Klompelompe spørsmål

Vet dere hvordan de nyeste bøkene er? Antar dette er fra første boka? Jeg kjøpte bare den og gadd ikke kjøpe de andre siden mønstrene var så dårlig skrevet...

Bamsemin, du kan bare spørre oss her inne så kan vi hjelpe å tyde :) ikke sikkert du blir klokere da, men jeg har strikket i mange år og pleier å få det til å stemme.
 
Vet dere hvordan de nyeste bøkene er? Antar dette er fra første boka? Jeg kjøpte bare den og gadd ikke kjøpe de andre siden mønstrene var så dårlig skrevet...

Bamsemin, du kan bare spørre oss her inne så kan vi hjelpe å tyde :) ikke sikkert du blir klokere da, men jeg har strikket i mange år og pleier å få det til å stemme.
Jeg har to av bøkene og syns det er det samme i begge. Men de har jo forskjellige opplag av bøkene som har kommet rettelse på.
https://klompelompe.no/rettelser/
 
Vet dere hvordan de nyeste bøkene er? Antar dette er fra første boka? Jeg kjøpte bare den og gadd ikke kjøpe de andre siden mønstrene var så dårlig skrevet...

Bamsemin, du kan bare spørre oss her inne så kan vi hjelpe å tyde :) ikke sikkert du blir klokere da, men jeg har strikket i mange år og pleier å få det til å stemme.
De er dessverre ikke noe bedre. Jeg har tre av bøkene.
 
Jeg har to av bøkene og syns det er det samme i begge. Men de har jo forskjellige opplag av bøkene som har kommet rettelse på.
https://klompelompe.no/rettelser/
Men i alle dager. Blir litt sånn indignert kjerring her nå kjenner jeg. Kan de ikke gjøre jobben skikkelig da?? Rettelser er jo greit nok, men hva med å gjennomarbeide både mønstre og teststrikke skikkelig før de gir ut bok? Dagens sitron fra meg!
 
Men i alle dager. Blir litt sånn indignert kjerring her nå kjenner jeg. Kan de ikke gjøre jobben skikkelig da?? Rettelser er jo greit nok, men hva med å gjennomarbeide både mønstre og teststrikke skikkelig før de gir ut bok? Dagens sitron fra meg!
Kan ikke være mer enig. Jeg tror for de så er det logisk siden de lager mønstrene, men de er ikke alltid like flink til å forklare. Skulle begynne på et skjørt med falsk heklekant, og i forklaringen så det ganske så enkelt ut å lage den kanten. Men jeg fikk ikke det til å stemme i det hele tatt, og tok noen runder før jeg fant en måte å gjøre det på men det er så tungvint.
 
Vet dere hvordan de nyeste bøkene er? Antar dette er fra første boka? Jeg kjøpte bare den og gadd ikke kjøpe de andre siden mønstrene var så dårlig skrevet...

Bamsemin, du kan bare spørre oss her inne så kan vi hjelpe å tyde :) ikke sikkert du blir klokere da, men jeg har strikket i mange år og pleier å få det til å stemme.

Den jeg har tror jeg kanskje er bok nr 2? Strikk til hele familien heter den.

Tusen takk! Alltid greit å ha noen å spørre[emoji173]️ Ofte føler jeg bare det hjelper å tenke høyt med noen også! Da kommer tilbake med flere spørsmål snart! [emoji1]
 
Ja, men det er som sagt litt enten eller. Har flere venninner som aldri har tatt i en strikkepinne før, som mestrer Klompelompe, og tryller frem plagg etter plagg, mens andre ikke skjønner oppskriftene. Jeg har noen plagg fra Klompelompe i strikkelista mi, men må lese gjennom oppskriftene og se om de forblir på lista, eller om jeg må finne alternativer i andre bøker/hefter.

Hm, ja, man forstår forskjellig ting. Skulle ønske det gikk an å byttelåne hjerne.
 
Hei igjen! Nå har jeg et par spørsmål om Guttebasseshorts igjen[emoji846] Jeg legger ved litt bilder fra oppskriften!

Bilde 1: Slik ser strukturmønsteret ut. Det er forsåvidt greit å forstå, men tok det med så dere har litt «kontekst».

IMG_6952.JPG

Bilde 2 og 3: Her kommer det jeg lurer på. Hvordan vet jeg når det har blitt nok masker til å lage en ekstra mønsterrapport?
Jeg blir også litt forvirra av at det står at man skal strikke de maskene som økes rett. I oppskriften på strukturen strikker man jo bare rett sånn bortsett fra kastet.

IMG_6953.JPG

IMG_6954.JPG
 
Rapporten består av fire masker ser det ut til (kastet telles ikke med mtp hvor mange masker du trenger), så da ville jeg strikka økningsmaskene rett til det var fire av dem før jeg hadde tatt dem med i rapporten. :)
 
Rapporten består av fire masker ser det ut til (kastet telles ikke med mtp hvor mange masker du trenger), så da ville jeg strikka økningsmaskene rett til det var fire av dem før jeg hadde tatt dem med i rapporten. :)

Okei, så jeg skal bare strikke økningen uten å ta den med i rapporten? Blir det feks på en måte sånn: 2 r, 1 kast, 3 r ta kaster over? Tusen takk for svar!
 
Okei, så jeg skal bare strikke økningen uten å ta den med i rapporten? Blir det feks på en måte sånn: 2 r, 1 kast, 3 r ta kaster over? Tusen takk for svar!

Ja, bare strikk dem som en helt vanlig rettmaske til de er 4 stk, da kan du strikke struktur over dem. Men ikke ta kastet over 3 masker, det skal alltid bare tas over 2 for å få rett mønster. F.eks 2 rett, kast, 2 rett, kastet over de to rette og så 1 rett økningsmaske. Neste omgang med økning blir det f.eks fortsatt 2r, kast, 2r, men 2 rette økningsmasker, så 3 og deretter kan du ha en rapport over dem.

Blir det samme om du øker på en omgang med rapporten *kast, 2 rett, løft kastet over 2 rett*. Da strikker du først ferdig strukturrapporten før stedet du øker, og så 1, 2 eller 3 rette økningsmasker alt etter hvor mange du allerede har økt - til de er 4. Så ikke tenk på økningsmaskene før du har fått fire og fire av dem, de i mellom strikker du bare helt vanlig.

Huff, håper du ikke ble mer forvirra nå, syns det er så vanskelig å forklare skriftlig.
 
Ja, bare strikk dem som en helt vanlig rettmaske til de er 4 stk, da kan du strikke struktur over dem. Men ikke ta kastet over 3 masker, det skal alltid bare tas over 2 for å få rett mønster. F.eks 2 rett, kast, 2 rett, kastet over de to rette og så 1 rett økningsmaske. Neste omgang med økning blir det f.eks fortsatt 2r, kast, 2r, men 2 rette økningsmasker, så 3 og deretter kan du ha en rapport over dem.

Blir det samme om du øker på en omgang med rapporten *kast, 2 rett, løft kastet over 2 rett*. Da strikker du først ferdig strukturrapporten før stedet du øker, og så 1, 2 eller 3 rette økningsmasker alt etter hvor mange du allerede har økt - til de er 4. Så ikke tenk på økningsmaskene før du har fått fire og fire av dem, de i mellom strikker du bare helt vanlig.

Huff, håper du ikke ble mer forvirra nå, syns det er så vanskelig å forklare skriftlig.

Jeg tror jeg skjønte det! Jeg prøver[emoji4] Ja, det er ikke så lett å få frem det man lurer på heller skriftlig! Men det gir mening det du forklarte[emoji4] Tusen takk!
 
Jeg tror jeg skjønte det! Jeg prøver[emoji4] Ja, det er ikke så lett å få frem det man lurer på heller skriftlig! Men det gir mening det du forklarte[emoji4] Tusen takk!

Jeg tror du ser det ganske tydelig når du strikker, for du ser jo hvordan strukturmønsteret skal komme over hverandre oppover om du ser på bilder av shortsen. :) Gikk gjennom litt det samme med lillemorbuksa. En litt annen rapport, men der også gikk rapporten over fire masker så økninger måtte strikkes rett frem til de var mange nok også på den. Syns forøvrig oppskrifta på den buksa var litt bedre enn guttebasseshortsen, selv om de er bygd opp ganske likt.
 
Jeg tror du ser det ganske tydelig når du strikker, for du ser jo hvordan strukturmønsteret skal komme over hverandre oppover om du ser på bilder av shortsen. :) Gikk gjennom litt det samme med lillemorbuksa. En litt annen rapport, men der også gikk rapporten over fire masker så økninger måtte strikkes rett frem til de var mange nok også på den. Syns forøvrig oppskrifta på den buksa var litt bedre enn guttebasseshortsen, selv om de er bygd opp ganske likt.

Ja, det er sant! Det hjelper jo litt! Jeg tror Mia-shortsen også kjører litt den samme stilen.
Men et spørsmål til: av og til kommer jo økningsmasken midt oppi mønsterrapporten hvis du skjønner. Skal jeg bare strikke mønsteret og strikke en annen maske rett som om det var økningsmasken? Hvis du skjønner[emoji28]
 
Hvis man er en erfaren strikker er Klompelompe sine oppskrifter helt forferdelige. Min mor, som kan strikke/hekle de mest kompliserte plagg, hater Klompelompe, nettopp fordi de skriver for _mye_. I en strikkeoppskrift fra Dale f.eks, får du langt færre forklaringer på hva du skal gjøre, noe som kan være veldig vanskelig for en uerfaren strikker igjen.

Så, Klompelompe er litt "enten så skjønner du det, og liker oppskriftene" eller "så skjønner du ikke bæret, og strikker fra en annen oppskrift".

Jeg er litt midt i mellom. Har strikket en del fra Klompelompe med hell, men foretrekker andre oppskrifter.

Kunne ikke være mer enig. Jeg har strikket i snart 30 år og Klompelompe er av de ytterst få oppskriftene jeg sliter med. Det meste er forståelig, men så kommer det noe fullstendig finurlig forklart på en helt idiotisk måte. Blir mer forvirret enn noe. Synd, for oppskriftene i seg selv er ikke vanskelige og det er mye fint design.

Selv strikker jeg Lillemor-bukse nå og jeg måtte Google meg frem til hva de mente med lang rett maske for å få det til å stemme med mønsterrapport. Mønsteret i seg selv er jo veldig enkelt når man bare forstår hva de mener.

Generelt er norske oppskrifter faktisk ganske komplisert, men ingenting som dette!! Tragisk også at se ikke lærer av første bok og korrekturleser de neste bøkene langt bedre.

Engelske oppskrifter er fantastiske i forhold, forøvrig.
 
Hei
Jeg strikker Tilda-kåpen fra bok nr 1 og har nå strikket bånd til midt på ermet i kurvstrikk. Det står så at jeg ikke skal felle av på slutten av dette båndet med kurvstrikk, men sy sammen med vevsøm. Er det noen som har strikket denne kåpen og/eller som vet hvordan man syr sammen med vevsøm? Evt om det finnes en link på nettet et sted? Har lett og lett.

Mvh MC
 
Hei
Jeg strikker Tilda-kåpen fra bok nr 1 og har nå strikket bånd til midt på ermet i kurvstrikk. Det står så at jeg ikke skal felle av på slutten av dette båndet med kurvstrikk, men sy sammen med vevsøm. Er det noen som har strikket denne kåpen og/eller som vet hvordan man syr sammen med vevsøm? Evt om det finnes en link på nettet et sted? Har lett og lett.

Mvh MC

Nå har jeg ikke den oppskriften for meg, men jeg antar de mener at du skal bruke usynlig søm til å maske endene sammen. Det finnes litt ulike teknikker alt etter om du monterer langs med arbeidet eller i endene, og om man syr i vrange eller rette masker. Men jeg hadde googlet usynlig søm/usynlig montering strikketøy. Skal se om jeg kan finne noe til deg evt.
 
Et par videoer jeg syns viser usynlig søm/sammenveving ganske fint:


 
Hei
Jeg strikker Tilda-kåpen fra bok nr 1 og har nå strikket bånd til midt på ermet i kurvstrikk. Det står så at jeg ikke skal felle av på slutten av dette båndet med kurvstrikk, men sy sammen med vevsøm. Er det noen som har strikket denne kåpen og/eller som vet hvordan man syr sammen med vevsøm? Evt om det finnes en link på nettet et sted? Har lett og lett.

Mvh MC
Den nederste videoen fra Pickles som Xuperb linker til gir et veldig fint resultat :)
 
Back
Topp