Kicks' dagbok - veien mot mirakelbarnet vårt

Gratulerer så mye med vel overstått OUL og to jenter i magen. ar JM sikker på at det var jenter eller trodde hun det?
Godt det ble en fin opplevelse og at alt så bra ut.
Absolutt ingen vekstforskjell å bry seg med. De har jo hver sin morkake og alt disse to så mye av risikoen ift tvillinger slipper du unna, er "bare" tyngden for kroppen din. Men de har da ingen påvirkning på hverandre ift vekst eller blodgjennomstrømning eller noe og det er veldig vanlig at tvillinger ikke ligger helt likt i fødselsvekt
Gyn sa det såg ut som det var jenter ja.
Nja, det kan allikevel bli stor forskjell på de, selv om de har hver sin morkake osv. Vet om ei som fødte prematurt, der var den ene 1500gr og den andre 500gr. De var toegget.
 
Gyn sa det såg ut som det var jenter ja.
Nja, det kan allikevel bli stor forskjell på de, selv om de har hver sin morkake osv. Vet om ei som fødte prematurt, der var den ene 1500gr og den andre 500gr. De var toegget.
Ja, selvfølgelig kan det det, men da er det ikke tvillingtransfusjon, men annen årsak som også kunne vært med bare en i magen.
 
Ja, selvfølgelig kan det det, men da er det ikke tvillingtransfusjon, men annen årsak som også kunne vært med bare en i magen.
Mer risiko for at den ene plutselig får nok næring er jo der, men jeg har den minste risikoen pga to fostersekker, morkaker osv.
Men hadde det ikke vært noen risiko hadde de ikke hatt så hyppige vekstkontroller. Stort sett går det nok bra da :)
 
Mer risiko for at den ene plutselig får nok næring er jo der, men jeg har den minste risikoen pga to fostersekker, morkaker osv.
Men hadde det ikke vært noen risiko hadde de ikke hatt så hyppige vekstkontroller. Stort sett går det nok bra da :)
Går som regel bra ja og relativt liten vekstforskjell
 
19+0 - halvveis!
Siden vi skal ha tvillinger, er jeg faktisk halvveis nå, ut ifra det vi fikk beskjed om fra gyn på ultralyd.
Om jentene ikke har kommet innen uke 38 blir jeg satt i gang. Det er litt sykt å tenke på!

I går gikk jeg amok på 3 for 2 på barneklær på en nettside, sparte faktisk noen tusen! Veldig godt å komme i gang med litt innkjøp nå. Det gjør alt mer virkelig:Heartred

Det er vel fra man er kommet halvveis tiden går fortere. Slik er det vertfall for meg på alt annet.
Men i bakhodet venter jeg på uke 23/24 slik at de vil gjøre noe for å prøve å redde dem om noe skulle skje. Før den tid får man bare beskjed om at det ikke er noe å gjøre.

I natt drømte jeg at jeg gikk på do om natten (slik jeg gjør uendelig mange ganger nå), og ut kom det plutselig to babyer med to morkaker og masse blod. Og det var liksom i dag (19+0). De var jo selvfølgelig døde.. Dette må være det verste marerittet jeg noen gang har hatt, for det virket så sant! Det får meg jo til å tenke litt mer på "hva om ting går galt?"...
Men da var det ekstra godt å legge seg i sengen igjen, og først kunne kjenne spark fra den ene, og så den andre etterpå:Heartpink:Heartpink

Magebilder fra uke 18 og 19:
Uke 18 vs 19,2.jpg
 
Last edited:
Gratulerer med 19 uker!
Ekkel følelse med sånne drømmer. Vi satser på at du vagger rundt og er rimelig klar for å møte dem ved 37 uker vi
 
Gratulerer med halvveis[emoji7]
 
Gratulerer med halvveis og to nydelige prinsesser:)
 
19+0 - halvveis!
Siden vi skal ha tvillinger, er jeg faktisk halvveis nå, ut ifra det vi fikk beskjed om fra gyn på ultralyd.
Om jentene ikke har kommet innen uke 38 blir jeg satt i gang. Det er litt sykt å tenke på!

I går gikk jeg amok på 3 for 2 på barneklær på en nettside, sparte faktisk noen tusen! Veldig godt å komme i gang med litt innkjøp nå. Det gjør alt mer virkelig:Heartred

Det er vel fra man er kommet halvveis tiden går fortere. Slik er det vertfall for meg på alt annet.
Men i bakhodet venter jeg på uke 23/24 slik at de vil gjøre noe for å prøve å redde dem om noe skulle skje. Før den tid får man bare beskjed om at det ikke er noe å gjøre.

I natt drømte jeg at jeg gikk på do om natten (slik jeg gjør uendelig mange ganger nå), og ut kom det plutselig to babyer med to morkaker og masse blod. Og det var liksom i dag (19+0). De var jo selvfølgelig døde.. Dette må være det verste marerittet jeg noen gang har hatt, for det virket så sant! Det får meg jo til å tenke litt mer på "hva om ting går galt?"...
Men da var det ekstra godt å legge seg i sengen igjen, og først kunne kjenne spark fra den ene, og så den andre etterpå:Heartpink:Heartpink

Magebilder fra uke 18 og 19:
Vis vedlegget 249824

Det betyr bare at du er engstelig for babisene dine!
Høres ut som et trygt og sunt morsinstinkt er godt i gang med å utvikles!

Du kommer til å bli overrasket og overveldet når du blir mor. Følelsene og morsinstinktet er enormt sterkt.

Jeg vil påstå at det er da man skjønner at vi faktisk er dyr vi også og at vi har mange instinkter som styrer oss. Det blir så utrolig tydelig når vi føder og blir mødre.
 
Gratulerer med halveis!
Jeg hadde og en slik drøm, det var forferdelig. Det er nok mammainstinktene som slår inn og bekymring over barna er jo på toppen av listen.

Så fin mage og så betryggende å kjenne sparkene ifra de små :Heartred:Heartred
 
Gratulerer med halveis!
Jeg hadde og en slik drøm, det var forferdelig. Det er nok mammainstinktene som slår inn og bekymring over barna er jo på toppen av listen.

Så fin mage og så betryggende å kjenne sparkene ifra de små :Heartred:Heartred
Ja, hadde en ny drøm i natt som jeg ikke helt husker nå. Men den var ikke god akkurat...
Sparkene blir sterkere og mer av nesten for hver dag, selv om det kan være litt mindre noen dager. Tenker at de da har snudd seg slik at de sparker en vei jeg ikke kjenner. På slike dager er det godt å ha doppleren, men heldigvis trenger jeg den ikke så mye nå lenger :)
Takk:Heartred
 
Ja, hadde en ny drøm i natt som jeg ikke helt husker nå. Men den var ikke god akkurat...
Sparkene blir sterkere og mer av nesten for hver dag, selv om det kan være litt mindre noen dager. Tenker at de da har snudd seg slik at de sparker en vei jeg ikke kjenner. På slike dager er det godt å ha doppleren, men heldigvis trenger jeg den ikke så mye nå lenger :)
Takk:Heartred
Ja,den gir nok en ekstra trygghet når man kjenner seg utrygg, vil jeg tro!
Det å kjenne etter på sparkene er jammen ikke like enkelt alltid,og iallefall ikke når man skal i tillegg ha mageboere som flytter på seg :p
 
God påske
 
21+0
Her går det egentlig greit. Kjenner på en del press/nedpress helt nederst i magen om jeg står/går litt. Når dette begynner får jeg mye kynnere også. Kjenner jeg er litt redd på grunn av dette.

Har heldigvis ikke hatt noe blødning på noen uker nå, men det har begynt å komme noe vått i trusa av og til. Litt usikker på om dette er urinlekkasje, bare tynn utflod eller rett og slett litt fostervann som lekker (sistnevnte har jeg egentlig slått litt fra meg siden det oftest kommer etter jeg har vært på toalettet). Det har også komt et punkt som er hvitt i toalettet når jeg har sittet der noen ganger, så det er vel kanskje en blanding av utflod og urin som kommer.

Ryggen har virkelig begynt å bli et mareritt! Jeg går nesten i konstante og intense smerter på spesielt den høre siden. Tror dette er muskulært. Står på liste hos fysio for å komme til der, og det var forespeglet ca 2 uker venting (det er en uke til). Jeg bare håper jeg kommer til snart, for jeg klarer ikke gå slik lenger, det blir bare verre og verre.
Hoftene svinger det litt med. Kjenner det mest når jeg ligger i sengen, og er da smertefullt i begge hoftene samtidig når jeg ligger på sidene. Skuldrene som jeg tidligere har slitt med er også litt vekslende med smerter. I tillegg er også venstre kne litt av og på.
Generelt blir jo leddene mykere i en graviditet, og når jeg da sliter med det en del fra før og er en del hypermobil i leddene, blir det vel slik.

Sett bort fra alle plagene og bekymringene som kommer med, elsker jeg å være gravid mer enn noe annet! Det er det beste som har skjedd meg noen gang! Samtidig er det jo veldig rart, og det synes samboer også. Han klarer ikke helt å tilpasse seg og sette seg inn i hva som venter tror jeg. Det blir vel noe annet for meg som også kjenner graviditeten på kroppen, både med plager, voksende mage og to sparkende jenter:Heartpink:Heartpink

Har bestilt en del klær og litt andre babyting på nettet den siste uken, så jeg gleder meg til å få disse! Blir bedre enn julaften selv om jeg vet hva det er:D
Rommet som skal bli barnerom har vi endelig fått begynt å rydde ut av. Det har vært brukt som oppbevaringsplass frem til nå, så mye har blitt kastet, og fortsatt en del greier igjen å gå gjennom.

Nå er det 3 uker til vekstkontroll på sykehuset, og det er jeg veldig spent på. Håper disse ukene går fort!

Magebilde for to dager siden (20+5):
1522700262866.jpg


Uke 20 og 21:
Uke 20 vs 21.jpg
 
Last edited:
Nydelig mage. Hvilken app bruker du på bildene?

Gratulerer med 21 uker. Håper du fort får time hos fysio nå. Prøvd basseng-trening?
Høres ut som utflod. Ift kynnere og nedpress kan du evt be dem sjekke livmorhalsen på vekstkontroll dersom du har mye av det og blir bekymret.
 
Nydelig mage. Hvilken app bruker du på bildene?

Gratulerer med 21 uker. Håper du fort får time hos fysio nå. Prøvd basseng-trening?
Høres ut som utflod. Ift kynnere og nedpress kan du evt be dem sjekke livmorhalsen på vekstkontroll dersom du har mye av det og blir bekymret.
Takk :) Bruker "baby pics".

Ja, skal si dette på kontrollen, men redd for om det plutselig blir for sent liksom, er jo 3 uker til, og jeg vokser nok ganske mye på de ukene også. Vurderer å ringe jordmor om det er slik i dag og i morgen også. Ringte sykehuset, men de sa jeg måtte snakke med jordmor i kommunen først.
Om det er noe med livmorhalsen må jeg vel være i ro. Men må jo vite om det om det er tilfelle. Selv om de ikke gjør så mye så tidlig, kan det jo være noe som avgjør om svangerskapet ender veldig tidlig eller ei.

Ikke prøvd noen form for trening da jeg er litt redd for at noe plutselig skal skje.
 
Vann gjør det jo lettere å bevege seg så kan jo være en god mulighet ihvertfall.
Skjønner tankene dine. Ring JM så du slipper bekymre deg. Trolig er alt helt iorden
 
23+0
En deilig milepæl! Nå gjør man vertfall noe for tvillingene om fødselen skulle starte, selv om det er lite sannsynlighet for overlevelse enda. Hver eneste dag nå teller mye! Overlevelsen øker vel fra rundt 10% fra i dag til rundt 50% i uke 24. Til uke 25 økes det til ca 80%, og ca 90% i uke 26.

Jeg kjenner at jentene stadig blir sterkere der inne, og det merkes at de begynner å få søvnrutiner. De pleier å være ganske aktive på kvelden og utover, og av og til om nettene etter jeg har vært på do og om morgenene. Kjenner de også litt innimellom på dagtid også, men generelt er det ganske rolig da.

I går kveld hadde jeg en litt morsom og rørende episode. De var økende veldig aktive fra før kl. 23 og frem til jeg la meg kl. 01. Når jeg la meg i sengen tok det helt av, og det var fullstendig kaos når jeg skulle til å sove. Jeg bestemte meg for å prøve å nynne litt på en sang jeg har sunget en del i det siste, og bare etter få sekunder ble det helt stille i magen! Det fikk meg til å få et smil om munnen. Jeg følte de ble beroliget av meg - en herlig følelse:Heartred Når det hadde pågått så lenge var det ikke mulig at dette bare var helt tilfeldig!

I dag hadde jeg en annen litt morsom episode. Jeg hostet, og det virket som hodet (evt rumpen) på tvilling 1 (på høyre side) ble skutt opp i ribbeina mine og ble liggende der. Det var veldig ubehagelig, men fikk omsider trykt hun ned igjen:p Dette er første gang jeg kjenner noe i ribbeina.

Plager:
Det presset/nedpresset jeg hadde har jeg egentlig ikke kjent slik lenger, heldigvis! Det er litt av og på med kynnere og hvor ofte de kommer. Ved aktivitet blir jeg ofte hardere utenpå magen. Det siste døgnet har magen vrengt seg ganske mye på høre side. Magen blir jo helt usymmetrisk når jeg har kynnerne, rart å se på.

Ryggen og hoftene er også veldig av og på. Jeg har endelig fått kommet til hos fysioterapeut. Fikk noen øvelser av hun, samtidig som hun skal massere meg på de ømme punktene. Jeg tenkte det bare var muskulært i ryggen, men når hun bevegde/trykket på ryggsøylen min var det smertefullt i den midterste delen, rett ved musklene som er knytt. Å sitte i en "rett-opp-og-ned" stol gjør at det knyter seg mer i ryggen, og det blir ganske intenst. Hoftene er heller ikke gode, og dette tror jeg kommer av sengen vi har. Da jeg lå på hotell i mykere seng 3 netter hadde jeg ikke vondt i hoftene i det hele tatt egentlig.

Siste uken nå har jeg merket at jeg begynner å få litt ødemer, spesielt i beina. Dette ble veldig synlig når jeg i helgen var veldig aktiv i varme omgivelser.

Svimmelheten/uvelheten i forbindelse med lavt blodtrykk har også de siste ukene begynt å komme litt tilbake om formiddagene. Jeg må egentlig bare få i meg mat og drikke så snart jeg står opp, i tillegg til å ikke bli sittende i ro, så går det seg til.

Trusa har heldigvis ikke vært så våt i det siste. Tror det har hjulpet å knipe litt etter jeg har tisset før jeg reiser meg opp, det kommer ofte en del da:p

Shopping:
Jeg har de siste ukene fått handlet en del babyutstyr. Masse fine klær jeg bare gleder meg til å vaske og legge på plass der det skal være, en vegglampe, hyller, babynest, brystpumpe, et par smokker, og litt andre greier. I tillegg fikk jeg i går lagt inn en stor bestilling på vogn, stellebord, senger, madrasser, dyner, bilstoler osv. Dette får vi om et par uker, og herlighet som jeg gleder meg til å få opp alt og gjøre klart barnerommet og det som må til!:Heartred Nå er det bare å få ryddet siste rest av det som må ut av det kommende barnerommet, før vi kan begynne å ta nye saker og ting inn der.

Kontroller:
Nå er det bare 1 uke igjen til vekstkontroll på sykehuset! Da skal vi først inn å snakke med jordmor, og deretter til lege på ultralyd for å måle hvor store tvillingene er. Jeg er veldig spent på om de er relativt like i størrelse siden den ordinære ultralyden i uke 18+5, eller om den ene av de har vokst seg større enn den andre. Jeg bare håper alt ser bra ut! Spent, litt nervøs og gleder meg mye:Heartred
Om 2 uker skal jeg til jordmor i kommunen.

Permisjon:
Jeg har endelig for alvor begynt å tenke og planlegge permisjonen vår. Egentlig siden arbeidsgiver presser litt på å få planlagt. Det er ikke mange ukene til jeg må søke foreldrepenger hos NAV uansett heller. Synes det har vært vanskelig, og det er fortsatt en del spørsmål, men det ser mye lysere ut nå enn i starten heldigvis!
Vi må også ta hensyn til de mulige endringene som kommer i forhold til foreldrepenger og svangerskapspermisjon. NAV sier at man ikke får valg om å søke etter reglene som gjelder per i dag, selv om det enda ikke er vedtatt om reglene om økt fastsettelse av mødre/fedrekvote, og i tillegg om økt permisjon for tvillingforeldre. Dette skal i så fall gjelde for barn født fra 1.juli, men kommer mest sannsynlig ikke opp i Stortinget og blir vedtatt før 6.juni.
Det som er veldig komplisert er at jeg ifølge saksbehandler for permisjon for arbeidsplassen min sier at de ikke har hørt noe om dette, og at jeg må søke permisjon etter de gamle reglene. Det betyr at jeg må sette opp to ulike opplegg for permisjon. Et til NAV med de nye reglene som høyst sannsynlig trer i kraft fra 1.juli, og et til arbeidsplassen min med de reglene som gjelder i dag. Jeg blir ganske frustrert over dette, men krysser selvsagt fingrene for de nye reglene som gjør at vi får være lengre hjemme med jentene (til sammen 12 uker lenger).

Magebilde fra uke 20, 21, 22 og 23:
Uke 20,21,22,23.jpg
 
Gratulerer med 23 uker og nydelig mage.
Herlig hvordan de reagerte på sangen altså og frustrerende med permisjon-søknader i ulike varianter
 
Back
Topp