Kjøpe hus fra foreldre

Flareon

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Noen som har kjøpt hus fra familie, under takst?
Jeg er student(ingeniør), ikke egenkapital. Mannen jobber men får ikke 100% fast. Så lurer derfor på om man kan se på husets verdi som en form for egenkapital. Altså jeg mener at banken burde vel se nytte i et hus som kan selges mye dyrere enn det er kjøpt?
Eller har det ingenting å si?


Lurer også på hvordan det er med kausjonist, kan man bruke det framfor egenkapital?

Hvilken bank er det best/lettest å få lån i?

Er helt grønn på sånn lånegreier :p
 
Er du enebarn? Å kjøpe hus påfallende langt under takst fra foreldrene anses gjerne som forskudd på arv eller gave. Nå er jo arveavgiften borte så det er greit sånn, men ha det i hodet i forhold til søsken

Reglene for egenkapital er blitt ganske strenge, men kausjonist er fortsatt en mulighet.
 
Vi fikk startlån fra Husbanken gjennom kommunen på egenkapitalen. Det er også en mulighet du kan sjekke opp [emoji5]
 
Ja det kan dere, har ei vennine som gjorde dette, mener huset hadde takst på 2,8 og hu kjøpte til 2,1 hu slapp egenkapital forsi det er "ledig" pant i huset! Blir jo samme som oss nesten, vi kjøpte for 3 med kausjonist og pant i mamma sitt hus, etter oppussing er huset verdt 4 og vi kunne kvitte oss med kausjonistene pga verdien[emoji5][emoji41]
 
Er du enebarn? Å kjøpe hus påfallende langt under takst fra foreldrene anses gjerne som forskudd på arv eller gave. Nå er jo arveavgiften borte så det er greit sånn, men ha det i hodet i forhold til søsken

Reglene for egenkapital er blitt ganske strenge, men kausjonist er fortsatt en mulighet.
Nei det så det må jo deles ..
 
Tusen takk for svar :D
Dytter litt for å se om noen har litt mer erfaring :p
 
Da må det gjøres noe i den sammenheng ja
Jaa har ikke fått satt meg helt inn i det siden det står veldig lite på nett og synes det er vanskelig å skaffe informasjon om det hele :/
 
Back
Topp