Klyster til baby

Linniis

Andre møte med forumet
Jeg har ei jente på 3 mnd som sliter med avføring, ho gikk først 3 uker uten avføring så fikk ho en eksplosjon så stoppet det opp igjen, har vært i kontakt med legen å vi fikk henvisning til barnelegen som er om 2 uker, fram til da så skal vi gi ho klyster anna hver dag. Har gitt ho 3 ganger nå å det kom ut hver gang med en gang. Men i dag så kom det ingenting, gått 2 timer siden ho fikk klysteren, er det normalt at det ikke skal komme ut? Kan jeg trygt ta en til? Noen med no erfaringer??
 
Hvis hun har det bra ville jeg ventet til i morgen og da tatt kontakt med lege for å be om råd.
 
Du har sikkert prøvd alt mulig uten resept for å få i gang magen? For klyster er ganske hardt for både liten og stor. Snakket du noe med legen om Movicol junior?
 
Ja jeg har prøvd det meste men ingenting fungerer, legen sa vi skulle bruke microlax. Ho er stort sett fornøyd å spiser som vanlig og mange våte bleier
 
Det var mitt spørsmål også: ha spiser hun?

Dersom du ammer er det ingen problem for henne å gå mange dager uten å bæsje.
Dersom hun får formula bør hun ha avføring daglig.

Vår eldste fikk etter hvert en rutine på å lette på trykket hver 11 dag. Rimelig grinete de siste dagene før det kom noe for å si det slik...
 
Ikke altid der kommer selv med klyster. Min sønn fikk det på sykehuset når ham var 8 uker gammle. Kom ingenting ved første dose. Andre dose ble gitt dagen etter og da kom det masse. Min fikk forresten mme og skulle ha avføring hver dag.
 
Får helt vondt selv<3 vi strevde endel med våre i samme periode. Vår fikk morsmelk så det var ikke noe de ville gjøre noe med.

Det står vel noe i pakningsvedlegget til klysteret? Jeg hadde ventet til neste dose hvis jeg bare skulle tippet. Men hadde kanskje ringt legevakten og spurt siden du har fått beskjed om å gi så ofte klyster fra lege og er henvist pga magen:)
 
Om du gir MME er Lactulose i melken fantastisk mot forstoppelse. Helt naturlig, ingen bivirkninger, smaker søtt, fåes på apoteket
 
Huff, føler virkelig med dere!
Gutten vår slet med forstoppelse fra han var 1mnd til han var 4 mnd, han fikk mme og hadde hard avføring og kun en gang i uken. Det var 2 mnd ventetid på sykehuset, så i mellomtiden ble han satt på duphalac, movicol og svisker. Han fikk veldig mye luft i magen av både duphalac og movicol, og hadde kolikk pga det.
Beskjeden vi fikk var å gi klyster så sjeldent som mulig, KUN hvis det hadde gått over en uke siden avføring og hvis han var veldig plaget. Fikk også beskjed om at oljeklyster er mer skånsomt enn microlax.
Da vi endelig fikk time på sykehuset fikk han påvist melkeproteinallergi og fikk resept på Pepticate mme, da løste alt seg[emoji4]
Hvis det er mme jenta di får kan det lønne seg å prøve pepticate fra apoteket frem til dere har time til barnelege. Det koster en del når man ikke har resept da (250kr for en boks), men ta vare på kvittering så får du igjen pengene hvis det blir påvist allergi.
 
Hun får kunn morsmelk. Jeg full ammer. Hun har aldri fått noe annet å jeg har blitt mer bevisst på hva jeg spiser om dagen. Ho sliter mye med mageknip å som ho får nesten annen hver dag, har mast på fastlegen og barnelegen men vi må bare vente på timen som er om en uke
 
Hun får kunn morsmelk. Jeg full ammer. Hun har aldri fått noe annet å jeg har blitt mer bevisst på hva jeg spiser om dagen. Ho sliter mye med mageknip å som ho får nesten annen hver dag, har mast på fastlegen og barnelegen men vi må bare vente på timen som er om en uke

Det er helt vanlig at de ikke har avføring på flere uker når de er morsmelkernærte. Grunnen er at morsmelk er fullfordøyelig, og at barnet kan nyttegjøre seg av alt i morsmelken. Når alt er fordøyd, er det ikke avfallsstoffer (bæsj) igjen.
 
Hold henne over vasken/do i "bæsjestilling". Ingenting er mer naturlig, og godt for magen. Les litt om eliminasjonskommunikasjon.

Er hun ikke litt lita for klyster?
 
Hold henne over vasken/do i "bæsjestilling". Ingenting er mer naturlig, og godt for magen. Les litt om eliminasjonskommunikasjon.

Er hun ikke litt lita for klyster?
Det trodde jeg å pga at tarmene ikke er ferdig utviklet, men ifølge legen så var det ikke no farlig å gi ho det
 
Så lenge hun får kun morsmelk kan det gå lang tid mellom avføring, selv om hun ikke er forstoppet.
Jeg ville ikke gitt klyster så ofte, men det er jo stor variasjon på hva forskjellige leger anbefaler og ikke.
Har du prøvd magemassasje? Det hjalp godt på guttungen her når det var lenge siden avføring.

Bruk matolje og masser i sirkler på magen (samme retning som klokka går), gjør sykkelbevegelser med bena og press bena forsiktig opp mot magen. [emoji4]
 
Når hun får kun morsmelk "stopper det ikke opp" nødvendigvis, det er ikke uvanlig at det går lange perioder uten bæsj. Min hadde en god periode hvor han bæsjet ca annenhver uke, også kunne han bæsje fire ganger daglig i en periode. Best å unngå å klusse til systemet med klyster og sånn, det kan gjøre det verre på sikt :) Luft kan de ha uavhengig av forstoppelse, da kan det være lurt å holde de i bæsjestilling over doen, bære masse oppreist, la de ligge mye på magen etc :)

Hvis det er en faktisk forstoppelse så bør de undersøkes for det (altså at de finner bæsj i tarmen som ikke kommer ut), for da kan det være medisinske tilstander som ligger bak som bør utredes :)
 
Back
Topp