Klær

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Hei! Dere med erfaring og dere som har handlet allerede.
- Hvor mange bodyer i str 50 og 56?
- Dette blir første barnet men synes det virker så lettere med en løs bukse og små myke sokker enn strømpebukser. Noen som forstår meg og har brukt litt løse bukser også? Tenker selvsagt å kjøpe strømpebukser men ønsker i hovedsak å bruke løse bukser over bodyer.
- hvor mange nattdrakter i str 50 og 56?
- brukte barnet ditt str 56 lenge?

Er veldig redd for å handle inn for mye, men samtidig ønsker jeg å ha en del klart når baby kommer.

:) :)
 
Vi handlet ingenting i 50, kun 5-6 plagg i 56. Dette ble vi anbefalt av andre. Måtte sende min bror på shopping da mini ble født, fordi vi måtte ha størrelse 50! Du kan kjøpe noen body i 50 og beholde merkelappen på. Det er ikke noe problem å bytte som oftest. 3-4 body burde holde, men så spørs det om du får en som gulper eller en ikke-gulper som min. Vi brukte body både dag og natt i starten til jeg klarte å komme meg ut og kjøpe mer av det vi savnet.

Strømpebukser har vi brukt flittig de siste to månedene (6,5 måneder gammel nå). Men før det gikk det i bukser med sokker. De sokkene ble sparket av HELE tiden!! Holdt på å bli gal. Du får også kjøpt bukser med fot hvis du ikke vil bruke strømpebukser så tidlig:)
 
Jeg anbefaler omslagsbodyer. Vi kjøpte inn kun str.56, en heldress med fot i str.50 ble for liten etter tre uker. Vi bretter heller opp i starten. Plutselig er babyen såpass at den går rett på str.56 også. Du kan jo, som andre nevner også, la hengelappen være på, i plagg med str.50.
Mini sparket også av seg sokkene, med mindre jeg dro de helt opp og lot kanten gå oppover leggene. Tipper bukser med fot er mer praktisk sånn sett. Men på den annen side vil en sånn type bukse bli fortere for liten. :) Vi kjøper inn strømpebukser, har ikke erfaring med at det er upraktisk. Mini fylte ikke str.50/56 i strømpebukse, så den ble stor for han. :) Løse plagg trenger ikke å være det beste heller, i og med at babyen er vant med å ligge trangt i magen. Men behagelig skal det jo være. :) Ellers er min erfaring å droppe å kjøpe mye ull, mer enn et plagg. Det forå sjekke om huden til babyen tåler det. Mini tålte det ikke og fikk eksem, + var veldig varm. Så for oss var ull virkelig ikke gull før han ble nærmere året og eksemet var bedre. :) Lykke til. :) (Ps. Skjønner at du vil ha ting klart, men ingenting er så kjedelig som å ha for mye klær. Du ender opp med t klærne ikke blir slitt, og du får ikke noe særlig forhold til noen av plaggene fordi det blir for mye).
 
Min første brukte str 56 i 1-2mnd. Var 50cm og nesten 4kg ved fødsel. Str 50passet ikke, kun i buksene. Har alltid brukt bukser og sokker, det har gått fint. Er ikke noe faan av strømpebukser sånn sett kjøper heller en fin bukse :)
Har 14bodyer i str 50\56. Og 6 kort ermet bodyer i str 50\56 ... Forløping.. :p
Har to pysjer i str 50/56.
 
Her har det blitt brukt 50 i et par måneder. Jeg vet fra før at jeg får små barn da. Jeg kjøper og et sett i 44, sånn at det hvertfall er noe som passer og slipper å bli brettet opp.
Til nå har jeg vel 8 bodyer i 50, og jeg tenker det holder. Jeg bruker ikke mye strømpebukse i starten. Det blir mest sparkebukser eller de buksene med fot. Strømpebukse er når det er kjole på.

Jeg handler inn det meste jeg trenger frem til str 68, sånn at jeg vet at jeg ikke må på noe stor handel de første månedene.

Og bare kjøp omslagsbodyer i str 50 og 56, så slipper du å dra ting over hode før babyen klarer å holde så bra oppe selv.
 
Her passet str 50 såvidt i en uke. Vi hadde bare en body og en pysj i 50, heldigvis [emoji4] I str 56 hadde jeg 6 bodyer, 2 sparkebukser med føtter og 2 pysjer med føtter. Sparkebukser med føtter vil jeg anbefale. Strømpebukser og sokker trenger du ikke. Og styr unna "harde" bukser + sokker. Pent, men upraktisk. Vi hadde 56 i 1,5 mnd - stor gutt. 6 bodyer holdt, han gulpet ikke så mye så smekker og gulpekluter tok det meste [emoji4] Kjøp heller lite, og suppler etter fødsel hvis du får behov. Butikkene stenger jo ikke [emoji6]
 
Hei! Dere med erfaring og dere som har handlet allerede.
- Hvor mange bodyer i str 50 og 56?
- Dette blir første barnet men synes det virker så lettere med en løs bukse og små myke sokker enn strømpebukser. Noen som forstår meg og har brukt litt løse bukser også? Tenker selvsagt å kjøpe strømpebukser men ønsker i hovedsak å bruke løse bukser over bodyer.
- hvor mange nattdrakter i str 50 og 56?
- brukte barnet ditt str 56 lenge?

Er veldig redd for å handle inn for mye, men samtidig ønsker jeg å ha en del klart når baby kommer.

:) :)
Jeg har ikke brukt strømpebukse på min sønn ;) Men blir kanskje annerledes på vesla, til kjoler etc ;) så har ikke kjøpt inn så mange strømpebukser denne gangen heller ;)
 
Hadde en del i str 50 til de to første og det ble godt brukt. Kanskje rundt 8-10 bodyer. Hadde vel rundt 3 pysjer også i den størrelsen. Synes det var greit å ha såpass, plutselig hadde de bæsja utenfor bleia eller gulpa og da var det på med nytt skift.
 
Er første min, men fikk høre av mamma at meg og mine 3 søsken alle har vært 4,3kg, slik at str 50 aldri har passet [emoji23] Jeg har kun to omslagsbodyer i str 50 (fordi de var på salg og så utrolig søte [emoji85]) Ellers har jeg faktisk 12 i str 56, vi har fått en god del i gave! Har også 5 strømpebukser i str 56 samt 3-4 kjoler/tunikaer og noen tightser. I str 62 har vi også et godt utvalg, 8 bodyer, og nesten tilsvarende i resten.

Var nettopp på shoppingtur og handlet kun i str 6-9 mnd og oppover, for jeg føler at vi har mer enn nok klær de første 6 mnd.

Regner med vi får litt i gaver ved fødsel, samt at hun har et søskenbarn som er 11 mnd når hun blir født som hun kan arve fra [emoji4]
 
Er første min, men fikk høre av mamma at meg og mine 3 søsken alle har vært 4,3kg, slik at str 50 aldri har passet [emoji23] Jeg har kun to omslagsbodyer i str 50 (fordi de var på salg og så utrolig søte [emoji85]) Ellers har jeg faktisk 12 i str 56, vi har fått en god del i gave! Har også 5 strømpebukser i str 56 samt 3-4 kjoler/tunikaer og noen tightser. I str 62 har vi også et godt utvalg, 8 bodyer, og nesten tilsvarende i resten.

Var nettopp på shoppingtur og handlet kun i str 6-9 mnd og oppover, for jeg føler at vi har mer enn nok klær de første 6 mnd.

Regner med vi får litt i gaver ved fødsel, samt at hun har et søskenbarn som er 11 mnd når hun blir født som hun kan arve fra [emoji4]

Min var 4,6 kg - fikk som sagt brukt det i 50 den første uka, selv om han var 52 cm [emoji5]
 
Har vært så mye salg på vinterklær og nøstebarn i det siste at jeg har kjøpt masse ull i 56 - 58. :wideyed: Håper ikke vi får et problem med eksem. Jeg fikk litt bakoversveis av prisen på ordentlige uteklær, at jeg har faktisk begynt å hamstre litt til neste vinter... Ungen har allerede fått sin første vinterdress i 80. :wacky: Men jeg synes også det er veldig mye artigere å kjøpe turklær enn vanlige babyklær.

Vi bor på et ganske lite sted med noen tusen innbyggere, så her blir man litt overøst med brukte saker og ting. Har vært på kaffebesøk hos venner og dratt hjem med en bil full av alt mulig til barnet, så det er ikke behov for å shoppe så mye. Det jeg har kjøpt har jeg kjøpt fordi hamstreinnstinktet har kommet litt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at juni skal komme fortere. Men egentlig er jeg veldig fan av gjenbruk, særlig av små babyklær som nesten ikke blir slitt. Så jeg synes egentlig det er dritartig å få brukte bodyer hvor jeg kan dra av navnelappene lag på lag som en arkeologisk utgraving.:happy:
 
Jeg må bare vise denne, kjøpte den på salg, fikk 70% av, og den er bare sååååå fin [emoji7]

a26b85efb09b1a5d7f5f780732762a3c.jpg
 
Back
Topp