Ketose og amming

kakemonster

Betatt av forumet
Hei, så flott at du er på nettmøte :)

Jeg spiste lavkarbo før jeg ble gravid og var veldig fornøyd med det, men trappet opp på karbene etter jeg ble gravid. Nå spiser jeg høykarbo/"vanlig mat".

Jeg ønsker å raskest mulig gå tilbake til et lavkarbo-kosthold etter fødsel, men jeg har hørt og lest at det kanskje ikke er så bra for barnet.

Hva er dine synspunkter på det å være i ketose og samtidig amme?
 
lurer også veldig på dette..
 
Jeg kjenner ikke til noen forskning på området så her baserer jeg meg på fysiologi og andres erfaringer. Eskimoene som levde i isødet fødte friske barn og ammet sine barn. De levde stort sett på sel, fisk mm. Ikke mange karbohydrater å finne der. Men om det er optimalt er ikke sikkert. I og med at moren trenger ca 40 gram karbo per dag og barnet trenger sukker i melken må moren produsere sukkeret selv. Det pålegges derfor et ekstra arbeid på hennes kropp. Siden vi har tilgang på karbohydrater mener jeg det er gunstig at vi spiser dette i form av grønnsaker, bær, evt litt frukt, nøtter, usøtede meieriprodukter ol
Jeg har hatt ammende kvinner som gikk ned på 20 gram karbo fordi de trivdes godt på det og ville ned i vekt. Barnet likte melken og var fornøyd som sin mor. Det går selvfølgelig an, men er ikke nødvendig. Ville heller lagt meg et sted mellom 50-100 gram under amming. Det samme gjelder under graviditet. Etter at ammingen er over kan du legge deg på et lavere nivå hvis det er viktig for deg. Bruk litt sunn fornuft, kjenn litt på hva kvinnekroppen din forteller deg om hva som føles bra. Vi har forskjellige kropper og trives på litt ulik mat. Men det er ikke nødvendig å stresse kroppen mer enn nødvendig i en ammesituasjon hvor kroppen "tappes" for energi og næringsstoffer. Takk for meg og takk for spørsmål, Sofie
 
Back
Topp