Kommentere andres utseende - hvor går grensen?

F

Fru sur

Guest
Kort sagt: Er det greit å si til et menneske med tatoveringer at "Fysj! Så fælt. Vil du virkelig være sånn?"
Samme menneske ville antakelig blitt opprørt om jeg sa "for en gyselig bluse du har på deg!" eller "Usj, så fælt det er med bleket hår".
Synes personlig det er frekt som fy å kommentere andres utseende negativt.
 
Det blir vel mobbing. Vi hat lært og lærer våre barn at man ikke skal si stygge ting og da er sånt så dumt. Min datter sa ved kveldsmaten at noen i bhg hadde kaldt hu stinkejente i dag. Så det skal jeg ta opp når jeg leverer i morgen. Dette er ord min datter aldri har hørt fra oss og hu er 3.5 år og akkurat begynt I bhg. Dette er jo noe så små barn får fra foreldre osv. Så jeg synes sånne ting er stygt
 
Det er ikke greit! Synes det er greit om du ber om andres mening, men det går an å pynte litt på det (bruke penere ord). Men å slenge kommentarer sånn ut av det blå er ikke greit!
 
Nei, det er ikke greit. Det er viktig å huske på, små barn har store ører. De gjentar det de hører oss voksne si..
Er veldig glad i tatoveringer selv, og det har kommet mange de siste 1,5 årene. Har fått høre mye rart, og er lei av å forsvare meg selv og hvordan jeg ser ut. Kanskje jeg prøver meg på noen motsvar neste gang, på en spøkefull måte? :p
 
Faren til barna er fæl på å gjøre det. Han har lært av sin far igjen og blir flau når faren gjør det, så lurer på om han egentlig ikke merker at han gjør det selv... Jeg må i hvert fall jobbe hardt med å plukke den uvanen av barna, siden de nå tar etter faren sin :/
 
Nei, det synes jeg ikke er greit.

Tanten til en kusine av meg kommenterte mine tartoveringer negativt, forran hele familien i besøk, jeg ble egentlig ganske sur for at ikke noen andre sa noe til henne. Fristet å svare frekt tilbake, men fikk ikke meg til å snakke slik forran barna i familien.
 
Bra sitat å ha med seg i flere sammenhenger :)

Jepp :) Det er noe jeg lever etter når jeg snakker med andre mennesker. Hva er vitsen med å kommentere ting ved den andre personen på en negativ måte? Det er så unødvendig! "Oi, den jakka kledde deg ikke." "Hun er jo så tjukk! Syns hun blir større og større for hver gang jeg ser henne." Sånn eksempelvis... Og her en gang på planleggingsdag i barnehagen gikk vi igjennom personalets garderobe for å rydde osv. Fant en jakke som vi ikke skjønte hvem var sin og en av mine kollegaer presterte å si med et lite flir "ikke var den så fin heller". Utrolig teit. Synd at jeg er for feig til å si noe imot.
 
Har inntrykk av at mange synes det er fritt fram å kommentere tatoveringer og utbasunere hva de synes om tatoverte mennesker (skulle ikke fått lov til å kle av seg, etc.) Jeg er glad at jeg har barn som ikke reagerer om en blåhåret eller rosahåret person går forbi. Eller en person med tatoveringer fra halsen og ned. Eller en farget eller en med hijab, tjukk eller tynn, to herrer hånd i hånd, osv. De reagerer ikke i det hele tatt fordi de vet at alt dette er ok og helt normalt. Og jeg ønsker at jeg kunne klare å heve meg over prippene kommentarer selv. Jeg bryr meg jo ikke om i det hele tatt hva andre måtte mene om mine tatoveringer, jeg har noen og jeg har tenkt å ha flere, men det er frekkheten jeg reagerer på, greit at de synes jeg er fæl, men de kan holde det for seg selv og utvise folkeskikk. Jeg forstår ikke hva folk vil oppnå med å komme med negative bemerkninger om andres utseende.
 
Jeg kommer definitivt ikke med negative kommentarer uoppfordret til hvem som helst, men om min søster feks spør meg om noe så svarer jeg så ærlig som jeg kan. Helst ikke på en ugrei måte da. Går jo an å være konstruktivt.
Prøver også hele tiden å være bevisst på hvordan jeg omtaler andre mennesker i mine barns nærvær. Skal jeg "prate skit" om noen, så er det kun til de aller aller nærmeste og definitivt langt unna små ører!
 
Kort sagt: Er det greit å si til et menneske med tatoveringer at "Fysj! Så fælt. Vil du virkelig være sånn?"
Samme menneske ville antakelig blitt opprørt om jeg sa "for en gyselig bluse du har på deg!" eller "Usj, så fælt det er med bleket hår".
Synes personlig det er frekt som fy å kommentere andres utseende negativt.
Det er absolutt ikke greit! En person med tatoveringer har tatovert seg fordi de selv liker det og synes det er fint. Hvis en ikke har noe positivt å si til en person skal man holde munn.
 
Jeg kommer definitivt ikke med negative kommentarer uoppfordret til hvem som helst, men om min søster feks spør meg om noe så svarer jeg så ærlig som jeg kan. Helst ikke på en ugrei måte da. Går jo an å være konstruktivt.
Prøver også hele tiden å være bevisst på hvordan jeg omtaler andre mennesker i mine barns nærvær. Skal jeg "prate skit" om noen, så er det kun til de aller aller nærmeste og definitivt langt unna små ører!
Enig! Å fortelle sine nermeste hva en synes om div stiler er helt innafor.. men man trenger ikke si det til vedkommende eller så barna hører
 
Back
Topp