Kicks' dagbok - veien mot mirakelbarnet vårt

Da har jeg vært til gynekolog på sykehuset. Vel, må si jeg ble litt paff da han sa de ikke gjorde IVF der, men hvem kan vite alt?:hilarious:
Jeg fortalte at jeg nå går på p-piller i 6 uker i forkant av neste IVF forsøk ved klinikk Hausken. Skal ta noen flere blodprøver på sykehuset når jeg får mensen etter p-pilleslutt, så skal de henvise meg til St.Olavs i Trondheim.
Det pussige var at gynekologen sa at jeg har veldig gode sjanser for å bli gravid, og til og med uten IVF. Ble rådet til å kun gå på Metformin og Letrozol. Vil da ha rundt 50% sjanse å bli gravid innen 1 år. Til tross for dette, har vi bestemt oss for å ta forsøket med IVF på Hausken, og eventuelt prøve dette etterpå i ventetiden i forkant av å bli innkalt til St.Olavs.
Tenker jo at ekspertene på dette feltet er på IVF-klinikker, så velger å tro på det, og at det blir bedre sjanser med IVF, noe gynekologen heller ikke trodde. Han mente vi hadde like stor sjanse med Metformin og Letrozol som ved IVF. Men ved IVF plukker de jo ut modne egg, befrukter de, og setter inn det som har utviklet seg best. I tillegg til at man tar medisiner for at det skal ha best mulig sjanse for å feste seg, så jeg tror ikke helt på det.

Ellers har jeg veldig plage med en del spotting hele tiden. Dette er nok etter p-pillestart fordi slimhinnene er så tynne og slikt. Håper dette bedrer seg snart. Men bare i underkant av 4 uker igjen på p-piller, så er vi i gang med nytt forsøk - på Hausken:D
En stund siden du skrev dette, men ser du har fått så gode sjansen for å lykkes av gyn. Jeg tror jeg har ganske likt utgangspunkt som deg; Pco, 24 år, amh på 39, går på metformin etc. Lurer på om det samme "gjelder" meg :p Første IVF om en mnd, litt spent kan du si!
 
Har vært på kontroll av folliklene i dag. Var et par som var større enn ved sist forsøk, og nå har jeg gått 1 dag mindre før kontroll enn sist. Legen så tilsammen 30 follikler, mot rundt 55 ved forrige forsøk. Bare 6 stk var 9mm eller større i dag. Jeg skal derfor ta samme dose av hormonstimulering et par dager til, så skal jeg på ny kontroll på fredag. Nå begynner jeg å bli skikkelig spent!:D
Så bra at kroppen reagerer litt bedre enn sist da, ønsker deg masse lykke til :D
 
En stund siden du skrev dette, men ser du har fått så gode sjansen for å lykkes av gyn. Jeg tror jeg har ganske likt utgangspunkt som deg; Pco, 24 år, amh på 39, går på metformin etc. Lurer på om det samme "gjelder" meg :p Første IVF om en mnd, litt spent kan du si!
PCOS er jo en diagnose som går ut på at det er for mange follikler, og som prøver å modnes samtidig. Men så er det da ikke alltid at de blir "ferdigmodnet" uten hjelp med medisiner. Så jeg tenker at de med PCOS i utgangspunktet har gode sjanser med å bli gravid, siden man får hjelp til å modne folliklene, samt bruke metoden IVF, om det ikke er en sammensatt problemstilling av andre ting også da.
Lykke til:happy:
 
Ultralydkontroll i går, stimuleringsdag 10:
Fortsatt fine og voksende follikler:D Største nå på 19mm, tre på 17mm og to på 16mm. Så var det sinnsykt mange på 10-11mm som hun ikke fikk til å telle siden jeg har så mange:p Vet ikke helt hvor store de må være for å være modne nok, men totalt sett er de større enn ved forrige forsøk. Og hele 19mm er den største jeg har hatt ved en kontroll!
Legen sa at eggstokkene normalt er som små mandler i størrelse, men at de nå er så store som mandariner. Jeg kjenner jo at det presser litt på - spesielt på den høyre siden som jeg har flest store follikler og flest totalt.

Tok siste dose med Gonal-F i går, skal ta Synarela nesespray i dag og medisinfri i morgen. Får ikke sette Ovitrelle før etter egguttak, og må ta Synarela 36 timer før egguttak i stedenfor pga fare for overstimulering - akkurat samme som ved forrige forsøk. Så da er jeg "klar" for egguttak på mandag (18/9) og innsett torsdag (21/9) om alt går som det skal og jeg fortsatt er i god form!:D Gruer meg noe sykt for smertene etter uttaket, og litt smånervøs for hvor mange egg de får ut denne gangen. Jeg håper det blir noen gode embryoer, og at vi får noen på frys denne gangen!
 
Da var egguttaket overstått - endelig! Det gikk heldigvis myye bedre enn forventet, dvs mye bedre enn ved sist forsøk. Fikk mer smertestillende i forkant, og litt ekstra etterpå siden smertene begynte å øke litt på. Men det var ingenting i forhold til sist. Nå er jeg faktisk oppegående og kjenner nesten ingenting! Helt fantastisk - jeg er så lettet!:happy:

Denne gangen fikk jeg ut 9 egg, mot 6 sist - så litt flere var det nå vertfall:p Jeg vet mer i morgen om hvor mange som var modne og hvor mange som er blitt befruktet. Mannens kvalitet var fortsatt like god heldigvis:D Man ser frem til hver eneste milepæl i denne prosessen, samt at man er like nervøs ved hver og en også:hilarious:

Om alt går etter planen blir det innsett onsdag 20/9 (todagers), og ikke torsdag som var forespeilet. Det synes jeg egentlig er like greit. 1 dag mindre som nervevrak:D
 
1 DPO - dagen før innsett
Resultatet ble jo 9 egg ut, hvorav 6 egg var modne og 5 befruktet!:D Så må vi vente til i morgen for å få vite videre kvalitet på hvordan de deler seg osv. Krysser fingrene for minst ett godt gullegg som vi får satt inn i morgen, pluss minst ett på frys:Heartred De blir jo dyrket til blastocyst (5-dagers) om de blir lagt på frys.
 
1 DPO - dagen før innsett
Resultatet ble jo 9 egg ut, hvorav 6 egg var modne og 5 befruktet!:D Så må vi vente til i morgen for å få vite videre kvalitet på hvordan de deler seg osv. Krysser fingrene for minst ett godt gullegg som vi får satt inn i morgen, pluss minst ett på frys:Heartred De blir jo dyrket til blastocyst (5-dagers) om de blir lagt på frys.

Så flott resultat[emoji173]️ gratulerer[emoji7] krysser fingre for både gullegg inn imorra og søsken på frys[emoji7]
 
2 DPO - innsettdag:
Det ble innsett av et perfekt 4-cella (2-dagers) egg i dag, samt at fortsatt de 4 andre også henger med enda og utvikler seg videre! Helt utrolig - et slikt resultat hadde jeg ikke forestilt meg i det hele tatt!:Heartred Disse 4 er ikke like perfekte som det som ble satt inn, men jeg håper jo at de henger med videre noen dager. Om de fortsatt er gode på dag 4 eller 5 blir de fryst ned:D
Det virket som de på klinikken også kanskje hadde litt mer tro på denne gangen, og at det kanskje ble noe til å ha på frys - om ikke dette bare er ønsketenkning fra min side da:rolleyes::p
Men totalt sett et mye bedre resultat av dette forsøket enn sist - som legen sa:happy:

Testdato er 3.oktober, evt. termindato ca 14.juni:Heartred

Klor deg fast nå lille venn:Heartred:Heartred:smiley-angelic001
 
Last edited:
Lykke til[emoji5]
 
Lykke til med rugingen! :)
 
Hvordan går det med deg? :) Har du noen symptomer/bivirkninger?
Det går egentlig greit:) Er jo bare 6 DPO, dagen egget pleier å feste seg, så for meg er denne dagen en milepæl. Det har jo mye å si om det fester seg eller ikke liksom:p Ved forrige forsøk var det denne dagen jeg kjente skikkelige stikk som jeg tror var festesmerter. Jeg håper jeg får dette denne gangen også, men jeg vet jeg ikke kan forvente det. Ellers går det jo ikke an å merke noe symptomer på graviditet enda.
Jeg har utrolig ømme brystvorter og er til tider en del kvalm, som nok skyldes Lutinus. Har en del mensenmurringer, håper ikke det er negativt.. Jeg er også mye trøtt og sliten, som sikkert er en kombinasjon av medisiner og mye tanker.
De neste dagene fra nå av blir veldig spennende, siden det er etter egget har festet seg man kan begynne å merke symptomer på graviditet. Er så sykt nervøs, ønsker så veldig at det skal gå nå:nailbiting::Heartred
 
Last edited:
Vi ligger helt likt kicks, jeg er også 6 dpo idag. Satte inn to stk på onsdag. Krysser for oss begge :)
 
Vi ligger helt likt kicks, jeg er også 6 dpo idag. Satte inn to stk på onsdag. Krysser for oss begge :)
Så spennende, krysser for begge jeg også:) Hvor mange forsøk har du hatt? Jeg ville egentlig sette inn 2 også, men turte ikke spørre. Har jo bare hatt 1 forsøk tidligere. Og virker som kvaliteten på eggene denne gangen var mye bedre. Venter på svar om jeg fikk noe på frys:nailbiting:
 
Back
Topp