Kommentar fra svigermor - må bare klage litt

1600km nord

Glad i forumet
Jeg prøver å ignorer det meste av meninger om hvordan vi oppdrar barna (med mindre jeg har bedd om hjelp). Men hadde nå en samtale med svigermor som provoserer meg (om dette med legging, selvfølgelig..) Jeg fortalte at lillesøster på 8mnd av og til sovner alene og på egen hånd, og at vi er så glad for det. Da kom kommentaren: "så bra, dere kan jo ikke ha to dere må ligge hos til de sover". Jeg tenkte: 'Eh jo, det kan vi hvis det må til', men sa bare at storebroren trenger vi ikke lenger å ligge sammen med til han har sovnet. Etter det ble det en samtalen der hun bland annet sa at lillesøster burde nok lære det så fort som mulig hun også ('ja vel, må hun det?') og at litt gråt må jo til (??). Jeg avsluttet samtalen så fort jeg kunne med: "vi kommer aldri til å la de ligge og gråte alene på rommet, aldri."

Dette måtte jeg bare få ut. Jeg setter stor pris på al hjelpa vi får av svigermor, men dette har hun ingenting med. Vi finner våre måter å gjøre ting på, og gjør det som passer barne våre og oss best.

(Ps. Jeg vet at legging er et hot tema her inne. Har ikke tenkt at dette skal bli en diskusjon rundt ulike metoder og forskningen bak.)
 
Ja de eldste vet best sies det..... Irriterende når de legger seg borti slikt, selv om det sikkert bare er for å være hjelpsom.
 
Det går helt fint å legge en unge hver ;) jeg ligger ved siden av fireåringen i skrivende stund ;)
 
Kjenner igjen det der.. hver gang vi har fortalt om vanskelig å legge og våkne rom natt får vi blant annet høre. Dere sov hele natten i egen seng fra 3 mnd. Spiste grøt også.. la de skrike, gi dem mat kun hver 3-3 time fra de er nyfødt. Tror ikke det endrer seg med der første at besteforeldre blander seg.. fks: bestemor var veldig på at eldste skulle smake sin egen dåpskake og is osv 3 mnd gammel
 
Du har min dypeste medfølelse!! En svigermor med sterke meninger frister å sende på dør!
Gjør som meg, pek på hennes unge, og pek på din unge. Forklar at ho ikke har noen rett til å mene noe o dine, ho har hatt sin sjangse med sin!
 
Skjønner deg godt!
Her er det min mor som kommenterer legging.
 
Skjønner deg godt!
De mener bare godt, men sykt irriterende uansett :p
 
Jeg har sluttet å snakke om leggerutinene til minste og at vi enda samsover, hun var så vidt kommet ut av magen før maset om å sove i egen seng kom :p

Og amming har jeg og sluttet å snakke om, mange meninger om når man skal slutte med slikt!

Man må gjøre det som føles rett for seg og sitt barn!
 
Hun mener det bare godt.. tenker sikkert at om de er flinke å legge seg, så blir det lettere for dere.

Men skjønner du blir irritert..
 
Såklart det hadde vært deilig å bare lese en bok, synge en sang, si god natt og gå ned og slappe av mens ungen sovner av seg selv. Men det er en utopi for oss. Vi har prøvd å løse det, men vi lar ikke barna gråte seg i søvn.
 
Heldigvis ingen som prøver å kommentere legging her lengre! De som prøvde fikk streng beskjed om at vi gjør det vi føler er best, og nå uten gråtekur eller lignende så legger minstemann på 1,5 år seg kjempe fint men vi har gått rundt med han, latt han ligge i vår seng osv.

Ser min lillesøster nå får mange sånne kommentarer og syns det er dumt! Om man gjør det som fungerer for sitt barn så bra! Ingen er like og det viktigste er at de får sove tenker jeg! Fins vel ingen konfirmant som ligger i senga til mamma og pappa eller som må vugges i søvn eller strykes på kinnet osv, alt er i perioder heldigvis [emoji4]
 
Her er det kun svigermor som veit hvordan ting er. De sier ingenting. Mye fordi de har sovet sammen med sine barn. Jeg veit jeg pent måtte sove alene og har da ikke sagt noe til mine foreldre. Men her sover mannen oppe, eldste på 5 år sover både på rommet sitt og sammen med meg, jeg sover på rommet til yngste på 2.5 år som har refluks og hovne mandler. Jeg har sovet der siden han ble født. Kommer meg aldri ut derfra siden han er syk hele tiden og trenger med fort om natten. Lettere også når jeg ikke er en etasje opp for begge barna. Eldste vil ofte sove sammen og yngste vil sove alene men ha en av oss i nærheten. Jeg sover med dem siden mannen begynner på jobb 5 min etter det vi står opp på tidligste.
 
Skjønner ikke at så små kommentarer kan vippe noen av pinnen (ikke nødvendigvis deg men dette har vært oppe før) kan man ikke bare overse[emoji5] svigermor er vel og blir vel svigermor[emoji23]
 
Det går helt fint å legge en unge hver ;) jeg ligger ved siden av fireåringen i skrivende stund ;)

Ikke sant? Vi fant en god måte å lære 2åringen (som når er 3) å sovne alene da han var klar for det. Med lillesøster skal vi ligge inne hos henne så lenge hun trenger det. Og hvis storebroren trenger den nærheten igjen (feks når vi skal flytte om noen mnd) så får han selvfølgelig det også [emoji846]
 
Sånn sett må jeg si det er greit med en svigermor jeg ikke kan snakke med. For hun snakker ikke norsk og jeg snakker ikke tysk :) min forrige svigermor var mer overbeskyttende og vær minste lyd så måtte hun ta opp ungen.
Her er det mer min farmor som kommer med kommentarer som man kan få litt sponk av. Men det er som du gjør, bare avbite dem med "der går grensa, sånn blir det"
Så holder de som regel kjeft;)
 
Det er mange i foreldre- og besteforeldregenerasjonen som har rare meninger rundt det der..

Min mor sverget til cry-it-out og strenge leggetider uavhengig om jeg faktisk var trøtt eller ikke. Og fortsatt i voksen alder sliter jeg med å sovne, søvn og å slappe av.

Mine svigerforeldre er tydeligvis annerledes enn de fleste svigerforeldre jeg leser om rundt om. For de er BARE gode :) omsorgsfulle, snille, hjelpsomme. Aldri noe kritikk fra dem. Mannen min sovner med et smil to min etter hodet legges på puta og de satt med han så lenge det var nødvendig, og ville han sove hos dem fikk han det (ikke så vanlig på 80-tallet kanskje, men sånn er de ❤️)

Vi har sett an hva som fungerer for jenta vår som nå er tre og gjort det. Nå går hun på rommet sitt når det er leggetid, og etter vi har lest og sunget for henne leker hun litt (alt fra to min til en halvtime!) før hun selv legger seg i senga og slår av lyset og sovner! I motsetning til meg da jeg var liten lærer hun å kjenne at hun er trøtt og tar selv ansvar for å legge seg, og har og får mye bedre søvnassosiasjoner enn jeg har hatt. Hun sover godt natta gjennom og våkner blid og fornøyd i god tid til bhg.

Så jeg tror veldig på at legging og soving skal være forbundet med trygghet, man må se barnet og hva som fungerer for det. Ikke alle i de eldre generasjonene som forsto/forstår det dessverre.

Du får bare ignorere det ❤️
 
Har en mor som støtt og stadig må komme med små kommentarer ang guttene våre. Og da gjerne sammenligne guttene med barnebarn til venner av dem som er noenlunde samme alder som guttene våre. Har bl.a fått høre at
- ene barnebarnet elsker å være i skikkelige basseng og ikke bare plaskebasseng. Våre gutter er foreløpig skeptisk til bassenget på hytten til foreldrene mine og de mener der er på høy tid de bader der når vennene deres sine barnebarn fint hoppet uti basseng.
- guttene kan visst få psykiske problemer av at vi blir værende med dem til de sovner - De har bare godt av å lære å sovne selv uten at vi trenger å være tilstede på soverommet (hadde moren min fått beskjed av hs på jobben hennes)
Og mye annet som jeg ikke kommer på.

Jeg bare gir beskjed at hun trenger absolutt ikke å drive og sammenligne våre gutter med alle andre sine barn da hun var veldig påpasselig i min oppvekst på at jeg ikke trengte å si hva alle andre gjorde og fikk lov til for det vil til syvende sist de som bestemte hva jeg og broren min fikk lov til. Hun får også streng beskjed om at det er vi som velger å sitte med barna våre til de sovner om vi føler de trenger at vi er der.
 
Back
Topp