Klær = nyttig/unyttig.

Ikke så peiling siden det er førstemann, men mye unger i familien som jeg har skiftet på underveis. Til de små skjønner jeg at omslagsbodyer er bra. Og så har jeg skjønt at nøstebarn sitt ulltøy er veldig bra, får bare se om jeg gidder å kjøpe det enda siden jeg har arvet så mye i smått.
 
Ikke så peiling siden det er førstemann, men mye unger i familien som jeg har skiftet på underveis. Til de små skjønner jeg at omslagsbodyer er bra. Og så har jeg skjønt at nøstebarn sitt ulltøy er veldig bra, får bare se om jeg gidder å kjøpe det enda siden jeg har arvet så mye i smått.

Sist fikk vi noen søte greier der hele antrekket måtte av for å skifte bleie, ubrukelig. Gutten var 3500 g og 50 cm og passet str. 50 i en måned. Jeg ville handlet inn maks et par bodyer i 50 til å ha med på sykehuset, og resten i 56. Mange babyer passer aldri str. 50. Babyer trenger forøvrig ikke mange par sokker - ikke skitnes de ut og ikke lukter de tåfis :stinkyfeet::p

Det er første vår, men vi har fått noe og arvet mye klær både i 50 og 56 :) har kjøpt to pysjer og en kjole selv [emoji39] nå har baby litt vekstavvik allerede, så jeg regner med å få bruk for alt, unntatt den søte kjolen i 50/56 som sambo måtte ha [emoji28] Samboeren er i tillegg forberedt på å måtte handle prematurklær på egenhånd hvis hun er veldig lita!
Alt dere sier er fornuftig! [emoji1] så jeg tror nok å handle litt i 50, kanskje 3 bodyer og 3 bukser og strmpebukser, og da litt mer i 56 kan være lurt. [emoji1] så har vi noe å starte med tenker jeg [emoji122] man vet jo aldri når den lille bestemmer seg for å komme, og heller ikke hvor stor han er. Blir spennende å se [emoji122]
 
Ikke kjøp klær i mindre str en 56. Er de litt for store så kan de bare brettes litt opp.
Ull er gull verdt.
Kjøp kun omslagsbodyer opp til str 68.
Det kommer alltid et salg. Aldri kjøp noe til fullpris.
 
Har alt etter første jenta, så trenger i bunn og grunn ikke klær. Men kommende lillesøster måtte selvsagt få sin egen body, så det er kjøpt inn:smug:

Her gikk det mest i body og longs. Selvsagt er longs sånn passe upraktisk i fht at føttene er alt for små i forhold:hilarious: Men syns ikke noe om å stappe bukser ned i sokker, det blir jo så ekkelt og klumpete. Æsj, kan ikke fordra det selv engang:eek: Så.. Body og longs (med eller uten fot) er det jeg anbefaler da:D

Ved å ha minst 7 stk av bodyer, longs, osv i 50, 56 og 62 så er du berga ved å slippe å bruke vaskemaskin støtt og stadig. Spesielt hvis du får gulpebaby. Kan ikke skjønne hvordan andre klarer å ha så få plagg:hilarious:

Jeg ville syns det hadde vært utrolig stress å måtte vente for å se str på baby før jeg hadde handlet. Når babyen kommer, er nok ikke en handletur det som frister mest. Vel, ikke for min del i hvertfall - vi er alle forskjellige;)
 
Ikke kjøp klær i mindre str en 56. Er de litt for store så kan de bare brettes litt opp.
Ull er gull verdt.
Kjøp kun omslagsbodyer opp til str 68.
Det kommer alltid et salg. Aldri kjøp noe til fullpris.
Her var str 50 for stort, str 56 ville ikke funka aller så mye du brettet...
Spørs jo helt på genetikk og hvor tidlig man føder..
Her har vi NOE i str 50 i alle fall.
 
Etter første;
Dongeribabybukser er det tåpeligste jeg har sett, sokker var det mest irriterende som eksisterte, og "pene/søte" plagg ble kun brukt ved spesielle anledninger [emoji14]

Strømpebukser og bodyer er egentlig det du trenger i starten.. Og noe å slenge på ute, om det er kjølig. Evt heldresser. Sparkebukser. Og pysj..
Etter min mening :)
 
Ikke kjøp klær i mindre str en 56. Er de litt for store så kan de bare brettes litt opp.
Ull er gull verdt.
Kjøp kun omslagsbodyer opp til str 68.
Det kommer alltid et salg. Aldri kjøp noe til fullpris.
Men er kanskje greit å bare kjøpe "litt" ull i starten, i tilfelle den lille ikke tåler det?
 
Har alt etter første jenta, så trenger i bunn og grunn ikke klær. Men kommende lillesøster måtte selvsagt få sin egen body, så det er kjøpt inn:smug:

Her gikk det mest i body og longs. Selvsagt er longs sånn passe upraktisk i fht at føttene er alt for små i forhold:hilarious: Men syns ikke noe om å stappe bukser ned i sokker, det blir jo så ekkelt og klumpete. Æsj, kan ikke fordra det selv engang:eek: Så.. Body og longs (med eller uten fot) er det jeg anbefaler da:D

Ved å ha minst 7 stk av bodyer, longs, osv i 50, 56 og 62 så er du berga ved å slippe å bruke vaskemaskin støtt og stadig. Spesielt hvis du får gulpebaby. Kan ikke skjønne hvordan andre klarer å ha så få plagg:hilarious:

Jeg ville syns det hadde vært utrolig stress å måtte vente for å se str på baby før jeg hadde handlet. Når babyen kommer, er nok ikke en handletur det som frister mest. Vel, ikke for min del i hvertfall - vi er alle forskjellige;)
Her var det mange gode råd! [emoji113] hehe tror vi tenker litt likt ang buksen i sokkene [emoji87][emoji23]!! Og kommer nok til å bli mye strømpebukser her i gården ja! Jeg har på en måte bestemt meg for å ligge på rundt 8 stk av hvert plagg i hver størrelse [emoji2] å begynner i str 50, men trenger kanskje ikke så mye av det da.
 
Etter første;
Dongeribabybukser er det tåpeligste jeg har sett, sokker var det mest irriterende som eksisterte, og "pene/søte" plagg ble kun brukt ved spesielle anledninger [emoji14]

Strømpebukser og bodyer er egentlig det du trenger i starten.. Og noe å slenge på ute, om det er kjølig. Evt heldresser. Sparkebukser. Og pysj..
Etter min mening :)
Ja dongeribukser og bukser med knapper på baken ser utrolig ubehagelig ut. Hittil har jeg bare kjøpt "kosebukser" [emoji2]
 
Noen som bor i nord og har tips til ytterklær? Været er jo nokså ustabilt her, haha. Tenker da på hva man kan ha på når man skal ut med vogn og kjøre bil f.eks. :)
 
Noen som bor i nord og har tips til ytterklær? Været er jo nokså ustabilt her, haha. Tenker da på hva man kan ha på når man skal ut med vogn og kjøre bil f.eks. :)

Har aldri brukt ytterklær, bor ikke i Nord, men det har vært kalde vintre her og. I vogna bruker vi ull, ved veldig kaldt så har jeg hatt en tykkere ulldress utenpå, enten hjemmestrikket eller ullfleecedress fra Nøstebarn. I bilsete så brukte vi bilpose da yngste var liten, med eldste ullklær og teppe. Startet alltid bilen på forhånd (spesielt med eldste som er født i desember).

Skal gå over og se hva jeg har, men lurer på å strikke denne til å ha på vinteren: https://petiteknit.com/collections/norske-strikkeoppskrifter/products/selmas-sovedrakt
 
Hva sover babyene i? Særlig vi som får i august. Ser egentlig ikke hva som defineres som "pysj" til baby jeg....:oops:
 
Med eller uten fot? Med sokk? Hvor påkledd skal de liksom være? Har jo dyne...:smiley-ashamed005

Hehe. Ingen av mine som har ligget i ro under ei dyne ;) Men generelt så regulerer babyer varmen dårlig (derfor ull/ullskinn anbefales siden det regulerer varmen bedre enn bomull). Hvor mye klær ungen skal ha på kommer jo an på ungen (noen blir fort varm/kald), hvor kaldt man har det på soverommet, om ungen har på seg dyne osv. Tror du bare må prøve deg fram.

Jeg foretrekker pysj uten fot, de med fot sparket ungene mine seg bare inn i, også kan man heller variere om man skal bruke sokk eller ikke.

Sovesekken fra ManyMonths (https://www.vidunderbarn.no/categories/pysj-og-nattpose) anbefales forresten! Men den er relativt tykk, så den passer best på høst/vinterstid. Varer en evighet siden den kan reguleres i lengden.
 
Omslagsbody, kosebukse (de fra Lindex som har veldig godt og mykt stoff og bred strikk over magen) og høye sokker [emoji4] Lue og heldress i ull ute.
 
Jeg er stor fan av omslagsbodyer og behagelige bukser både med og uten fot.

Vi brukte lite strømpebukser, kun når det var kaldt ute og vi måtte ha de.

Denne gangen har jeg strikket en del rompere og blir mer strømpebukse her :)

Jeg var også veldig stor fan av pysjamaser med fot :)

Klær jeg ikke likte var gensere før de kunne sitte, men brukte det aller mest fra han kunne gå.
Jeans og andre stivebukser vart lite brukt.
 
Back
Topp