Klarer ikke fortelle mannen om graviditeten

F

Fortvilet mamma

Guest
Jeg har ikke klart å fortelle mannen om graviditeten. Jeg vet så godt at han ikke ønsker fler barn. Vi har to barn. Dette er en helt uplanlagt graviditet. Jeg er bare så redd for reaksjonen hans. Vi hadde en uplanlagt graviditet for 5 år siden. Det var helt krise i heimen i 2 uker. Han ønsket svangerskapsavbrudd. Jeg mistet i uke 6. Men jeg er nå så bekymret for hans reaksjon. Jeg har brukt lang tid på å klare å tilgi han for måten han var på ved sist graviditet. Han mente at livet vårt kom til å bli katastrofe med en til. Så mistet jeg jo. Jeg tok dette tungt og har slitt en del i etterkant. Og så nå en uplanlagt graviditet til. Jeg går på prevansjon.... Jeg er helt fortvilet. Om reaksjonen hans er lik nå så vet jeg ikke hva jeg gjør.....
 
Vet ikke helt hva jeg skal si. Dette høres veldig fælt og stressende ut. Jeg forstår deg slik at du vil beholde barnet uansett? Jeg tror du bare må mote deg opp og fortelle det. Kanskje har han tenkt seg om siden sist,mye skjer på 5 år,og så så han jo hvordan du tok det sist da du mistet.

Hvis du tenker på det verste som kan skje,så er det jo at han er negativ. Du får minne han på at dere begge har laget barnet,og at dette ikke er din feil. Nå er du gravid og da må dere ta konsekvensene på en eller annen måte. I verste fall,så ønsker du å beholde barnet og han ikke kan godta det. Da må dere vurdere om dere skal holde sammen eller ikke. Ofte ordner det seg,selv om en uplanlagt graviditet kan utløse krise.
 
Du skal ikke behøve og være så redd for mannen din sin reaksjon. Jeg bekymrer meg for hvaslags mann det er som fremkaller så mye fortvilelse *hugs*

Nå er de andre barna store nok til å hjelpe til, og det gjør hverdagen lettere :)

Jeg tenker du må finne svar inni deg selv på hvem som er viktigst: mannen eller ny baby?
Når du har trygget deg selv på valget ditt blir det lettere å møte hans potensielle vrede. Men da må du jo også være forberedt på at forholdet kan ta slutt.. Det er kanskje bedre å være fattig trebarns mor, enn å være påtvungen englemamma med kjernefamilie? <3
Det Finnes mye Lykke i frihet!

Kanskje jeg overtolker aggresjonen hans. Jeg har hatt en aggressiv mann selv, og unner ingen frykt for å snakke om vanskelige tema.

Håper du/dere finner utav det. Du må i hvert fall ikke la deg presse til å ta ett valg du ikke kan leve med.

Sender deg en stor klem!
 
Jeg har ikke klart å fortelle mannen om graviditeten. Jeg vet så godt at han ikke ønsker fler barn. Vi har to barn. Dette er en helt uplanlagt graviditet. Jeg er bare så redd for reaksjonen hans. Vi hadde en uplanlagt graviditet for 5 år siden. Det var helt krise i heimen i 2 uker. Han ønsket svangerskapsavbrudd. Jeg mistet i uke 6. Men jeg er nå så bekymret for hans reaksjon. Jeg har brukt lang tid på å klare å tilgi han for måten han var på ved sist graviditet. Han mente at livet vårt kom til å bli katastrofe med en til. Så mistet jeg jo. Jeg tok dette tungt og har slitt en del i etterkant. Og så nå en uplanlagt graviditet til. Jeg går på prevansjon.... Jeg er helt fortvilet. Om reaksjonen hans er lik nå så vet jeg ikke hva jeg gjør.....

Hva er det verste som kan skje? Hva skjer om han reagerer på samme måte? Prøv å tenke over det helt objektivt; hvis han blir skuffet, endrer det meningen din om å ville ha flere barn? Kommer han til å ville at du skal ta abort? Tar du det om han vil?
Går du fra ham om han "krever" det? Blir du lei deg, sint? Går han fra deg om du vil beholde?
Uansett må du bare si det, også ta den konsekvensen som kommer. Det er ikke sikkert det er noe å grue seg til, og å grue seg er verre enn å takle det som kommer etterpå, for da vet du hva du har å forholde deg til, i motsetning til nå. Det er uvissheten som er vond nå, og den kan du "kurere" ved å si det til ham. Så får dere ta det som det kommer etterpå.
Vær tydelig på hva du vil, og la ham få vite om hans mening egentlig betyr noe i denne saken, vedr. abort eller ikke.
Så er det opp til ham om han vil være voksen eller ikke.

Lykke til! <3
 
Back
Topp