og om at hun kommer på hjemmebesøk. Igjen: helt sprøtt at vi er så nære fødsel!!
 
28+2 i dag. Har helt fint blodtrykk. SF målet ligger på 26,5 så det er bra [emoji4] Har fin hb og urinprøven var også fin. Alt tipp topp med andre ord. Håper det fortsetter slik [emoji2]
 
Må få svar på om jeg er verdens verste pasient, eller at jeg har lov til å føle meg dårlig behandletxsmile5. Jeg er vanligvis ikke en klager, men jeg hadde en ubehagelig opplevelse på helsesjekk på tirsdag. Etter å ha tatt prøver på LABen litt før 0900, spør jeg i titiden når jeg skal få komme inn til legen. (Forrige gang satt jeg nemmelig tre timer på samme legekontor uten at de fortalte meg at fastlegen hadde reist hjem pga sykdom). I skranken fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en annen lege, fordi fastlegen var oppptatt. Timen booket jeg for 5 uker siden. Jeg har aldri vært hos denne fastlegen tidligere, før svangerskapet har jeg ikke hatt behov for legebesøk.
Litt irritert av behandlingen +hormonell kom jeg til denne fremmede legen. Han trodde halve tiden jeg var der at jeg var i uke 12, selv om jeg er i uke 30 og han satt med helsekortet foran seg. Han ble irritert når jeg sa at jeg ikke var i uke 12, han skjønte ikke hva jeg mente med terminbekreftelse til nav, men det var jeg fast bestemt på å ikke reise uten. Til mitt høye blodtrykk sa han at jeg var nok litt stresset den dagen, og at det ikke var noe å gjøre med det. Han lyttet på hjertelyd, men målte ikke sf-målet selv om jeg spurte. Jeg hadde urinveisinfeksjon, så fikk resept mot dette. Hvordan har dere blitt fulgt opp med høyt blodtrykk og urinveisinfeksjon? Gikk tilslutt ut med tårer i øyenen og hulka i bilen!:D
I dag fikk jeg til og med regning pga at han skrev ut terminbekreftelse, er det vanlig?
 
Må få svar på om jeg er verdens verste pasient, eller at jeg har lov til å føle meg dårlig behandletxsmile5. Jeg er vanligvis ikke en klager, men jeg hadde en ubehagelig opplevelse på helsesjekk på tirsdag. Etter å ha tatt prøver på LABen litt før 0900, spør jeg i titiden når jeg skal få komme inn til legen. (Forrige gang satt jeg nemmelig tre timer på samme legekontor uten at de fortalte meg at fastlegen hadde reist hjem pga sykdom). I skranken fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en annen lege, fordi fastlegen var oppptatt. Timen booket jeg for 5 uker siden. Jeg har aldri vært hos denne fastlegen tidligere, før svangerskapet har jeg ikke hatt behov for legebesøk.
Litt irritert av behandlingen +hormonell kom jeg til denne fremmede legen. Han trodde halve tiden jeg var der at jeg var i uke 12, selv om jeg er i uke 30 og han satt med helsekortet foran seg. Han ble irritert når jeg sa at jeg ikke var i uke 12, han skjønte ikke hva jeg mente med terminbekreftelse til nav, men det var jeg fast bestemt på å ikke reise uten. Til mitt høye blodtrykk sa han at jeg var nok litt stresset den dagen, og at det ikke var noe å gjøre med det. Han lyttet på hjertelyd, men målte ikke sf-målet selv om jeg spurte. Jeg hadde urinveisinfeksjon, så fikk resept mot dette. Hvordan har dere blitt fulgt opp med høyt blodtrykk og urinveisinfeksjon? Gikk tilslutt ut med tårer i øyenen og hulka i bilen!:D
I dag fikk jeg til og med regning pga at han skrev ut terminbekreftelse, er det vanlig?
Feil feil feil feil av legen.
Du har så lov å føle deg dårlig behandlet, for det var nettopp det du ble.
Du skal ikke betale for bekreftelsen.

Går kun til jordmor, har høyt blodtrykk og jeg går annenhver uke til kontroll nå. Uvi hadde jeg ikke noe oppfølging, tok kuren i 7 dager, ventet noen dager og leverte inn urinprøve på laboratoriet.
 
Må få svar på om jeg er verdens verste pasient, eller at jeg har lov til å føle meg dårlig behandletxsmile5. Jeg er vanligvis ikke en klager, men jeg hadde en ubehagelig opplevelse på helsesjekk på tirsdag. Etter å ha tatt prøver på LABen litt før 0900, spør jeg i titiden når jeg skal få komme inn til legen. (Forrige gang satt jeg nemmelig tre timer på samme legekontor uten at de fortalte meg at fastlegen hadde reist hjem pga sykdom). I skranken fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en annen lege, fordi fastlegen var oppptatt. Timen booket jeg for 5 uker siden. Jeg har aldri vært hos denne fastlegen tidligere, før svangerskapet har jeg ikke hatt behov for legebesøk.
Litt irritert av behandlingen +hormonell kom jeg til denne fremmede legen. Han trodde halve tiden jeg var der at jeg var i uke 12, selv om jeg er i uke 30 og han satt med helsekortet foran seg. Han ble irritert når jeg sa at jeg ikke var i uke 12, han skjønte ikke hva jeg mente med terminbekreftelse til nav, men det var jeg fast bestemt på å ikke reise uten. Til mitt høye blodtrykk sa han at jeg var nok litt stresset den dagen, og at det ikke var noe å gjøre med det. Han lyttet på hjertelyd, men målte ikke sf-målet selv om jeg spurte. Jeg hadde urinveisinfeksjon, så fikk resept mot dette. Hvordan har dere blitt fulgt opp med høyt blodtrykk og urinveisinfeksjon? Gikk tilslutt ut med tårer i øyenen og hulka i bilen!:D
I dag fikk jeg til og med regning pga at han skrev ut terminbekreftelse, er det vanlig?

Selve bekreftelse er gratis (skal hvertfall være det) men siden den må sendes i posten, så koster det jo noe i gebyr. Ville ringt og forhørt meg hva den betalingen var for. Fikk du terminbekreftelsen i posten også eller bare faktura for den? Jeg bestilte den på tlf. og fikk beskjed om å komme innom og hente i skranken uten timebestilling.

Var dette en svangerskapskontroll? I så fall skulle han måle SF-målene også. Hvis dette var en vanlig time angående plager relatert til svangerskapet, så er det mulig han var fri til å bestemme selv om dette var nødvendig.
 
Feil feil feil feil av legen.
Du har så lov å føle deg dårlig behandlet, for det var nettopp det du ble.
Du skal ikke betale for bekreftelsen.

Går kun til jordmor, har høyt blodtrykk og jeg går annenhver uke til kontroll nå. Uvi hadde jeg ikke noe oppfølging, tok kuren i 7 dager, ventet noen dager og leverte inn urinprøve på laboratoriet.
Det var godt å høre! [emoji4]
 
Selve bekreftelse er gratis (skal hvertfall være det) men siden den må sendes i posten, så koster det jo noe i gebyr. Ville ringt og forhørt meg hva den betalingen var for. Fikk du terminbekreftelsen i posten også eller bare faktura for den? Jeg bestilte den på tlf. og fikk beskjed om å komme innom og hente i skranken uten timebestilling.

Var dette en svangerskapskontroll? I så fall skulle han måle SF-målene også. Hvis dette var en vanlig time angående plager relatert til svangerskapet, så er det mulig han var fri til å bestemme selv om dette var nødvendig.
Det var svangerskapskontrollen min i uke 28 (er litt seint ute, bare). På forrige måling var sf- målet litt under den røde streken, så var spent på hvordan dette la an denne gangen.

Han skrev bare ut arket mens jeg var inne hos ham, så ingenting er sendt i posten. Fikk beskjed på telefon at dette var noe lege kunne ta seg betalt for, men da mener jeg at han må si ifra på forhånd, ellers hadde jeg gått til jordmor. Så for første gang i mitt liv har jeg motsatt meg å betale en regning [emoji85]
 
Back
Topp