Kirurgisk abort og amming? Trenger råd

Jente24år

Glad i forumet
Jeg skal ta abort, og har blitt forespeilet medisinsk abort.
Jeg fullammer, og lillemor på 4,5 mnd tar verken flaske eller vil ha mme. Prøver hver dag, men har ikke lyktes enda. Har time på Sykehuset på tirsdag... og Jeg har bare akkurat nok, og får dermed ikke pumpet opp nok melk til 3 dager (sykehuset anbefaler ikke å amme etter man har fått den første tabletten som avbryter svangerskapet). Så jeg er litt lost her. Og tenker å be om å få kirurgisk abort, siden det går mye raskere. Men det jeg lurer på er om man får en slik tablett før man skal ta kirurisk abort også?? For da er jeg jo tilbake på samme problemet...
i tillegg er jeg veldig veldig dårlig, har begynt å kaste opp... og jeg klarer såvidt å ta meg av jenta vår... og jeg er bare 4-5 uker på vei ifølge ultralyden...
 
Ønsker deg lykke til. Ikke ett lett valg.

Jeg har hatt utskrapning. Men jeg hadde MA, så blir vel kanskje ikke helt samme situasjon og forløp.
 
Last edited:
Har sykehuset snakket med relis eller du med tryggmammamedisin ang ammingen på de tablettene? Mange leger er i overkant forsiktige siden de bare sjekket felleskatalogen, men mange medisiner går bra fordet :)

Ellers kan frøkna få mm/mme på kopp, siden hun ikke vil ta flaske? Eller er det mme-smaken hun ikke liker?
 
Sånn jeg har forstått det på studiene er det ikke noe tbl du får. Det er en fort gjort operasjon med lett narkose. Er veldig sjeldent de tar kirurgisk abort nå, men er sikkert bare å høre.

Jo mer du ammer, jo mer melk produserer du. Så for å øke melk produksjonen tilby brystet ofte. Evt prøve å håndmelke etter hver amming og ta vare på det som kommer der.

Mating med kopp er lurt å prøve hvis hun ikke tar flaske. Har du malt i mme? Den har litt søtsmak eller evt prøve annen type mme
 
Ingen gode råd annet enn å prøvd å pumpe litt hver dag frem til du skal på sykehuset !! Eventuelt hør med sykehuset/ammehjelpen om tips?

Lykke til [emoji813]️
 
Om Lille ikke liker smaken av mme så kan du kanskje reise å få donert mm og gi på kopp?
 
Spør sykehuset om du kan få ta kirurgisk abort fordi du må amme
 
Back
Topp