Kontroller hos helsesøster

Bratta

Blir kjent med forumet
Hvor ofte er dere på kontroll hos helsesøster?
Får ofte spm fra venner og familie om vi har vært på kontroll i det siste. Og de fleste reagerer på at de synes vi er på så lite kontroller. Var det oftere kontroller før (mamma mener og huske at hun var på kontroll minst 1gang i mnd med sine barn)? Vi hadde hjemmebesøk noen dager etter hjemkomst fra sykehus -6ukers kontroll og 3måneder og skal inn igjen neste gang ved 5mnd.
 
Her hadde vi hjemmebesøk ca 2 uker etter fødsel, 6 uker, 4 mnd og 5 mnd.
 
Var innom HS når han var 10 dager, så 6 ukers kontroll, 3 mnders kontroll og skal nå på 4 mnders kontroll imorgen :)
 
Her var det hjemmebesøk, 6 uker, 3 mnd og skal når 5 mnd. Men vi har barselgruppe som treffes på helsestasjonen for opplæring på noe som heter trygghetssirkel. Da får vi lov å veie alle som vil, så blir litt ekstra. Dette er vi jo på annenhver uke[emoji4]
 
Her har vi det likt som seg trådstarter. :)

Her var det hjemmebesøk, 6 uker, 3 mnd og skal når 5 mnd. Men vi har barselgruppe som treffes på helsestasjonen for opplæring på noe som heter trygghetssirkel. Da får vi lov å veie alle som vil, så blir litt ekstra. Dette er vi jo på annenhver uke[emoji4]

Oi så bra, det kunne jeg tenke meg å lære om og. :) Har hørt om det før, COS kurs? :)
 
Her har vi det likt som seg trådstarter. :)



Oi så bra, det kunne jeg tenke meg å lære om og. :) Har hørt om det før, COS kurs? :)

Jepp! Er veldig interessant! Kjempeglad for at de har det! Har bare vært på det en gang til nå, men er veldig lærerikt! Er totalt 6 eller 7 ganger[emoji1]
 
Vi har hatt hjemmebesøk, 6 ukers, barseltreff, 3 mnd, 4 mnd, 5 mnd, legebesøk med områdepediater, straks 6 mnd kontroll, og inni alt dette masse fysioterapitimer. Skal gå minimum 1x i mnd hos helsesøster. Men nå er vår situasjon litt annerledes pga prematuriteten. Går til fysioterapi 1-2 x uken
 
Det er rart det er så forskjellig. Vi har vært på kontroll hos helsesøster ved 6 uker, 3 mnd og 4 mnd. Neste er 5 mnd. Vi har også vært på flere kontroller hos helsesøster før 6 uker pga av at babyen var prematur, men forsto det sånn at vi fra 6 uker fulgte det "vanlige" programmet såfremt det ikke dukket opp noe spesielt.

Vi hadde 2 hjemmebesøk like etter at vi kom hjem, men det var jordmor, ikke helsesøster.
 
Synes også det er rart at det er så forskjellig. Dette COS kurset dere snakker om skulle jeg virkelig ønske at vi hadde her også. Hver gang jeg har vært på helsestasjonen har det kun vært meg og datteren min der. Synes det er litt synd. Da det hadde vært koselig å møtt på andre i samme situasjon :)
 
Her har vi kontroller ved 2, 4, 6, 8 uker, så 3 mnd, 4,5,6 mnd. Synes det er greit at det er så ofte, slik at vi får veie og vite om hun vokser som hun skal :)
 
Her var det hjemmebesøk, 6 uker, 2 måneder, 3 måneder (da også med lege), 4 måneder. Neste blir 5 måneder også er det 6 måneder (også med lege)
 
Her har vi vært på 6 uker, 3 mnd (m lege) og skal nå på 5 mnd, og 6mnd med lege. men det er åpen helsestasjon en gang i uka hvor man kan veie, også er det 3 helsesøstre der tilgjengelig for spørsmål osv, så vi har stukket innom der et par ganger :) har i tillegg vært 2 ganger hos fysio, men vi er ferdige der nå [emoji5]
 
Back
Topp