Konfirmasjons gave

M

My heart

Guest
hvor mye er det vanlig å gi til konfirmanten fra foreldrene?
Det er sikkert veldig individuelt ettersom økonomi, bunad, hvor mange barn osv.

Vi har en "konfirmasjonskonto" som vi har hatt noen år.. sparer fast 3000 kr hver mnd.
Denne skal brukes på begge barna.
 
Jeg har ikke konfirmanter i hus ennå men om 3 år er første konfirmant. Vi har også snakket om å starte sparingen. Kommer 2 til relativt kjapt etter. Jeg tenker de får en god sum hver. De får bunader med søljer etc av mine besteforeldre, tanter og onkler, og scooter/moped/ bidrag til lettsykkel av andre siden med besteforeldre. Av min mor får de et større bidrag til boligspar-kontoen vi har spart på siden fødsel.

Jeg fikk bunad av besteforeldre og scooter av foreldre +penger og smykker ellers mener jeg å huske. Begynner jo bli et lite kvarter siden :p
 
Eldste konfirmerte seg i fjor. Hun fikk antrekk til 1500 (ville ikke ha bunad), selskap og 10.000kr i ren gave.

Konfirmant igjen om to år. Hun vil ha bunad, så den bestilles til neste år. Da får hun selskapet, og bunaden + sølvet i gave fra oss.
 
Eldste konfirmerte seg i fjor. Hun fikk antrekk til 1500 (ville ikke ha bunad), selskap og 10.000kr i ren gave.

Konfirmant igjen om to år. Hun vil ha bunad, så den bestilles til neste år. Da får hun selskapet, og bunaden + sølvet i gave fra oss.
Bunad er jo en stor gave i seg selv.
Vi har gutter, så her blir det et større pengebeløp og dress.
Kommer ikke til å kjøpe dress til 5000 da de vokser ut av den innen året..
 
Bunad er jo en stor gave i seg selv.
Vi har gutter, så her blir det et større pengebeløp og dress.
Kommer ikke til å kjøpe dress til 5000 da de vokser ut av den innen året..
Bunad er en veldig stor gave. Jeg fikk bunad av mamma, og jeg er så glad for det den dag i dag. [emoji173] Har alltid noe å ha på meg i bryllup, konfirmasjon, dåp og 17. mai.

Guttene her i huset får nok det samme som eldstefrøkna i fjor. Antrekk, selskap og 10.000.

Det er jo litt "urettferdig" at de får så "lite", når søsteren får en bunad til 25.000+, men de får alle valget om bunad.
 
Fikk selv aldri tilbud om bunad. Fikk selskapet og fotograf og noen finklær til det da.

Selv 3 år til konfirmant her nå. Og tenker vi gir pengegave. Hvor mye er jeg usikker. Evnt mopedlappen tror jeg mannen tenker på også :)
 
Tror ikke vi fikk av foreldrene:) de arrangerte selskapet.

Fikk bunad fra besteforeldre, spredt litt utover så jeg fikk sølv noen år før og etter.

Fikk penger fra naboer og slekt, ble en god slump penger.

Høres ut som dere tenker å gi de en slags sparekonto i konfirmasjonsgave? Det er jo fantastisk hjelp når de skal etablere seg:)
Så lenge det blir gjort likt for alle barna så synes jeg man legger opp dette selv.
 
Kan bare svare for meg selv, men kidden her fikk ingen sparekonto. Hun får bruke pengene som hun vil, så lenge det er noenlunde fornuftig.
 
Når den tid kommer tenker jeg vi gir det samme som jeg fikk engang i tiden. Bunad (hvis hun vil ha) pluss et fast beløp inn på sparekonto hver måned frem til hun blir 18.
 
For de som har råd er jo bunad eller penger tilsvarende det, dog er dette veldig avhengig av økonomien til familien tenker jeg :)
 
For de som har råd er jo bunad eller penger tilsvarende det, dog er dette veldig avhengig av økonomien til familien tenker jeg :)

Jeg synes penger tilsvarende bunad er helt sykt. Mine barn får enten bunad, eller 10.000 + annet antrekk. Førstemann i rekka vår konfirmerte seg i fjor, og valgte bort bunad. Fikk antrekk til 1500kr og 10.000 i gave + selskapet.
 
Jeg synes penger tilsvarende bunad er helt sykt. Mine barn får enten bunad, eller 10.000 + annet antrekk. Førstemann i rekka vår konfirmerte seg i fjor, og valgte bort bunad. Fikk antrekk til 1500kr og 10.000 i gave + selskapet.


Jeg er så absolutt ikke uenig med deg, spent den dagen pjokken her skal konfirmeres på hvordan vi selv gjør det :)
 
Back
Topp