Klarte du ammingen med en gang?

Tok lang tid her.. Jeg fikk ikke i gang melka skikkelig før på dag 5, baby fikk ikke tak, jeg blødde på brystvortene og det var helt grusomt. Hun gikk ned mye i vekt, var på grensa til gulsott så vi amma, pumpa og koppmata med mme hver 2.time hele døgnet i 4 uker. Klarte å avvenne skjold ved 6 ukersalder, men amming var vondt og det var styrete å legge henne til, kun kava og var frustrert og jeg gråt.. ved 4 mnd alder sjekka vi tungebåndet og fikk det klippa hos spesialist. Da løsna det endelig, nå er hun 10 mnd og vi koser oss med amming fortsatt.
 
Trodde jeg fikk til ammingen med en gang. Men begynte raskt å føle meg sår på brystvortene utenom amming. Så jeg fikk inn ei jordmor for å veilede meg. Jordmora forklarte altfor raskt og la ungen til for meg. Jeg skjønte lite og gråt masse før jeg fikk inn ei annen jordmor. Hun forklarte sakte i detalj og lot meg legge til ungen selv. Da skjønte jeg det bedre. Hun påpekte også at barnet mitt ikke ville gape ordentlig når hun ble lagt til, så barnefar måtte hjelpe til med å åpne munnen hennes når jeg skulle amme henne til å begynne med. Etter to uker øving gikk det seg gradvis til, og nå går ammingen som en lek!
 
Slet de første dagene med nr. 1, hadde altfor mye melk. Etter det gikk det bra, og med nr. 2 fikk jeg det til med en gang. Hadde mindre melk da.
 
Prøvde i flere uker med eldste før jeg ikke orka lenger. Med yngste prøvde jeg en uke før vi gikk iver på flaske. Har aldri fått ordentlig melk og vanskelige pupper å ta..
 
Med nr 1 klarte jeg det ikke med en gang. Det var pga mye stress på sykehuset etter fødselen. Det ble delamming med ham frem til jeg sluttet. Med nr 2 gikk det bedre i begynnelsen med jeg måtte etterhvert begynne med tillegg siden hun ikke la på seg nok selvom jeg ammet mye. Hun er nå 5 mnd.
 
Klarte å amme begge gangene med en gang. Men første gangen måtte jeg gi opp pga x antall antibiotika kurer
 
Her tok det noen uker før jeg følte det satt ordentlig. Men når vi først fikk taket på det har han hengt i puppen siden [emoji85]
 
Ja, ammingen gikk supert fra første stund. Jeg fikk melk allerede 3 mnd før fødsel, og lille hadde riktig sugetak med det samme. Hun er nå over 4 mnd, og fullammer enda.
 
Nei.. :(
Måtte gi opp etter 2 mnd.. hadde store blødende står på brystvortene og han fikk i seg melk med blod i liksom... og bare noen ml i gangen...
Så det var ikke verdt det.. han ble sur og grinete og sulten og jeg satt å gråt... takk for MME sier bare jeg!
 
Nei. Amming har for meg vert et blodslit. Men nå 3 gang bestemte jeg meg før fødsel. At jeg SKULLE klare det. 3 uker med smerter. Og 3 mnder med sprengte pupper. Men SÅ verd det[emoji6]
 
Med en gang og med en gang. Joda. Fikk JÆVLI såre brystvorter, masse styr med det. Styrte vel med det i 1 mnd eller noe. Endte opp med gule stafylikokker i det ene såret og satt plutselig og pumpet blod. Måtte slutte å amme på venstrebrystet og fullammer på høyre. Fullammet i 6 mnd og ammet han til han var 1 år KUN på stahet.
 
Fikk faktisk sykt lyst til å amme igjen nå, til tross for all smerten og gråtinga [emoji7]
 
Ja, det vil jeg si - foruten at det tar et par dager før melken kommer for fullt, for min del, så har det vært knirkefritt. Barna har tatt brystet godt og typ sårhet etc har vært helt innenfor normalen. Veldig problemfritt med de to eldste, jeg håper det går like bra med tredjemann.
 
Melken kom dagen etter fødselen begge gangene, og jeg hadde overproduksjon fra første stund.
Med nr.1 gikk det en stund før jeg fikk donere melk, siden hun var 3 dager unna prematurgrensen (men normalvektig, frisk og rask), så jeg hadde fryseren full av melk.
Med nr.2 kunne jeg begynne med en gang melken kom, og vi forstod at det var samme situasjon da som forrige gang.
Heldigvis gikk ammingen "smertefritt" med unntak av overproduksjonen.
 
Klarte det fint med en gang. Takknemlig for det. :happy:
 
Neida! Først greide jeg det bare liggende [emoji23] syntes det var så flaut når vi var på besøk. Hadde overproduksjon de første 4 mnd og det var hard jobbing
 
Back
Topp